موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان

21 مرداد 1397 12:47 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان

شهرستان ادب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:‌ ششمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی «کتاب‌خوان شعر» به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در کتابخانه‌ی عمومی ابن مسکویه اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، نشست تخصصی کتاب‌خوانِ شعر روز بیست و ششم شهریور با حضور شعرا و جمعی از اهالی فرهنگ و سرپرست کتابخانه‌های عمومی اصفهان، با همکاری شهرستان ادب در کتابخانه‌ی عمومی ابن‌مسکویه اصفهان برگزار شد.

در این نشست که به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار برگزار شد، شش عنوان کتاب با موضوع شعر معرفی شد.

عباس شاهزیدی در معرفی کتاب «غزل‌آلا» سروده‌ی علی فردوسی اظهار داشت: «مجموعه‌شعر «غزل آلا» شامل مجوعه‌ای از غزل‌های این شاعر جوان و چهارمین دفتر شعر این شاعر است».

وی ضمن بیان تفاوت‌های عاشقانه‌ها در ادبیات کهن و ادبیات معاصر افزود: «در عاشقانه‌های امروز به مفاهیم جدیدی می‌رسیم که زبان صمیمی و ساده‌ای دارد و تصنعی و اغراق‌آمیز و کلیشه‌ای نیستند».

مؤلف کتاب «پرسه‌های بی‌پایان» در خصوص کتاب «غزل‌آلا» گفت: «در این کتاب هم از مفاهیم و تصویرهای مبتنی بر عناصر امروزی و ساده و بی‌پیرایه استفاده شده و هم از مفاهیم انتزاعی و غیرقابل ملموس.  نکته‌ی قابل توجه در این اثر نیز استفاده زیاد از ضرب‌المثل‌های فارسی است».

در ادامه علی فردوسی ضمن معرفی کتاب «عشق سوزان است» سروده‌ی مهدی جهاندار، بیان کرد: «اشعار این مجموعه شامل: غزل، مخمس و نیمایی است که در موضوعات مختلفی چون آیینی، انقلابی، عاشقانه و ... سروده شده است. اتفاقی که در این مجموعه رخ داده، استفاده‌ی بجا از تلمیحات و تنوع بالای اوزان است؛ به‌طوری‌که با ۱۶ وزن مختلف شعری روبرو هستیم که بعضاً وزن‌های پرکاربردی در اشعار فارسی نیستند».

فردوسی در ادامه گفت: «ردپای انس با قرآنِ شاعر را می‌توان در اشعار دید و استفاده‌ی هوشمندانه از مفاهیم قرآنی و فضای استعاری که از حافظ وام گرفته، به دلنشینی اشعار کمک شایانی کرده است».

پانته‌آ صفایی در ادامه‌ی این نشست به معرفی کتاب «جریان‌شناسی شعر معاصر» از دکتر قدرت‌الله طاهری پرداخت و اظهار داشت: «در این اثر بیشتر جریان‌های مهم و تأثیرگذار شعر معاصر و چهره‌های شاخص هر جریان معرفی شده‌اند. همچنین کتاب با نمونه‌ای از اشعار شاعران تأثیرگذار در هر جریان همراه شده است».

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد: «جریان «شعر سنت‌گرای معاصر» از جریان‌های شعری است که طی آن شاعر، شعر معاصر می‌سراید، اما به شعر کلاسیک و قواعد آن نیز توجه دارد. محمدحسین شهریار، رهی معیری و مهدی حمیدی شیرازی از برترین چهره‌های این حوزه هستند».

صفایی افزود: «جریان «شعر رمانتیک فردگرا» با ویژگی طرح تجربه‌های عاطفی شخصی شاعر در اشعار و نمونه‌هایی چون فریدون توللی، نادر نادرپور و فریدون مشیری، جریان «شعر رمانتیک جامعه‌گرا و انقلابی» که حاصل تجربه‌های فردی نیست و می‌توان آن‌را به کل جامعه تعمیم داد و شعرهای هوشنگ ابتهاج یا نصرت رحمانی در این جریان جای می‌گیرند».

شاعر کتاب «روزهای آخر آبان» ادامه داد: «بیشتر شاعران مطرح معاصر چون مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، منوچهر آتشی یا محمدرضا شفیعی‌کدکنی در جریان «شعر سمبولیسم اجتماعی» قرار دارند که یکی از مهم‌ترین جریان‌های شعر معاصر است».

احمدرضا رضایی نیز در بخش دیگری از این نشست در معرفی کتاب «درباره‌ی تو» از مجموعه‌رباعی‌های میلاد عرفان‌پور گفت: «این کتاب در پنج بخش با عناوین «گل کردن گریه در گلوی دو سه ابر»، «آن نامه‌ی عاشقانه را یادت هست»، «تنهایی دسته‌جمعی آدم‌ها»، «از زندگی مرگ چه می‌دانی تو» و «دستی برسان به شاخه‌ی دورتری» منتشر شده است».

وی افزود: «کتاب‌های عرفان‌پور در حوزه‌ی رباعی توانسته ارتباط خوبی با جوانان برقرار کند و یکی از نکات مهم اشعار وی نگاه نو و روشن به مرگ، شهادت، مرگ باوری و مرگ‌آگاهی است».

مریم کرباسی شاعر کتاب «خبرهای خوب» با معرفی کتاب «بی‌چشمداشت» اظهار داشت: «کتاب «بی‌چشمداشت» مجموعه‌شعرهای موسی عصمتی از شاعران روشندل کشورمان است که عصمتی در این کتاب به روایت شاعرانه‌ی تجربیات نابینایی خود پرداخته است».

در انتهای نشست، محمدحسین صفاریان به معرفی کتاب «از زبان‌شناسی به ادبیات» نوشته‌ی کورش صفوی پرداخت و اظهار داشت: «این کتابِ سه‌جلدی می‌کوشد با استفاده از امکانات جدید مطالعه زبان و ادبیات در حوزه‌ی زبان‌شناسیِ ساخت‌گرا، به بررسی زبان‌شناختی نظم به عنوان گونه‌ای از ادبیات بپردازد».

به گفته‌ی صفاریان در این کتاب هدف اول آن است که ثابت شود آنچه تاکنون تحت عنوان «فنون بلاغت» در توصیف و تحلیل صناعات ادبی به کار رفته است، بر مبنای علمی استوار نیست و هدف دوم، توصیف و طبقه‌بندی صناعات ادبی وابسته به نظم بر مبنای پیکره‌ای از نمونه‌های ادبی فارسی است.

گفتنی است در پایان این نشست با حضور امیر هلاکویی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی اصفهان، و شاعران پیشکسوت اصفهان از ارائه‌کنندگان به پاس حضور و معرفی کتاب‌های ارزشمند در حوزه‌ی شعر و ادبیات فارسی با اهدای لوح، تقدیر شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
  • معرفی کتاب‌های «عشق سوزان است» و‌ «بی‌چشمداشت» در کتابخوان شعر اصفهان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.