موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش روزنامه «وطن‌امروز» از جدیدترین آثار انتشارات شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب تهران

قرار ادب

16 اردیبهشت 1397 22:33 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
قرار ادب

شهرستان ادب به نقل از روزنامه وطن امروز: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به جرات می‌توان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور دانست. سی‌ویکمین دوره این نمایشگاه از هفته گذشته در مصلای تهران آغاز شده است. موسسات متعدد چاپ و نشر کتاب با انبوهی از کتب و محصولات‌شان پا به عرصه نمایشگاه گذاشته‌اند. از طرف دیگر بسیاری از اقشار جامعه اعم از دانشجو، دانش‌آموز، معلمان، شاعران، نویسندگان و بسیاری دیگر از مردم با لیستی از کتب متنوع، روزانه و در ایام نمایشگاه روانه مصلای تهران می‌شوند. در نمایشگاه کتاب معمولا غرفه‌های فراوانی وجود دارد که کتب خاص و مخاطبان خاصی دارد اما برای ایرانیان همیشه شعر و ادبیات جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و معمولا در روزهای برگزاری نمایشگاه غرفه‌های ادبی پررونق‌تر و برای مخاطبان جذاب‌تر است. یکی از غرفه‌ها، غرفه انتشارات موسسه شهرستان ادب است که چند سالی است با دست پر به نمایشگاه می‌آید و اغلب اهالی شعر و ادبیات و بویژه شاعران نام‌آشنای کشورمان در این غرفه رفت‌وآمد می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم جدیدترین کتاب‌هایی را که توسط موسسه شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی خواهند شد برای علاقه‌مندان معرفی کنیم.
«روز داوری» رمانی ا‌ست در 348 صفحه نوشته سجاد خالقی. اتفاقات رمان در 6 فصل می‌گذرد که با جریان تعقیب آرش از سوی سرگرد در بیابان‌های کرمان شروع می‌شود و به وقایع انقلاب و بیرون بردن اشیای قیمتی و عتیقه‌جات در آن زمان خاتمه می‌یابد.
«پرتاب» داستان 2 دوست دانشجو است که بعد از اتمام دوران دانشجویی دوستی‌شان ادامه پیدا کرده و در حال ساخت موشکی تازه هستند با امکان دید تازه‌ای. درگیری‌ها و موفقیت‌ها و ناکامی‌ها و ارتباط‌های خانوادگی چه مقدار در پیشبرد روایت تأثیر دارند؟ پاسخش را در این رمان می‌توانیم بخوانیم. این رمان 176صفحه‌ای را مهدی صفری نوشته است.
«نعلین‌های آلبالویی» مجموعه‌ای دربردارنده 8 داستان کوتاه است. مهدی نورمحمدزاده، نویسنده این کتاب برای داستان «عشق‌ روزهای آپولو» برنده مقام اول داستان کوتاه پنجمین جشنواره داستان انقلاب اسلامی شده است.
«برهنه در برهوت» نام رمانی ا‌ست از هادی خورشاهیان. این رمان در اتاق بازجویی شروع می‌شود. یکی از رزمندگان/ فرماندهان رده‌بالای سابق دارد بازجویی می‌شود. بیرون که می‌آید با همسر، دختر و پسرش به مسافرت می‌روند. اتفاقات این سفر و کشف اتفاقات گذشته، شاکله این رمان را می‌سازد.
«سایه‌های باغ ملی»‌ رمانی ا‌ست در 352 صفحه از محسن هجری که زندگی چند دانشجو و روابط آنها و بحث‌های‌شان در خوابگاه و دوستی‌ها و مخالفت‌های‌شان و دستگیری‌ و آزادی‌شان این رمان را شکل داده است. شخصیت‌ محوری داستان احمد است که پدری کتاب‌فروش دارد در سبزوار که خودش یکی از فعالان دانشجویی سابق بوده است.
«چشم‌های سبز هی‌هوهاما» ماجرای برادری ا‌ست که به کمک خواهرش می‌خواهد از بلایی که گربه‌ها سرش درآورده‌اند رها شود.  برادر گربه‌ها را آزار داده و الآن دارد تقاص پس می‌دهد. خان‌ها را باید بگذراند؛ این خان‌ها را به‌شکلی گربه‌ها پیش رویش گذاشته‌اند. ریحانه‌ جعفری نویسنده این رمان است.
«گودال اسماعیلی» را 4 داستان، تبدیل به یک مجموعه کرده است. اسم مجموعه از داستانی به همین نام گرفته شده است. داستان، قصه گودالی‌ است که یکی از رزمنده‌ها شب‌ها در آن به خودسازی می‌پرداخته است. داستان «کوچ» این مجموعه، روایت کوچ یکی از دختران عشایر است که نامزدش خلبان است و... .
«حوای سرگردان» مجموعه‌ای از 9 داستان است نوشته محمد قائم‌خانی. داستان‌ها در فضاهای متفاوتی نوشته‌ شده است و همین تنوع می‌تواند برای خواننده جذاب باشد. داستان ابتدایی مجموعه چالشی ا‌ست بین یکی از کارمندان اداره کشاورزی و یکی از باغداران که توانسته بی‌‌آنکه از سم استفاده کند محصول سالم عرضه کند. کارمند می‌خواهد باغدار را متقاعد کند توضیح بدهد چگونه به این روش دست پیدا کرده که بتواند جایزه سال را به او بدهد و باغدار نمی‌گوید.
«قرار مهنا» داستانی 50صفحه‌ای‌ است از گفت‌وگوها، دلهر‌ه‌ها و یادآوری‌های چند تک‌تیرانداز در سوریه نوشته مهدی کفاش. در این داستان با انواع تفنگ‌هایی که در اینگونه جنگ‌ها مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد آشنا می‌شویم و همین می‌تواند برای کسانی که به این امور علاقه دارند مفید باشد.
«تماشایی» شامل 20 غزل، 32 نیمایی و 68 رباعی، تازه‌ترین مجموعه میلاد عرفان‌پور را می‌سازد که در  160 صفحه منتشر شده است.
«یادآوری»  محمدمهدی سیار برای علاقه‌مندان به کوتاه‌سرایی و بویژه رباعی بسیار پرفایده است که می‌توانند این 56 رباعی را در قالب کتاب جدید سیار در نمایشگاه تهیه کنند.
«روح اندوهگین یک شاعر» 19 شعر دارد که سیدرضا محمدی آنها را در قالب‌های مثنوی، غزل و قصیده سروده است. سیدرضا محمدی افغانستانی‌ است و این مجموعه مصائب، آوارگی‌ها، نرسیدن‌ها و خرابی‌های کشور همسایه هم‌زبان را نشان می‌دهد.
«هیس! گل‌ها خواب‌اند» اغلبش شعرهای نیمایی مرتضی امیری‌اسفندقه است، هرچند چند غزل و رباعی هم در این مجموعه آمده. همین نیمایی‌واره‌ها به‌گفته شاعر مربوط به 25 تا 27 سال پیش است. تعدادی از نیمایی‌ها تقدیم شده است به قیصر امین‌پور.
«چاپ بیروت» کتابی است در 2 بخش شامل از تنهایی موج‌ها و گزارش از خاک مقدس. این بخش‌ها هرکدام چند شعر در خود دارد. شعرهای سپید علی داوودی احساسات و دریافت‌های شاعر است از زمان حضور در لبنان.
«از پیله تا پروانگی»‌ مجموعه شعرهای نیمایی دکتر محمدرضا روزبه، استاد دانشگاه و پژوهشگر فعال حوزه شعر معاصر است که حالا شعرهای نیمایی‌اش را به دست مخاطب و منتقد سپرده است. این مجموعه 129 شعر را در خود جای داده است.
«کابوس شاخه‌های شکسته» یک چارپاره 130 پاره‌ای عاشورایی‌ است از مهدی زارعی با  مقدمه‌ای از دکتر محمدرضا سنگری که برای این شعرها نوشته شده است.
«بی‌نقابی» شامل 20 غزل و  54 رباعی عاشقانه‌ است که مجموعه حمید درویشی را ساخته‌ است.
«بعد از بنفشه‌ای که نیامد» مجموعه 37 شعر نیمایی‌ است از عباس باقری، شاعر زابلی. درونمایه شعرها مسائل اجتماعی و درگیری‌ها و دغدغه‌های روزانه شاعر است.
«مرا صدا کردی؟» 31 غزل عاشقانه است از شاعر جوان، لیلا حسین‌زاده.
«پیشواز» محمدرضا وحیدزاده 30 غزل دارد که اغلب یا درونمایه‌ای مذهبی دارد یا شاعر سعی کرده است احساس خود را در مواجهه با اتفاقات روز در شعر نشان دهد.
«لحظه‌های بی‌ملاحظه» شامل‌ 5 شعر نیمایی، 19 غزل، 8 ترانه،‌ 25 رباعی و دوبیتی و یک مثنوی، نخستین مجموعه مبین اردستانی را تشکیل می‌دهد.
«تا همین غزل» دربرگیرنده 56 غزل است از غلامعلی مهدی‌خانی (مجرد)، شاعر کارکشته شیرازی. مهدی‌خانی غزل‌های تازه و استخوان‌داری به مخاطبش عرضه کرده است.
«حاشا» مجموعه‌ای ا‌ست از رضا یزدانی که شامل 21 نیمایی، 11 غزل، یک ترجیع‌بند، یک قصیده، 10 رباعی و یک دوبیتی است.
 «جمجمه‌ات را قرض بده» رمانی است که با نگاه به عملیات کربلای 5 شکل گرفته است. بستر رمان جبهه‌های جنگ است و شخصیت‌های این داستان از قهرمانان و فرماندهان جنگ هستند. این رمان فضای جدیدی را پیش روی ادبیات دفاع‌مقدس گشود و با فضا‌سازی متفاوت و قصه‌پردازی فوق‌العاده‌اش مخاطبان را شگفت‌زده کرد.
«نوشتن در سایه جنگ» مجموعه نقدی است از منتقد سرشناس، دکتر محمد حنیف و برادرش، دکتر محسن حنیف درباره آثار برجسته داستانی دفاع‌مقدس. دکتر حنیف در این کار برجسته پژوهشی عناصر مهم و شاخصه‌های ممتاز ادبیات پایداری و جنگ ایران و عراق را برشمرده  و تحلیل کرده است.
«موهای تو خانه ماهی‌هاست» اثر محمدرضا شرفی‌خبوشان در حاشیه وقایع پانزده خرداد 1342 به وقوع می‌پیوندد. نوجوانی در دل این ماجراها به هویت خودش و خاستگاه‌های مبارزات انقلابی و دینی مردم می‌اندیشد و با شخصیتی غریب از دل تاریخ ملاقات می‌کند.
«چشم‌هایش گریان، ‌دست‌هایش خونی» اثر ابراهیم دیزگاه است که در کسوت مجموعه‌ای از داستانک‌هایی خواندنی از ایام مبارزات مردم علیه رژیم استبدادی پهلوی گرد آمده که هرکدام از آنها ‌خواننده را به کشفی جدید از جهان استبدادزده آن روزها می‌رساند.
«رجز مویه»، «آتشگردان»، «ملاحظات» و «پیاده‌ها» نام 4 مجموعه مستقل از ‌امید مهدی‌نژاد است. این مجموعه‌ها محصول تلاش سال‌ها شاعری این شاعر نام‌ آشناست. از بین این کتاب‌ها «پیاده‌ها» دربرگیرنده رباعیات شاعر و دیگر مجموعه‌ها غالبا غزل‌های شاعر را شامل می‌شود.

مهدی چراغ‌زاده


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قرار ادب
  • قرار ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.