موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هشتمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا

14 اسفند 1397 18:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هشتم / خبر پنجم :  فدریکو گارسیا لورکا، شاعر انقلابی اسپانیا، هشتاد و دو سال پیش، با گلوله سربازانِ فرانکو، دیکتاتورِ اسپانیا، تیرباران شد. مرگِ او ابهامات فراوانی داشت و هنوز کسی دقیق نمی‌داند بقایای جنازه‌اش را در کجا انداخته‌اند و به همین خاطر، علاوه بر شعر، این حواشی و به طور کلی زندگی این شاعر بزرگ، همواره برای علاقمندان ادبیات جالب بوده است.

دو ماه پیش، در فرانسه، نمایشی درباره آخرین ساعات زندگی لورکا، به روی صحنه رفت و حالا یک کتاب مصور صد صفحه‌ای روایتی تازه از زندگی مشهورترین شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیا ارائه کرده است. «زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا» نتیجه همکاری مشترک یان گیبسن (نویسنده زندگینامه لورکا) و کوییکه پالومو (تصویرگر) و تلاشی است برای شناساندن خالق «خانه برنارد آلبا»، «یرما» و «قصیده کولی» به مخاطبان نسل جدید.

نویسنده و تصویرگر کتاب در فرآیندی هشت ماهه کوشیدند زندگی‌نامه هفتصد صفحه‌ای لورکا را در قالب یک کتاب مصور صد صفحه‌ای در دسترس کسانی قرار دهند که پیش‌تر شعرها و نمایشنامه‌های هنرمند نامدار را نخوانده‌اند. هر چند کاهش حجم زندگینامه و افزودن تصویر به آن کاری بسیار سخت بود و گیبسن و پالومو ناچار شدند مهم‌ترین فصل‌های زندگی نه ‌چندان طولانی اما پرفراز و نشیب لورکا را برای ثبت در تاریخ گزینش کنند.

«زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا» روایتی است از سفرهای لورکا به شهرهای مادرید و نیویورک و کشورهای کوبا و آرژانتین اما در عین حال به شکلی استوار در دوران کودکی شاعر در آندلس ریشه دارد و به سنت‌ها، داستان‌ها، ترانه‌ها و شعرهایی وفادار است که به آثار لورکا سرایت کرده‌اند. قتل و ناپدید شدن در اوت ۱۹۳۶ لورکا را به مشهورترین قربانی جنگ‌های داخلی اسپانیا و نماد حکمرانی تفکر ضدروشنفکری در دوران حکومت ژنرال فرانکو در اسپانیا تبدیل کرد. گیبسن معتقد است: «لورکا امروز چهره مشهوری است اما اگر کشته هم نمی‌شد، باز هم جهانیان می‌شناختندش. او چون قربانی فاشیسم شد شهرتش افزایش یافت اما اگر آثار باقیمانده از او خارق‌العاده نبود، نمی‌توانست تا به امروز دوام بیاورد و از یادها می‌رفت.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا
  • زندگی و مرگ فدریکو گارسیا لورکا
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.