موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از عارفه‌سادات میریوسفی در پروندۀ اختصاصی ادبیات کودک و نوجوان

آقای خوب ما | معرفی کتاب‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان

10 شهریور 1398 15:13 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 15 رای
آقای خوب ما | معرفی کتاب‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان

شهرستان ادب: در صفحۀ دیگری از پروندۀ ادبیات کودک و نوجوان و پرونده ادبیات عاشورایی، یادداشتی می‌خوانیم از خانم «عارفه‌سادات میریوسفی». ایشان در این یادداشت به معرفی کتاب‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان پرداخته‌اند.

از کودکی می‌خواستم بدانم که برای امام‌حسین علیه‌السلام و یاران بزرگوارشان در روز عاشورا چه اتفاقی افتاده است. به مطالبی که از روضه‌ها می‌فهیدم، قانع نبودم و مدام دربارۀ آن روزها می‌پرسیدم و می‌خواندم. آن سال‌ها کتاب‌هایی که هم مرتبط با امام‌حسین علیه‌السلام و واقعۀ عاشورا و هم مناسب گروه سنی کودک و نوجوان باشد کمتر پیدا می‌شد، اما این روزها به لطف خدا کتاب‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که هرکدام از طریقی ما را به محرم سال شصت‌ویک هجری و روزهای قبل‌ترش و حتی کودکی و نوجوانی امام‌حسین علیه‌السلام پیوند می‌زند. 
به مناسبت ایام محرم به سراغ کتاب‌های مستندی رفته‌ام که به امام‌حسین علیه‌السلام، خانوادۀ ایشان، یاران بزرگوارشان و واقعۀ عاشورا مربوط می‌شوند. کتاب‌هایی که مناسب گروه سنی کودک و نوجوان هستند تا آن‌ها نیز به فهم بهتری از واقعۀ عاشورا دست پیدا کنند.

کتاب‌های کودکان
کتاب «داستان‌هایی از زندگی امام‌حسین (ع)» از مجموعۀ مژدۀ گل که انتشارات جمکران آن را برای گروه سنی کودکان منتشر کرده است. «محمود پوروهاب» در این کتاب، داستان‌هایی از زندگی در دوران کودکی تا بزرگ‌سالی امام‌حسین علیه‌السلام را به زبانی شیوا روایت کرده است. این کتاب با تصویرسازی مناسب کودکان نیز همراه است که کودک را مشتاق به خواندن آن می‌کند.
انتشارات قدیانی کتاب‌های بیشتری در ارتباط با امام‌حسین علیه‌السلام و واقعۀ عاشورا منتشر نموده است. «قصه‌های عاشورایی» به قلم «فریبا کلهر» در ده‌جلد به شخصیت‌های تأثیرگذار عاشورا و ارتباط آن‌ها با امام‌حسین علیه‌السلام پرداخته است. نویسنده با زبانی روان که مناسب گروه سنی کودکان می‌باشد، همراه با تصویرگری «سیدحسام‌الدین طباطبایی» تلاش کرده که کودکان را با واقعۀ عاشورا، نام‌آوران و دلاوران روز دهم سال شصت‌ویک هجری و امام‌حسین علیه‌السلام پیوند بزند.
کتاب «امام‌حسین (ع) برای دبستانی‌ها» نیز از انتشارات قدیانی با روایتی درست و مستند، داستان زندگی امام‌حسین علیه‌السلام را از کودکی تا زمان شهادت ایشان نقل کرده است. این کتاب به چاپ سیزدهم رسیده و «حسین فتاحی» نویسندۀ آن است.
«روزی که آسمان گریه کرد» به قلم «سعید روح‌افزا» نوشته شده و انتشارات مدرسه آن را چاپ کرده است. در این کتاب، کودکان همراه با روایت جبرئیل ـ‌فرشتۀ وحی‌ـ از زمان تولد تا شهادت امام‌حسین علیه‌السلام همراه می‌شوند و داستان زندگی ایشان را به‌گونه‌ای متفاوت می‌خوانند.
در حوزۀ شعر نیز انتشارات سورۀ‌مهر به قلم «مهدی مردانی» کتاب «باران در خیمه» را منتشر کرده است. این کتاب با زبانی کودکانه در سیزده‌شعر به موضوع‌های متفاوتی در ارتباط با محرم می‌پردازد.

کتاب‌های نوجوان
در این بخش انتشارات جمکران کتاب‌های مستند، داستانی و مناسبی برای نوجوانان به چاپ رسانده است.
کتاب «امام‌حسین علیه‌السلام» از مجموعۀ زندگانی چهارده‌معصوم، زندگی امام‌حسین علیه‌السلام را تا زمان شهادت ایشان روایت می‌کند و نوجوان را به‌خوبی با ایشان آشنا می‌سازد. 
کتاب «حضرت زینب سلام‌الله‌علیها» نیز از مجموۀ اسوه‌های بصیرت، داستان زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و همراهی ایشان با امام‌حسین علیه‌السلام را به زبانی ساده و روان روایت می‌کند.
 دو کتاب ذکر شده را انتشارات جمکران منتشر کرده است. 
از انتشارات جمکران دو کتاب داستانی نیز منتشر شده است. کتاب «خون خدا» که با روایتی داستانی و با شیوه‌ای متفاوت زندگی امام‌حسین علیه‌السلام را از زمان کودکی تا شهادت ایشان و نیز اتفا‌ق‌های پس از شهادت را هم نقل می‌کند. این کتاب را «محسن نعماء» نوشته است. نویسنده در این کتاب به زمان جوانی ایشان هم پرداخته است و توانسته تصویر دقیق و روشنی از شیوۀ زندگی آن حضرت ارائه دهد.
«بچه‌های فرات» نوشتۀ «لیلا قربانی» نیز برای گروه سنی نوجوان توسط انتشارات جمکران به چاپ رسیده است. بچه‌های فرات، داستان آدم‌هایی است که می‌خواهند خود را به امام‌حسین علیه‌السلام برسانند و با این‌که نمی‌توانند به واقعۀ عاشورا برسند، اما در راه ایشان شهید می‌شوند. 
کتاب «فراموشان» واقعۀ عاشورا و روزهای بعد از آن را به شیوه‌ای متفاوت روایت می‌کند. همان‌گونه که از نام کتاب پیداست، این کتاب واقعۀ عاشورا را از زبان فراموش‌شدگان بیان می‌کند. از زبان کسانی که در آن روزها بودند و تأثیر گذاشتند، اما نام‌شان کمتر برده شده یا اصلاً نامی از آن‌ها به میان نیامده است. در نهایت، این روایت‌ها ما را به واقعۀ عاشورا می‌رساند. کتاب فراموشان را «داوود غفارزادگان» نوشته و انتشارات قدیانی منتشر کرده است.
کتاب «خداحافظ درختان سرو» را «مژگان شیخی» نوشته و زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را روایت کرده است. حضرت زینب سلام‌الله‌علیها نقش بسیار پررنگ و تأثیرگذاری در روشن‌گری واقعۀ کربلا داشتند. ایشان با روایت آن روزها و بیان هدف امام‌حسین علیه‌السلام از قیام علیه حکومت یزید، نام و یاد امام‌حسین علیه‌السلام را زنده نگه داشتند. در این زندگی‌نامه به حوادث و اتفاق‌های تاریخ اسلام از زمان تولد تا زمان فوت ایشان با روایتی روان و مناسب اشاره شده است. این کتاب برای جوانان منتشر شده که مناسب گروه سنی نوجوان نیز می‌باشد.
انتشارات آثار سبز، کتاب داستان مصور «عاشورا» نوشتۀ «محمدسعید بهمن‌پور» را برای گروه سنی نوجوان به چاپ رسانده است. تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های این حوزه در این است که واقعۀ عاشورا با تصویر روایت شده است. «پرویز اقبالی» با تصویرگری مناسب، نوجوانان را با کاروان عاشورا همراه کرده و به آن‌ها در فهم بهتر محرم سال 61 هجری کمک می‌کند.
کتاب «موهای تو خانۀ ماهی‌هاست» را هم شهرستان‌ادب منتشر کرده است. این کتاب، ماجرای پانزده‌خرداد را روایت می‌کند. در این کتاب، داستان پسری از سال 42 شمسی با دختری از سال 61 هجری‌قمری پیوند می‌خورد و به واقعۀ عاشورا مرتبط می‌شود. این کتاب را «محمدرضا شرفی‌خبوشان» نوشته که پیش از این در سایت شهرستان‌ادب معرفی شده است.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آقای خوب ما | معرفی کتاب‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.