موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در پرونده‌ای ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

روزنامه «لوموند» از زندگی و شعر علی‌محمد مودب نوشت

24 بهمن 1397 10:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 5 رای
روزنامه «لوموند» از زندگی و شعر علی‌محمد مودب نوشت

شهرستان ادب: همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، روزنامه فرانسوی «لوموند» در گزارش‌گفتگوی مفصلی به شعر و زندگی علی‌محمد مودب به عنوان «یکی از شاعران مهم امروز ایران» پرداخته است. 
در این مطلب با اشاره به «اهمیت شعر در جامعه ایرانی» و «برای همه طبقات اجتماعی»، آمده است که «آیت‌الله [امام] خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی خود شاعر بود و غزل (شعر عاشقانه) می‌سرود. او از واژگانی همچون می و مستی و عشق در معنای استعاری کلمات بهره می‌گرفت... مودب نیز شاعری است که برای جمهوری اسلامی و پیش از آن برای انقلاب اسلامی شعر می‌سراید. او خود شاهد وقوع انقلاب در سال 1979 میلادی بود.» این روزنامه افزوده است: «وقتی با مودب چشم در چشم می‌شوی، او کلمات را آرام و جویده ادا می‌کند و هنگام حرف زدن سرش را پایین می‌اندازد. اما وقتی اشعار خود را، -با تأکیدی که بر ایرانیان تأثیر می‌گذارد-، دکلمه می‌کند، مودب توفان به پا می‌کند.»
لوموند سپس با اشاره به «ادبیات متعهد ژان پل سارتر» از قول علی‌محمد مودب ذکر کرده است: «منبع الهام من قرآن کریم است [و نه آثار سارتر]». این روزنامه فرانسوی سپس به سال‌های ابتدایی سرایش مودب پرداخته است و نوشته است که «او در ابتدا اشعار خود را در روزنامه‌های جام جم و قدس منتشر می‌کرد.» در ادامه به سبک شعری این شاعر اشاره کرده است و می‌نویسد: « اغلب اشعار او بدون قافیه است و بنابراین مودب شاعری است که به جریان مدرن شعر ایران تعلق دارد.»
این مطلب روز یک‌شنبه، دهم فوریه در صفحه هشت این روزنامه و همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شده است. وبگاه شهرستان ادب به زودی ترجمه کامل این متن را منتشر خواهد کرد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • روزنامه «لوموند» از زندگی و شعر علی‌محمد مودب نوشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.