موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم یونس فردوس

آزمون انتخاب | معرفی مجموعه‌داستان «خط مرزی»

16 مهر 1398 12:09 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
آزمون انتخاب | معرفی مجموعه‌داستان «خط مرزی»

شهرستان ادب به نقل از هفته‌نامۀ قفسه (ضمیمۀ کتابخوانی روزنامۀ جام جم) :  نوشتن از جنگ کار آسانی نیست. نویسنده نیاز به تجربیاتی دارد که بخشی از آن ناشی از مشاهده است، اما حالا که 30 سال از پایان جنگ می‌گذرد شاهد نسل‌های تازه‌ای در داستان‌نویسی هستیم که از جنگ می‌نویسند و حرف می‌زنند که حتی صدای شلیک یک گلوله را نشنیده‌اند. البته که آثار مستند به‌جا مانده از آن روزها می‌تواند بخشی از این تجربه را جبران کند، اما به هر صورت کار این گروه از نویسندگان به مراتب سخت‌تر از سایرین است؛ زیرا باید فضاسازی‌ها و خلق موقعیت‌ها را در شرایطی انجام دهد که تمام تجربه‌اش محدود در خواندن و دیدن تجربیات دیگران است.

سیدحسین موسوی‌نیا از آن چهره‌هاست که در سال‌های پایان جنگ متولد شده ولی در اولین مجموعه داستانی که از خود منتشر کرده، سراغ جنگ رفته و آثاری با مضمون جنگ خلق کرده است. کاری که موسوی‌نیا در رقم زدن آن موفق بوده و هر داستان از این مجموعه می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.
«خط مرزی» عنوان مجموعه داستانی است که موسوی‌نیا نوشته و در آن تصاویر مختلفی از روزهای جنگ تا زمان بازگشت غواص‌ها روایت کرده است. او در داستان‌هایش از عشق و حماسه حرف زده و انسان‌های مختلفی را در برابر دیدگان خوانندگانش قرار داده است. او در داستان‌هایش انسان‌ها و موقعیت‌ها مختلفی را ایجاد کرده تا هر خواننده‌ای فرصت تجربه کردن موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد. آزمون‌هایی که در سال‌های نبرد پیش روی افراد بود و بعد از پایان جنگ نیز ادامه داشت.
داستان خط مرزی در این مجموعه روایت نوجوانانی است که آزمون نبرد و انتخاب را پشت سر گذاشته‌اند و داستان «دست‌های سرگردان» نیز نشان می‌دهد برخلاف باور عمومی جنگ هنوز تمام نشده و کسانی که روزی شهر و دیار خود را ترک کردند تا مقابل دشمن ایستادگی کنند، در روزهایی که ظاهر صلح دارد همچنان در نبردی درونی با نیروهای شر قرار دارند و باید تصمیم بگیرند و عملیات کنند.
زبان این مجموعه با وجود این‌که تجربه اول نویسنده است، زبانی پخته است و خواننده با خیال راحت می‌تواند خود را به دستان موسوی‌نیا بسپارد و در جهان داستان او غرق شود. جهانی که حتی خواننده را به چالش می‌کشد و او را نیز در موقعیت شخصیت‌های کتاب قرار می‌دهد. انتخاب شاید مهم‌ترین کلیدواژه داستان‌های خط مرزی باشد که موسوی‌نیا به دقت در بطن داستان‌هایش گنجانده و خواننده را در معرض انتخاب کردن قرار داده است. 
حالا شما هم مخیرید میان انتخاب کردن این مجموعه داستان یا رد شدن از یک پیشنهاد از یک‌نویسنده نسل جوان که تجربه‌های تازه‌ای را پیش روی خوانندگانش قرار داده است


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • آزمون انتخاب | معرفی مجموعه‌داستان «خط مرزی»
  • آزمون انتخاب | معرفی مجموعه‌داستان «خط مرزی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.