موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
خلاصه‌ای از اولین روز نخستین دوره‌ی تخصصی شعر هیئت، آفتابگردان ها

عاطفه، موسیقی و مضمون فاخر، ویژگی های شعر هیئت

07 شهریور 1397 23:59 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
عاطفه، موسیقی و مضمون فاخر، ویژگی های شعر هیئت

شهرستان ادب: اولین اردوی تخصصی شعر هیئت به همت موسسه شهرستان ادب در اردوگاه شهدای مدافع حرم شهر مشهد و با همکاری آستان قدس رضوی برگزار از ششم شهریور لغایت نهم شهریور برگزار می شود. این اردو با حضور 150 نفر از بانوان و آقایان شاعر عضو دوره آفتابگردان های موسسه شهرستان ادب از نقاط مختلف کشور؛ که به صورت تخصصی در عرصه شعر مرثیه فعالیت دارند برگزار می شود.

در روز نخست این اردو، شاعران جوان بعد از مسافرت چند ساعته با قطار، در محل اردوگاه شهدای مدافع حرم شهر مشهد پذیرش شدند. بعد از استراحتی کوتاه، زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اولین برنامه ی بانوان و آقایان شاعر در این اردو بود.
در این مراسم که با حضور چندی از اعضای دفتر شعر موسسه شهرستان ادب، بانوان دوره¬های مختلف شعر جوان انقلاب اسلامی و برخی از نوحه¬سرایان کشور برگزار شد کیفیت برگزاری دوره شعر هیئت و دیگر دوره¬های تخصصی شعر شهرستان ادب بیان شد. 
در ابتدای این نشست محمدرضا وحیدزاده؛ کارشناس دفتر شعر شهرستان ادب برگزاری این دوره را در ادامه دوره¬های تکمیلی  آفتابگردان¬ها که پیش از این برگزار شده است دانسته و توضیح داد: :«با بازبینی دوره¬های تکمیلی شعر توانستیم به ایده اردوهای تخصصی برسیم.»
وی ضمن تشکر از حمایت¬های آستان قدس رضوی در برگزاری این اردو افزود: «با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم هستیم کوتاه¬ترین زمان را برای برگزاری این اردو داشتیم. اینکه اردوهای تخصصی با شعر هیئت شروع شد به دلیل اهمیت زیاد شعر هیئت است و اتفاق مبارکی که افتاد آمادگی است که از طریق این اردو برای سرایش شعر و نوحه برای محرم ایجاد می¬کنیم و دیگر اتفاق مبارک همزمان شدن این اردو با عید غدیر است.
سپس رئیس دفتر شعر موسسه شهرستان ادب؛ میلاد عرفانپور دقایقی با شاعران حاضر در این اردو سخن گفت و تاکید نمود: «این اردو صرفا یک دوره تئوری نیست و هدف آن است که به آزاد شدن ظرفیت سرایش شما در حوزه¬های عملی بینجامد»
لازم به ذکر است که برنامه های تدارک دیده شده برای آقایان و بانوان شاعر، به صورت مجزا و در ساعات متفاوت برگزار می شود.

تاثیر سیره اهل بیت (ع) بر همه ی ادیان
نخستین کلاس آقایان، «سیره امام رضا(ع)» با حضور حجت الاسلام گنابادی نژاد معاونت محترم فرهنگی،اجتماعی آستان قدس رضوی همراه بود.
ایشان در پیرامون جغرافیای تاثیر گزاری اهل بیت آغاز سخن کردند و افزودند تاثیر گزاری منجر به بلاد اسلامی و شیعیان نیست، بلکه سایر ادیان و دیگر مذهب ها را دربرگرفته است، من جمله ارامنه ساکن ایران و...
وی پیرامون امام رضا (ع)و گفت و گوی ادیان صحبتی داشتند که به سفر مذهبی علما تحت عنوان مباحث دینی به هندوستان در شهر دهلی سال گذشته بود اشاره کردند که بحث حول محور امام رضا (ع) و اهل بیت  ، منجر به استقبال اساتید و اهل ادب هندوستان شد که موجب نوشتن مقاله در حوزه رضوی گرديدکه آنها را مشتاق شناخت بیشتر از امام هشتم و اهل بیت کردند.
حجت الاسلام گنابادی نژاد در ادامه سخنرانی اشاره به طرح  "خادم یاری" اشاره کردند و گفتند که خادمی امام رضا (ع) فقط محدود به جغرافیای خاصی یا فقط مختص حرم نیست بلکه خادمی امام رضا (ع)را می توان در هر کسوت و جایگاهی و در هر نقطه از جهان داشت.
خادم یاری دارای ۲۵عنوان می باشد  که شعر یکی از آنها بوده و در چند برنامه اخیر آستان برنامه ای تحت عنوان شعر رضوی دعبل برگزار گردید که در کنار انجمن های رضوی آستان ،در شهرستانها نیز شروع بکار کرده است. ایشان در باب کلید واژه های شعر رضوی نیز اشاره ای داشتند که جای مبارزه دائمی و خستگی ناپذیر حضرت در کنار سایر کليد واژه های احساسی خالی ست .

عاطفه، موسیقی و مضمون فاخر، ویژگی های شعر هیئت
کلاس دوم برای آقایان شاعر، میزگرد شعر هیئتی با حضور آقایان سید مهدی حسینی ، حسن بیاتانی  و جواد حیدری برگزار شد.
در این جلسه ،شعر هیئت ، معیار شعر هیئت و شاعر هیئتی موضوع اصلی میزگرد بود.
جواد حیدری دراین باب بیاناتی داشتند، مسئله مهم اینکه براي ائمه نوشتن مستلزم این است که عصمت واژگان حفظ شود و کاربرد کلمات مشخص باشد و باید متوجه غلط های اعتقادی شد  مثل قیاس کردن و....
بعد از ایشان سیدمهدی حسینی افزودند که  مباحث فنی شعر، شعر را به چند بخش تقسیم خواهد کرد. اگر بخواهیم در باب اشعار سخت صحبت کنیم باید گفت شعر کودک به دلیل واژگان محدود، و  شعر طنز به جهت خنده دار بودن و خنداندن مردم که باید طوری نشود که کسی دلخور بشود، گفتن این نوع اشعار سخت است. ترانه نیز، باید دارای زبان مردم فهم باشد و سلیقه مردم را بشناسد و در عین حال خواص هم از آن لذت ببرند و مورد آخر، که گفتن این نوع اشعار نیز سختی هایی دارد، شعر نوحه و هیئت است. در این شعر باید لذت عاطفی و موسیقی و مضمونی حفظ شود .چون بیشتر مخاطبان عوام هستند و شاعری می تواند موفق باشد که موسیقی و ظرافت کلام و زبان را بشناسد و اثرش بایک بار شنیدن تاثیر گذار باشد و حزن در نوحه نباید هیچ وقت فراموش شود.

هرقدر یک نوحه سهل و ممتنع باشد راحت¬تر به سر زبان¬ها می¬افتد
کلاس های تخصصی در نظر گرفته شده برای آقایان و بانوان به صورت مجزا برگزار می شود و اولین کلاس برای بانوان شاعر در روز اول، کلاس تخصصی موسیقی شعر هیئت با حضور نوحه سرای اهل بیت (ع) اکبر شیخی بود.
او با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب درباره نوحه افزود: حضرت آقا می¬فرمایند نوحه حرکتی¬ست که خاص شیعه است و برخلاف برخی از انواع موسیقی¬ها در جهت محتواست.  
سپس به بیان چیستی و چرایی نوحه پرداخت و نوحه را نوعی واکنش به ظلم و ستم و نشانه عدم بی¬تفاوتی به مسائل زمانه دانست و گفت: در قرآن کریم تاکید شده است که هرجا ظلم و ستم دیدی دادخواهی کن. 
او با اشاره به روضه حضرت رقیه به هنگام شهادت امام حسین(ع) و اهمیت روضه خواندن حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد افزود: ما به این قبیل روضه¬ها نیاز داریم. اینگونه نوحه¬ها را متاسفانه امروز در هیئت¬ها کم می¬بینیم و متاسفانه چندین سال است که چگونگی شهادت سیدالشهدا اولویت نوحه¬های ما شده. در حالی که چرایی شهادت ایشان باید در اولویت ما باشد.  
او نفس قیام امام حسین(ع) را تقابل با حکومت یزید دانست و افزود: امام حسین(ع) در مقابل یزید ایستاد تا همه بدانند یزید آنی نیست که فکر می¬کنند و فردی سفاک است.
اکبر شیخی در بخش دیگری از این کلاس آموزشی به شگردهای سرایش شعر نوحه اشاره نمود و تاکید کرد: هنر سرایش شعر نوحه خاص گفتن است و عام شنفتن. بعضی¬ها می¬ترسند شعرشان شنیده نشود. اما باید بدانند تکلیف ما گفتن نوحه خوب است و نباید به شنیده شدن یا شنیده نشدن آن اندیشید. حضرت ابوالفضل(ع) نیز به دنبال مشک رفت و به ظاهر مشک را به خیمه¬ها نرساند در حالی که خدا یک عمر است دارد این مشک را به مقصدش می¬رساند.
این مدیحه¬سرای اهل بیت(ع) با اشاره به بعد شنیدنی نوحه و اهمیت سهل و ممتنع بودن آن تاکید نمود: نوحه¬ی خوب هرقدر سهل و ممتنع باشد راحت¬تر به سر زبان¬ها می¬افتد.
اکبر شیخی خواندن مقاتل، ادعیه، زیارات، مباحث امام¬شناسی و توجه به نیاز جامعه در ساختن مضامین تازه موثر دانست و افزود: هرکدام از ادعیه ما قدر یک پایان¬نامه¬ی دکترا حرف برای گفتن دارد. خوب است دعاها را به این دید نگاه کنیم نه آنکه فقط برای ثواب بخوانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرح اصطلاح «استحسان کردن» پرداخت و توضیح داد: استحسان در معنای لغوی یعنی طلب حسن کردن اما در نوحه به معنی تصور کردن آن چیزی است که در مقاتل گفته نشده است. استحسان باید منجر به کشف موضوع شود نه خلق موضوع.
این شاعر اهل بیت، شعر نوحه را قالبی مجزا دانست و افزود: به هر یک از بخش¬های نوحه تصنیف می¬گوییم. تصنیف به معنی صنف، صنف شدن است. هر صنف ممکن است یک افاعیل داشته باشد. تصنیف بحر ندارد اما ضرب و آهنگ دارد. تمام اشعاری که وزن دارند حتما ضرب هم دارند اما تصنیف معمولا ضرب دارد اما وزن ندارد.
وی تعداد صنف¬های نوحه را بسته به خواست سازنده دانست و آن را برخلاف شعر کلاسیک دانست که شکل و قالب مشخصی دارد و گفت: پایه و اساس نوحه ضرب و آهنگ است. و قافیه در نوحه به ملودی بستگی دارد.
 سپس با اشاره به باور اشتباهی که درباره واژه موسیقی وجود دارد گفت: برخی می¬گویند موسیقی خانه نفاق است. این در حالی¬ست که واژه غنا را نباید با هر نوع موسیقی¬ای یکی دانست.
اکبر شیخی در این جلسه برای تبیین بهتر ظرایف شعر نوحه به خواندن و اجرای برخی از قطعات پرداخت و در پایان به سوالات بانوان شاعر پیرامون سرایش شعر هیئت پاسخ داد.

روز اول اردوی تخصصی شعر هیئت آفتابگردان ها، با برگزاری کلاس های تخصصی برای شاعران جوان و مرثیه سرا، به پایان رسید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • عاطفه، موسیقی و مضمون فاخر، ویژگی های شعر هیئت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.