موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
تحریریۀ سایت شهرستان ادب

معرفی بهاره | کتاب «تشریف» اثر «علی‌اصغر عزتی‌پاک»

11 فروردین 1400 14:23 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی بهاره | کتاب «تشریف» اثر «علی‌اصغر عزتی‌پاک»

شهرستان ادب: به مناسبت فرارسیدن بهار ۱۴۰۰، ستون داستان سایت شهرستان ادب را با معرفی کتاب «تشریف» اثر «علی‌اصغر عزتی‌پاک» به‌روز می‌کنیم:

فکر کنید ازدواج کرده‌اید. شب وقتی مهمانان رفته‌اند و شما با همسرتان خلوت کرده‌اید تا برای اولین بار پرده از روی او بردارید و با هم دمی را بگذرانید، همسر شما رازی را بر ملا می‌کند که تمام زندگی شما را زیر و رو می‌کند. بگذارید کمی ساده‌تر و صریح‌تر بگوییم. اگر بفهمید کسی که دوستش دارید و برای بدست آوردنش تلاش کرده‌اید، به شما خیانت کرده چه می‌کنید؟ در واقع برای حفظ جان شما، تمام دوستان شما را لو داده است؛ حالا چه می‌کنید؟ آیا دوست داشتن و حفظ شما مجوزی می‌شود برای لو دادن دوستان شما؟

رمان تشریف در بستری تاریخی اتفاق می‌افتد و به حوادث قبل از انقلاب اختصاص دارد. علی‌اصغر عزتی پاک سعی کرده است در این رمان با نگاهی هوشمندانه داستانی جذاب را دل حوادث پیش از انقلاب بیان کند.

رمان از شخصیت مصطفی آغاز می‌شود، بعد به شخصیت دیگری می‌پردازد و همین‌طور داستان را رفته‌رفته جلو می‌برد. نویسنده با هوشمندی روایت را در دو زمانِ اکنون و گذشته، به گونه‌ای جلو می‌برد که هم اطلاعات گذشته به خواننده القا شود و هم سیر داستان در زمان اکنون از ریتم نیافتد.

در بسیاری از آثاری که به حوادث قبل انقلاب و مبارزات می‌پردازند، نوعی نگاه خیر و شری مطلق وجود دارد، به گونه‌ای که بسیاری از نویسندگان با دیدی کاملاً مطلق در شخصیت‌پردازی‌ها و نگاه به آن‌ها، داستان می‌نویسند. در رمان تشریف، نویسنده کوشیده است از این رویکرد پرهیز کند. انسان‌هایی که مبارزه می‌کنند، سرخورده می‌شوند. گاهی خسته و دل‌زده از مبارزه، دوست دارند به گوشه‌ای بروند. انسان‌هایی که به واسطه انسان بودنشان دوست دارند محوبشان را به هر نوعی شده نگه دارند، حتی اگر شده با خیانت به یک آرمان که برای خودشان اهمیت چندانی ندارد.

در تشریف می‌توان با شخصیت ها همراه شد و حرکات و رفتار آن‌ها را درک کرد و سنجید. در عین حال نویسنده سعی کرده دیدگاه‌های مختلفی که در شکل‌گیری جریان انقلابی نقش داشته‌اند را در شهری مثل همدان نشان دهد.

حال می رسیم به نکته‌ی دیگری که می‌توان در مورد اهمیت خواندن این رمان به آن اشاره کرد. رویکرد عمومی ما به مبارزات بیشتر منوط به شهر تهران بوده است و شهرهای دیگر گویی در انقلاب یا نقشی نداشته‌اند یا بسیار منفعل بوده‌اند. عزتی پاک در رمانش به جغرافیای شهر پدری خود رفته است. سعی کرده همدان را بسازد و نشان دهد یک شهر چگونه درگیر مبارزه می‌شود. شهری که با سبقه تاریخی خود، با مسئله‌ای مواجه شده که آینده کشوری را رقم می‌زند.

با ذکر نکاتی که گفته شد، رمان تشریف نوشته علی‌اصغر عزتی پاک می‌تواند بهانه خوبی برای پر کردن لحظات شما در تعطیلات نوروز باشد. 

 

این اثر را از فروشگاه اینترنتی ادب‌بوک تهیه نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی بهاره | کتاب «تشریف» اثر «علی‌اصغر عزتی‌پاک»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.