موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
اثر جدید شهرستان ادب به پاسداشت حماسۀ نه دی

«قلندر» با صدای بهرام پاییز و شعر مهدی جهاندار منتشر شد

09 دی 1396 10:27 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 10 رای
«قلندر» با صدای بهرام پاییز و شعر مهدی جهاندار منتشر شد

شهرستان ادب: قطعه موسیقی «قلندر» به خوانندگی بهرام پاییز در دفتر موسیقی شهرستان ادب منتشر شد. این ترانه با شعری از مهدی جهاندار، دوازدهمین آهنگی است که در استودیو آفتابِ این دفتر ساخته و به مخاطبان هنر عرضه شده است.

«قلندر» که غزلی آیینی و انقلابی است با مصرع «یک کوچه غیرت ای قلندر! تا علی مانده است» آغاز می‌شود و شاید به طور نمادین حکایت تنهایی امام علی (ع) و دعوت به یاری اوست: « دیشب تمام کوچه‌های کوفه را گشتم/تنها علی، تنها علی، تنها علی مانده است». آهنگ پر از شور این قطعه را امیرحسین سمیعی ساخته و آرمان مهربان تنظیمش کرده است.

این ترانه را بهرام پاییز خواننده نام‌آشنا خوانده است که از جمله آهنگ «فاتح» را در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» با صدای او به خاطر داریم. سراینده شعر قلندرانه این قطعه نیز مهدی جهاندار، شاعر خوش‌قریحه است که به‌تازگی نخستین دفتر آثار خود را با عنوان «عشق سوزان است» در انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است. «قلندر» نخستین غزل این کتاب پرفروش است. سازنده این قطعه، امیرحسین سمیعی پیش از این سابقه خوانندگی و آهنگسازی حرفه‌ای را داشته است. او همچنین آلبوم «تنفس آزاد» را منتشر کرده است که دکلمه‌ای با صدا و شعر استاد محمدعلی بهمنی و نیز آوازخوانی سمیعی است. همچنین گفتنیست  طراحی کاور و تصویر این آهنگ توسط گرافیست جوان خانم سمیه صاحبی انجام شده است.


موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب پیش از این هفت قطعه موسیقی تولید کرده است که «مرز ما عشق است» سروده سیدمحمدمهدی شفیعی، خوانندگی امیرحسین سمیعی، برای مدافعان حرم، «کاغذ باد»، غزلی از محمدحسین نعمتی، با آواز اشکان کمانگری، همگی با آهنگسازی امیرحسین سمیعی و در «پشت شیشه‌های دنیا» با صدای فریدون آسرایی، شعر علی‌محمد مودب و آهنگسازی آرمان مهربان، از جمله آن‌هاست. اغلب این قطعات با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شده است.

متن شعر:

یک کوچه غیرت ای قلندر! تا علی مانده است
شمشیر بردارد هر آن کس با علی مانده است

دیشب تمام کوچه‌های کوفه را گشتم
تنها علی، تنها علی، تنها علی مانده است

ای ماهتاب آهسته‌تر این‌جا قدم بگذار!
در جزر و مد چاه، یک دریا علی مانده است

از خیل مردانی که می‌گفتند می‌مانیم
انگار تنها ابن ملجم با علی مانده است

ای مرد! بر تیغت مبادا خاک بنشیند
برخیز! تا برخاستن یک «یاعلی» مانده است

 



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «قلندر» با صدای بهرام پاییز و شعر مهدی جهاندار منتشر شد
  • «قلندر» با صدای بهرام پاییز و شعر مهدی جهاندار منتشر شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.