موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
اخبار انتشارات شهرستان ادب

سیدوحید سمنانی: «دیوان منقح غزلیات بیدل در راه است»

02 اسفند 1397 15:22 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
سیدوحید سمنانی: «دیوان منقح غزلیات بیدل در راه است»

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری فارس: سیدوحید سمنانی دربارۀ اثری با محوریت بیدل اظهار داشت: اردیبهشت‌ماه نودوسه بود که تصحیح تازه‌ای از دیوان غزلیات میرزا عبدالقادر بیدل به تصحیح دکتر سیدمهدی طباطبایی و دکتر علیرضا قزوه از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شد و در نمایشگاه کتابِ همان سال با استقبال ویژه‌ای از سوی علاقمندان این شاعر روبه‌رو شد.

وی گفت: توجه ویژۀ بیدل‌پژوهان معاصر از جمله استاد محمدکاظم کاظمی، استاد اسدالله حبیب و تأیید جامعة دانشگاهی موجب شد که مخاطبان بیدل از شاخه‌ها و طیف‌های مختلف در دایره‌ای وسیع از سوی شاعران و پژوهشگران، چشم‌انتظار جلد‌های دیگر این تصحیح باشند، اما با توجه به زمان‌بر بودن تصحیح کتاب، ناشر عملاً مقدور به ارائۀ شکل کامل کتاب نبود.

سمنانی خاطر نشان کرد: مژده می‌دهم که به‌زودی تمام غزلیات بیدل با تصحیحی درخور و مقدمه‌ای جامع، در دو جلد نفیس از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر خواهد شد. شک ندارم که مشتاقان بیدل در مرور این دیوان از دقت تصحیح مصححان دانشمند آن و چینش چشم‌نواز غزلیات حظ خواهند برد.

این شاعر توضیح داد: دقت علمیِ این تصحیح تا جایی‌است که به یقین می‌توان آن را بهترین ارائه از دیوان بیدل دانست؛ تصحیحی که با تکیه بر معتبرترین نسخ خطی از دیوان بیدل، از غور در تصحیح‌های قبلی نیز بی‌بهره نمانده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های قابل توجه این چاپ، تجدید نظر مصححان در جلد اول منتشر شدۀ مصحح خویش بوده‌است؛ چنانچه به کتابِ خویش نیز به دیدة انتقادی نگریسته‌ و با ویرایش و اصلاح برخی نکات ـ هرچند محدود ـ دایرۀ انتقادی‌بودن این تصحیح را به تمام کتاب‌های منتشر شده از دیوان بیدل گسترش داده‌اند.

وی ادامه داد: مقابلۀ چهار نسخه معتبر که کتابت دو نسخه از آنها مربوط به دورة حیات شاعر است و بیدل یکی از آنها را به خط خود اصلاح کرده و غزلیاتی بر آن افزوده است، این اطمینان را  به مخاطب می‌دهد که می‌تواند از این به بعد تمام غزلیات بیدل را شُسته و رفته به تماشا بنشیند و این اتفاق،‌ هدیة ماندگاری‌است که از سوی مصححان این دیوان و شهرستان ادب در حافظة تاریخ ادبیات زبان فارسی به یادگار خواهد ماند.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سیدوحید سمنانی: «دیوان منقح غزلیات بیدل در راه است»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.