موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

با سیمرغ بر فراز شاهنامه

25 اردیبهشت 1395 18:17 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.8 با 5 رای
با سیمرغ بر فراز شاهنامه

شهرستان ادب: بی‌شک خواندن اشعار اصیل و حماسی شاهنامه به انتخاب کسی که عمری با ادبیات زیسته و در راه آن، مو سپید کرده است؛ لذتی مضاعف دارد. وقتی شاعری که خود، آشنا به راز و رمز واژه‌هاست، گلچینی از ابیات شورانگیز شاهنامه تدارک ببیند و یادداشتی پیرامون نگاه بلند فردوسی در یگانه‌اثرش بنویسد، قطعاً اثری درخور متولد خواهد شد؛ چنان چیزی که در «در سایۀ سیمرغ» رخ داده است.

یوسفعلی میرشکاک که زادۀ 1338 در شوش دانیال است و اهالی ادب، او را بیشتر به شعرهای طنز و لهجۀ سیاسی‌اش می‌شناسند، «در سایۀ سیمرغ» را یک بار در سال 1369 در 190 صفحه با انتشارات برگ به چاپ رسانده بود، اما پس از گذشت نزدیک به سی سال، به همت انتشارات کتاب نشر، این اثر موفق خود را دوباره به بازار نشر، عرضه کرده است.

میرشکاک که علاوه بر سابقۀ درخشانش در شعر، تجربۀ چندین سالۀ برگزاری جلسات شاهنامه‌خوانی را نیز در کارنامه دارد، سال‌هاست  تلاش می کند با نگاهی اصیل و زرشناس، ارزش حقیقی شاهنامه را  به مخاطبینش نشان دهد. او در طول سالیان متمادی و طی مرور چندین بارۀ این میراث ماندگار فردوسی، کوشیده است خوانندگانش را از لایه‌های ظاهری شاهنامه عبور داده و آن‌ها را با جان حقایقش آشنا کند. چه آن‌که فردوسی سی سال از عمر گران‌مایۀ خود را نه برای خلق یک اثر ادبی، که برای جاودان‌سازی عقاید و باورهایی که در دل ابیاتش پنهان کرده بود، گذاشت. از همین رو، میرشکاک با انتخاب سرفصل‌هایی دقیق و کارشناسی‌شده، تلاش کرده است نگاهی عمقی و حرفه ای پیرامون شاهنامه را به مخاطب خود ببخشد.  «بازنگری در باورهای فردوسی» ، «ولایت در شاهنامه»، «پدرکشی، پسرکشی و برادرکشی در شاهنامۀ فردوسی» و«پیران ویسه، مظهر خرد و صلح در شاهنامه» عناوین 4فصل این کتاب هستند که در کنار یک مقدمۀ موجز و مفید قرار گرفته‌اند.

چنان که ذکر آن رفت، انتشارات کتاب نشر، به سفارش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سال 1391، «در سایۀ سیمرغ» را در 264 صفحه با طرح جلد جدیدی که اثر خود میرشکاک است، به بازار نشر عرضه کرده است. رهبر معظم انقلاب در همان سال، شخصاً از  میرشکاک به خاطر نگارش این اثر تمجید کردند و به بخش «ولایت در شاهنامه» آن، اشاره کردند.




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • با سیمرغ بر فراز شاهنامه
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: