موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
چهل و چهارمین سالگرد درگذشت طه حسین

روایت سوزان طه حسین از مرگ همسرش

07 آبان 1396 13:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
روایت سوزان طه حسین از مرگ همسرش

شهرستان ادب به نقل از ایبنا: امروز (6 آبان‌ماه) چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت طه حسین، نویسنده شهیر مصری است. به همین مناسبت، جزئیات آخرین لحظات زندگی او را از زبان همسرش که بیش از 60 سال در کنار یکدیگر زندگی کردند، می‌خوانیم.
ه گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری مصر، چهل‌وچهار سال پیش در چنین روزی طه حسین، نویسنده جنجالی مصری در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت.

پس از مرگ طه حسین همسرش سوزان طه حسین که اصلیتی فرانسوی دارد، کتابی با عنوان «با تو » (عنوان اصلی:معک) منتشر کرد. این کتاب، روایت 60 سال زندگی در کنار همسرش، طه حسین است که جزئیات آخرین لحظات زندگی این نویسنده شهیر مصری را نیز در برمی‌گیرد.

سوزان طه حسین، آخرین روزهای همسرش را چنین توصیف می‌کند: «در واپسین روزهای ماه اکتبر سال 1973، مصر دوران مهمی را پشت سر می‌گذراند. همه مشغول پی‌گیری اخبار آخرین فعالیت‌های ارتش مصر، بعد از عبور از کانال سوئز و برافراشتن پرچم مصر بر روی سرزمین‌های سینا بودند. چشمان مصری‌ها از طرفی به جبهه‌های جنگ و کشتار دوخته شده بود و از طرف دیگر قلب‌هایشان از پیروزی‌های به دست آمده در برابر اسرائیل در شوق و التهاب بود. در طی این روزها، ساعت‌ها و روزهای سختی بر من می‌گذشت.»

همسر طه حسین  در ادامه می‌نویسد: « در یکی از همین روزها بود که طه حسین احساس ضعف و ناراحتی کرد.  دکتر را خبر کردم. بعد از معاینه به حالت عادی برگشت و حالش خوب شد. در روز بعد از من خواست که مقداری شیر برایش بیاورم .در همان لحظه که مقدار کمی از شیر را نوشید، جان به جان آفرین تسلیم کرد و پایان زندگی پر بار ادبی‌اش رقم خورد. قبل از اینکه پسرم برسد یک ساعت در کنار پیکر او تنها ماندم و آهسته در گوشش زمزمه کردم: همان‌طور که زندگیمان را تنها شروع کرده بودیم، تنها هم به پایانش رساندیم.»

 طه حسین، نویسنده مطرح مصری در سال 1889 میلادی در عزبه یکی از روستاهای مصر متولد شد. او از پیشگامان جنبش نوگرایی در مصر بود. اولین فعالیت‌های او با روزنامه‌نگاری شروع شد. این نویسنده مصری در زمان حیاتش کتاب‌های زیادی را در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبیات،تاریخ و سیاست منتشر کرد.

«الایام» از مهم‌ترین آثار اوست که به بیش از 12 زبان ترجمه و منتشر شده است.این کتاب را حسین خدیو جم از عربی به فارسی برگردانده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • روایت سوزان طه حسین از مرگ همسرش
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.