موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم فرزانه صنوبری

طعم شیرین تاریخ زیر زبان | یادداشتی بر کتاب «باغ خرمالو»

10 آذر 1397 12:49 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.83 با 6 رای
طعم شیرین تاریخ زیر زبان | یادداشتی بر کتاب «باغ خرمالو»

شهرستان ادب به نقل از روزنامۀ وطن امروز:‌  «باغ خرمالو» اثری متفاوت و جالب از نویسندۀ کتاب مطول «برج قحطی» است.

  رمان تاریخی و نوجوانانۀ «باغ خرمالو»، اثر برگزیدۀ نهمین جایزۀ ادبی امیرحسین فردی و شایستۀ تقدیر «قلم زرین» در بخش رمان نوجوان شده است. داستان چهارمین کتاب «هادی حکیمیان»، نویسندۀ یزدی، پیرامون وضعیت طبقۀ فرودست کشور در حوادث شهریور 1320: شروع جنگ جهانی دوم، انتقال قدرت پهلوی از پدر به پسر و اشغال پایتخت توسط متفقین دور می‌زند. وضعیت طبقۀ فقیر روستایی در کتاب، برای خوانندۀ عصر انفجار اطلاعات تاحدزیادی غیرقابل باور و حتی خنده‌دار است: جماعتی که شاه کشورشان را نمی‌شناسند، نام کشورشان را نمی‌دانند و حتی نمی‌دانند لفظ «کشور» یعنی چه!

   نویسنده در «باغ خرمالو» برای اولین بار روستای محل زندگی «کوچک‌علی» و « حسین‌علی» و «ننه‌کردی» را خلق می‌کند؛ مکان و شخصیت‌هایی که با فاصلۀ زمانی یک قرن در اثر هفتم نویسنده «خواب پلنگ» تکرار می‌شوند. کوچک‌علی محتاط، حسین‌علی شر و نترس و ننه‌کردی ساده‌دل، باتجربه اما خرافاتی است. روستا از بی‌خبری و عقب‌ماندگی مفرط ساکنینش رنج می‌برد: قوانین کشف حجاب هنوز باشدت اجرا می‌شود، عزاداری سیدالشهدا هنوز ممنوع است و هیچ‌کس خبری از وقایع جاری جهان و حتی پایتخت ندارد؛ وقایعی که اجرای قوانین را مختل کرده و هرج‌ومرج را بر کشور حاکم نموده است. پسرها در سفری با ننه‌کردی همراه می‌شوند. سفری که آنها را از محدودۀ بی‌خبری روستا، وسط وقایع شهریور1320 پرتاب می‌کند.

   هادی حکیمیان با زبانی شیرین، ساده، مؤدبانه و طنزی گاه تلخ و گاهی شیرین، خواننده را در قالب دو پسر نوجوان فرو می‌برد و رضاشاه را از خیال تا واقعیت به او می‌شناساند. نویسنده در عین رعایت بی‌طرفی، به دور از کلیشه‌های موسوم خواننده را با قلدر پهلوی روبرو می‌کند. موافقت خواننده با نویسنده تحمیلی نیست؛ مغناطیس داستان ذهن جستجوگر نوجوان را جذب می‌کند، از ماجراجویی‌های روزمره با زبانی استعاری بهره می‌برد و او را آمادۀ پایانی جذاب، غافلگیرکننده و مضحک می‌کند؛ پایانی که خط بطلانی بر تصورات پسرها از شاه و وضعیت کشور است.

امتیاز این کتاب حتی نسبت به کتاب بعدی نویسنده در همین ژانر -«خواب پلنگ»- ، در پرداخت جزئیات به‌صورتی جذاب است: درگیر کردن ذهن مخاطب با جزئیاتی که او را کاملاً درگیر ماجرا می‌کند، اما نه جزئیات کسل‌کننده و مطول! داستان کتاب از ابتدا در اوج آغاز می‌شود و حادثه پشت حادثه _مثل یک فیلم سینمایی_ امکان زمین گذاشتن کتاب را از مخاطب می‌گیرد و فهم این مسئله، علت اقبال مخاطب به کتاب «باغ خرمالو» را آشکار می‌سازد.

   باغ خرمالو کجاست؟ اولین مرتبه در صفحۀ 35 کتاب این نام برده می‌شود؛ باغ خرمالو مقصد شیرین سفر قهرمانان داستان است و مسیر آن فاصلۀ طبقاتی زمانۀ داستان را به تصویر می‌کشد. تلخی و طنز و غیرمنتظره بودن پایان داستان، گویای تلخی و ناامیدی حاکم بر مردمان زمانۀ داستان است.

  این کتاب یک سر و گردن از آثار قبلی نویسنده _و حتی از کتاب بعدی او_ بالاتر است. برای آشتی با تاریخ، کتاب «باغ خرمالو» می‌تواند شروعی دلپذیر و در عین حال هیجان‌انگیز باشد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • طعم شیرین تاریخ زیر زبان | یادداشتی بر کتاب «باغ خرمالو»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.