موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

رونمایی از سه کتاب قرار مهنا، به نام یونس و آواز های روسی

19 اردیبهشت 1397 21:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
رونمایی از سه کتاب قرار مهنا، به نام یونس و آواز های روسی

شهرستان ادب به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از تازه‌ترین رمان‌های طلاب علوم دینی که توسط مرکز فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ترتیب داده شده بود، برگزار شد.

*جریان ادبیات داستانی لائیک متولد شد

علی اصغر عزتی پاک مدیر دفتر رمان مؤسسه شهرستان ادب گفت: امروز دست نویسندگان طلبه پر است در حالی که 5 سال پیش چنین موقعیتی را نداشتیم. ما شاهد آثار خوبی هستیم که در سطح اول ادبیات کشور خوانده می‌شود.

وی ضمن معرفی آثاری که رونمایی می‌شود، گفت: اگر بخواهم عریان و بی‌پرده حرف بزنم باید بگویم جریان ادبیات داستانی در ایران لائیک متولد شد و در طول این سال‌ها نسبت به سنت‌های ملی و دینی نگاهی نداشته است. هر چند بعدها به سنت‌های ملی توجه کرد اما در قبال سنت‌های دینی بی‌تفاوت بود. در صورتی که در ادبیات جهان بخش زیادی از ادبیات به سنت‌های دینی توجه دارد ولی در ایران ادبیات ما به آن بی‌توجه بوده و جریان داستان‌نویسی طلاب به این نیاز پاسخ می‌دهد. این جریان این خلأ را پر می‌کند.

*جریان داستان‌نویسی طلاب صدای جدیدی در ادبیات است

مدیر دفتر رمان مؤسسه شهرستان ادب گفت: جریان داستان طلاب در بخش سنت‌های ملی نیز به نسبت دیگر جریان‌ها اصیل‌تر است زیرا سنت‌های دینی و ملی ما در هم تنیده است و در کنار این که ما پایبند سنت دینی هستیم به سنت‌های ملی نیز توجه می‌کنیم.

عزتی پاک افزود: با حرکتی که از قم شروع شده صدای متفاوتی به گوش مخاطبان ادبیات خواهد رسید و طی سال های آینده اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و بر این باورم که جریان طلاب صدای تازه ای در ادبیات است.

وی گفت: لغزیدن به سوی شعارنویسی و بایکوت شدن از سوی برخی جریان‌ها آسیب‌های این حوزه است و باید یادمان باشد که وقتی متنی آمده به معنای این است که می‌خواهد با ما گفت‌وگو کند.

وی در پایان گفت: ادبیات ایران تک رنگ و کم رنگ بود ولی این جریان رنگ تازه‌ای به آنها خواهد داد. جریان داستان‌نویسی طلاب صدای جدیدی در ادبیات است و تلاش می‌کنیم که به سطح دنیا نزدیک شویم و با این روند از یک وجهی بودن خارج خواهیم شد.

*فلاسفه غربی از طریق «باب اسفنجی» با فرزندان ما گفت‌وگو کردند

علی محمد مودب مدیرعامل موسسه شهرستان ادب با اشاره به داستان نویسان طلاب گفت: وضعیت ادبیات طلاب را باید به صداهای آهسته ای در آشوب جهان تشبیه کرد. امروز صدای غالب صدای تبلیغات و تجارت است و انسان امروز را چنین چیزی شکل می دهد. 60 سال پیش صدای غالب صدای مذهبی ها بود و در روایت عالم صدای جریان مذهبی صدای غالب بود اما با تغییراتی که در عالم صورت گرفته امروز صدای غالب صدای تجارت است و مذهب یکی از صداهاست.

وی افزود: ما خیلی متوجه نیستیم که وقتی یک محصول جدیدی می آید چه اتفاقی در اخلاق و زندگی ما روی می دهد. ما به طور طبیعی تبدیل به انسان جدیدی می شویم. وقتی فناوری های جدید و تبلیغات میدان را دست می گیرند ما نیز باید از آنها به نفع خود استفاده کنیم. در روزگاری که من فرصت گفت وگو کردن با فرزند خود را ندارم فلاسفه غربی از طریق باب اسفنجی با او گفت وگو کردند و زمانی که من به عنوان پدر می خواهم با او گفت وگو کنم او از منبر مفصل قبلی پیش من آمده است.

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب گفت: مدافعان حریم سنت ها باید بیش از این مجاهدت کنند تا اخلاق این سلوک را کسب کنند. من باید در این عالم با مخاطبم گفت وگو کنم و این نیاز به شناخت زیبایی شناسی انسان امروز دارد.

*باید به رویای گفت وگو در شلوغی بازار توجه کنیم

او در ادامه با اشاره به داستان نویسان طلبه، گفت: حالا قصه فرق کرده و خوشحالم که طلبه های نوجو هنر را می شناسند و به سوی ادبیات آمده اند. چرا که ادبیات مهمترین خط برای گفت وگو با جهان است. اگر ما بتوانیم ادبیات تولید کنیم بعد از آن می توانیم سایر هنرها را داشته باشیم. اگر کمیت کارها افزایش یابد این یعنی ما حرف داریم و وقتی این حرف ها در هنر بیاید دیگر هنرها هم جان می گیرند.

مودب در پایان گفت: این آثار منبر جدیدی است که در هیاهوی عالم گذاشته شده و باید روایت خود را از طریق آن در عالم بیان کنیم. نسل تازه دشواری این دیالوگ را می داند و باید بداند که ایده گفت وگو در خلوت منسوخ شده و باید به رویای گفت وگو در شلوغی بازار توجه کنیم.

در پایان این مراسم از داستان « قرار مهنا» اثر مهدی کفاش و رمان های «به نام یونس» اثر علی آرمین و «آوازهای روسی» اثر نویسنده افغان، احمد مدقق رونمایی شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رونمایی از سه کتاب قرار مهنا، به نام یونس و آواز های روسی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.