موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

شب های بی ستاره نوشته مرضیه نفری

کتاب شب های بی ستاره نوشته مرضیه نفری

نامزدی چهار رمان نوجوان انتشارات شهرستان ادب در سی‌وششمین جایزه کتاب سال
شاخ‌دماغی‌ها، شب‌های بی‌ستاره، چشم های سبز هی هو هاما و باغ خرمالو

نامزدی چهار رمان نوجوان انتشارات شهرستان ادب در سی‌وششمین جایزه کتاب سال

«شب‌های بی‌ستاره»ی مرضیه نفری نقد و بررسی می‌شود
فردا با حضور معصومه میرابوطالبی در قم

«شب‌های بی‌ستاره»ی مرضیه نفری نقد و بررسی می‌شود

رمان نوجوان باید سرگردانی نوجوان را در این سن برطرف کند: «مرضیه نفری» در گفتگو پیرامون رمان نوجوان «شب‌های بی‌ستاره»

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری ایبنا: بهترین و مناسب‌ترین دوره شکل‌گیری شخصیت واقعی انسان، نوجوانی است. ‌نوجوان در این مرحله با نقش‌ها و مسئولیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. هرچند نوجوانی لزوماً دوران پرآشوبی نیست ولی نوجوان در این دوره با چالش‌های رشدی رو‌به‌رو می‌شود. بیشتر نظریه‌پردازان به این دوره پرداخته‌اند. روسو، پیاژه و اریکسون از جمله اندیشمندانی هستند که روی این مساله کار کرده‌اند. در این میان برخی معتقدند تاثیری كه یك داستان خوب بر ذهن و روح نوجوان می‌گذارد، هیچ منبر یا برنامه تلویزیونی نمی‌تواند داشته باشد؛ چراكه نوجوان وقتی رمان می‌خواند، خود را در كنار شخصیت (های) رمان حس می‌كند و آن را به‌عنوان تجربه‌ای در زندگی خود به حساب می‌آورد. از این رو کتاب خواندن و به‌ویژه رمان می‌تواند اثر غیرقابل انکاری در رشد و شکل‌گیری هویت و شخصیت نوجوان داشته باشد. این كتاب‌ها اگر خوب تهیه شده باشند، احساس مسئولیت فرد را نسبت به جامعه و آگاهی او را از وظایف جامعه بیشتر می‌سازند. این موضوعات را با مرضیه نفری، از اهالی فرهنگ و ادبیات در قم و نویسنده رمانِ نوجوان «شب‌های بی‌ستاره» در میان گذاشتیم که حاصل آن از نظر مخاطبان می‌گذرد. شما در حوزه تالیف رمان برای نوجوانان فعالیت دارید. به نظرتان نسل نوجوان ما کتابخوان است؟ به‌طور کلی، نوجوان‌هایی که در خانواده‌های کتابخوان بزرگ شده‌اند، علاقه‌مند به کتاب هستند، دنبال کتاب‌های انتخابی خودشان می‌گردند و دوست ندارند کسی کتابی را به آنها تحمیل کند. اما بچه‌هایی که در کودکی‌شان با کتاب غریبه بوده‌اند، بسیار جذب فضای مجازی می‌شوند و به‌سختی می‌توان آنها را جذب کتاب کرد. تربیت خانوادگی و بستری که نوجوان در آن رشد کرده است، در نوجوانی خودش را نشان می‌دهد و نوجوان را اهل کتاب می‌کند یا اینکه او را از کتاب فراری می‌دهد. کتاب خواندن اساسا چه کمکی به نوجوان می‌‌کند؟ چگونه می‌توانیم این فرهنگ را توسعه دهیم؟ نوجوان به دنبال تجربه است و دلش نمی‌خواهد حرف بزرگترها را همین‌طوری قبول کند. رمان نوجوان فرصت تجربه‌های جدید را به آنها می‌دهد. وقتی نوجوانی راه خطا می‌رود و با مشکلات بزرگ مواجه می‌شود و نوجوان در داستان غم و اندوهش را می‌بینید. شاید بتواند در دنیای حقیقی به نوجوان کمک کند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشد تا با تجربه‌های تلخ کمتری مواجه شود. نقش رسانه در تبین و تبلیغ کتاب چیست؟ رسانه به‌قدری قدرت گرفته است که می‌تواند برای کودک و نوجوان و حتی گاهی بزرگسالی که قدرت تحلیل ندارد، ذائقه و سلیقه بسازد. تبلیغات وسیع یک کتاب می‌تواند همه را کنجکاو کند تا آن را دست بگیرند و بخوانند. گاهی فضای مجازی پر از تبلیغ یک کتاب می‌شود، وقتی کتاب را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از تبلیغات درست نبوده است. سهم معرفی کتاب را در رسانه‌ای فراگیر مثل تلویزیون چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بسیار زیاد. وقتی تلویزیون یک کتاب را تبلیغ می‌کند، یک جور تایید محتوایی کتاب هم هست. خانواده‌ها اطمینان می‌کنند و آن کتاب را تهیه می‌کنند. وقتی یک کارشناس برنامه تلویزیونی به یک کتاب اشاره می‌کند، شاهد فروش بالای آن کتاب می‌شویم. امیدواریم صدا و سیما با کتاب آشتی کند تا بتواند فرهنگ جامعه را ارتقا دهد. نهادهای فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی چگونه می‌توانند فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهند؟ بهترین کار استفاده از کتاب و ادبیات در تهیه فیلمنامه، نمایشنامه و... است. یعنی ارجاع به کتاب و اینکه دانش‌آموز برای تحقیقش جستجوی اینترنتی نکند، سراغ کتاب برود. ادارات کارمندانشان را به مطالعه سوق دهند. چه اشکالی دارد که خواندن ادبیات کلاسیک جزو آموزش‌های ضمن خدمت کارمندان باشد؟ برگزاری مسابقات کتابخوانی، دورهم...

ادامه مطلب