موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پروندۀ اختصاصی ادبیات کودک و نوجوان

معرفی نشریه‌های برتر کودک و نوجوان | یادداشتی از سیده زهرا محمدی

06 مهر 1398 13:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 8 رای
معرفی نشریه‌های برتر کودک و نوجوان | یادداشتی از سیده زهرا محمدی

شهرستان ادب: در تازه‌ترین مطلب پروندۀ ادبیات کودک و نوجوانمان می‌خواهیم شما را با بعضی از مهم‌ترین نشریه‌های کودک و نوجوان کشورمان آشنا کنیم. حتما اگر شما اهل مطالعه باشید و خوانندۀ مطالب این پرونده، می‌دانید لازم است از دنیای مجلات و نشریه‌ها هم باخبر باشید. پس با هم به سراغ مطلبی می‌رویم که خانم سیده‌زهرا محمدی آن را برای پرونده‌مان آماده کرده‌اند:

یکی از روش‌هایی که می‌شود بچه‌ها را با خواندن آشتی داد، خریدن و خواندن مجله برای آن‌هاست.

مجله‌ها و نشریه‌ها به‌دلیل تنوع در مطالب‌شان همیشه توانسته‌اند توجه مخاطب‌های بسیاری را با سلیقه‌های متفاوت به خود جلب کنند. هر چند این روزها مجله‌ها و نشریه‌ها بروبیای سابق را ندارند؛ ولی با حمایت‌های شمای خواننده می‌توانند پرچم‌های‌شان را همچنان بالا نگه دارند.

در این مطلب سعی کردیم مجله‌های کودک و نوجوان را معرفی کنیم.

 

مجله‌های رشد

همۀ ما با این مجله آشنا هستیم و کلی خاطرات ریزودرشت با آن عزیزِ روزهای دور داریم. همان مجله‌ای که ماهی یک بار در مدرسه توزیع می‌شد و تا وقتی که به خانه برسیم همۀ صفحه‌هایش را خوانده بودیم. برای جواب چیستان‌هایش کلی این در و آن در زدیم و با لطیفه‌هایش زورکی خندیدیم که خدایی ناکرده کسی انگ پرت‌بودن از ماجرا را بهمان نچسباند.

خدا را شکر هنوز هم مجلۀ رشد در مدرسه‌ها با توجه به ردۀ سنی دانش‌آموزان توزیع می‌شود و بچه‌ها می‌توانند با این نشریه کلی سرگرم شوند و شاید هم با آن خاطره‌سازی کنند.

امروزه ماهنامه‌های رشد دانش‌آموزی با توجه به سن دانش‌آموز با نام‌های:

رشد کودک؛

رشد نوآموز؛

رشد دانش‌آموز؛

رشد نوجوان؛

رشد جوان؛

رشد برهان متوسطۀ اول انتشار می‌یابد و در مدارس توزیع می‌شود.

 

عروسک سخنگو

عروسک سخنگو به‌صورت دو ماهنامه منتشر می‌شود و از مجله‌های نیک روزگار است. عروسک سخنگو، کلمه‌هایی است برای بچه‌های ۳ تا ۱۰۰‌ساله‌ها؛ پس اگر نویسنده یا شاعر یا مترجم یا تولیدکنندۀ محتوا یا حتی مصرف‌کننده در حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان هستید، این مجله را از دست ندهید.

خانم زری نعیمی مدیرمسئول این نشریه است. طرح جلد مجله مثل مجله‌های دیگر کلی رنگ‌ولعاب ندارد؛ اما همان نقاشی ساده‌ای که مخاطب‌هایش برایش می‌فرستد و آن را روی جلدش چاپ می‌کند، به حال‌وهوای خواننده‌هایش کلی رنگ‌ولعاب می‌دهد. در این مجله سعی شده همه‌چیز طبیعی باشد و حتی نوشته‌های ارسالی از کودکان و نوجوانان بدون ویرایش استفاده شود؛ یعنی درواقع مجله‌ای است از دست‌رنج بچه‌ها و برای بچه‌ها.

از قشنگی‌های عروسک سخنگو این است که در این مجله از تعارفات و نوشابه باز کردن معمول جامعۀ هنری خبری نیست و خانم نعیمی با نقدهای بدون رودربایستی‌اش سعی در پیشرفت کتاب‌های این ردۀ سنی دارد؛ پس اگر کتابی دارید و دلتان یک نقد درست و حسابی می‌خواهد، حتماً یک نسخه‌اش را برای خانم سردبیر بفرستید تا با دلسوزی تمام نقدش کند.

مجلۀ عروسک سخنگو را معمولاً می‌توانید از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنید.

 

کیهان بچه‌ها

اسفند ۱۳۹۷ کیهان بچه‌ها شصت‌و سه‌سالگی خود را جشن گرفت. همان‌طور که از سن‌وسال کیهان جان مشخص است، الآن برای خودش بابابزرگی شده است؛ اما خیالتان تخت که این بابابزرگ شصت‌وسه‌‌ساله هنوز کودک درون فعالی دارد و می‌توانید با خیال راحت آن را برای فرزندان دلبندتان تهیه کنید تا از خواندنش لذت وافر ببرند. کیهان بچه‌ها در هر شماره‌ا‌ش برای کودکان هم برنامه‌ای خاصی دارد. این نشریه در هر شماره یک ویژه‌نامه به اسم شاپرک برای کودکان هم چاپ می‌کند تا آن‌ها هم در این خواندن و یادگرفتن‌ها سهیم باشند.

 

هفته‌نامۀ دوچرخه

این نشریه ضمیمۀ روزنامۀ همشهری برای نوجوانان است. نود درصد از خبرنگارها و روزنامه‌نگاری‌هایی را که در حوزۀ کودک و نوجوان امروزه کار می‌کنند و برای شما نامشان آشناست، در روزهای نوجوانی‌هایشان با این هفته‌نامه کار کرده‌اند. درواقع این نشریه همان زمین خاکی است که فوتبالیست‌ها از آن بسیار حرف می‌زنند و موفقیت خودشان را مدیون آن هستند؛ پس اگر دوربرتان نوجوانی را می‌شناسید که به خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یا حتی داستان و شعر علاقه دارد، حتماً و بدون معطلی با این هفته‌نامه آشنایش کنید.

 

همشهری بچه‌ها

همشهری بچه‌ها، دوهفته‌نامه است و صاحب امتیاز آن مانند هفته‌نامۀ دوچرخه، مؤسسۀ همشهری است. مانند دیگر مجله‌ها شامل دست‌نوشته‌های کودکان شعر و داستان و مطالب علمی و معرفی کتاب و... است. این نشریه برای مخاطب‌های ۹ تا ۱۲ سال است. البته ناگفته نماند که این رده سنی‌ها معمولاً معیار خوبی نیستند و شما هم با هر سن‌وسالی می توانید از مجله‌ای که مناسب علاقه‌مندی‌های شماست، لذت ببرید.

 

نبات و نبات کوچولو

حتماً موقع دید زدن روزنامه‌ها و مجله‌ها در دکه‌های روزنامه‌فروشی چشمتان به ماهنامه‌های نبات و نبات کوچولو خورده است. ماهنامۀ نبات برای ۷ تا ۱۲ ساله‌هاست و نبات کوچولو برای فندق‌های ۳ تا ۶ ساله‌ها.

 

ماهنامۀ بچه‌ها بشری

اگر دنبال نشریه‌ای برای بچه‌های نابینا و کم‌بینا هستید، ماهنامۀ بچه‌ها بشری راست کار خودتان است. این نشریه با همت نابینان تهیه و چاپ می‌شود. بچه‌ها بشری در هر شماره با چاپ مطالبش با فونت درشت برای کم‌بینایان و با خط بریل برای نابینایان منتشر می‌شود. البته از سال ۱۳۹۶ سایت بشری، شمارۀ جدیدی برای نشریه‌ای بچه‌ها بشری در سایتش ثبت نکرده است. در این روزهای تعطیل هم نمی‌شد پیگیری کرد که آیا بچه‌ها بشری هم دچار گرانی کاغذ و کمبود آن شده است که چاپ نمی‌شود یا دلیل دیگری دارد. بد نیست شما هم حالی از این نشریۀ خاص بگیرید که حال و روزشان چطوری است.

 

ماهنامۀ داروگ

این ماهنامه، نخستین ماهنامۀ محیط‌زیستی برای نوجوانان است. اگر دغدغۀ محیط زیست دارید و دلتان می‌خواهد نسل‌ جدید با محیط زیست دوربرشان کمی مهربان‌تر باشند، می‌توانید با حمایت و معرفی این ماهنامه به نوجوانانی که می‌شناسید یک قدم به هدفتان نزدیک‌ شوید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی نشریه‌های برتر کودک و نوجوان | یادداشتی از سیده زهرا محمدی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.