موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

قزوه مایه وحدت و همدلی است/ او نسبت به مسائل انقلاب مسامحه نمی‌کند

27 فروردین 1392 11:16 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 3 رای
قزوه مایه وحدت و همدلی است/ او نسبت به مسائل انقلاب مسامحه نمی‌کند
شب گذشته مراسم شب شعر انقلاب «مشرق تبسم» به همراه بزرگداشت علیرضا قزوه در حوزه هنری با حضور مسئولین فرهنگی و خیل شاعران برگزار شد.





* مومنی: قزوه اصولا اهل بدگویی از دیگران نیست

مومنی رئیس حوزه هنری تهران گفت: خوشحالیم که برادر عزیزمان جناب قزوه دوباره به میهن بازگشتند مقدم ایشان را گرامی می‌داریم هر چند که در هند هم نسبت به مسائل داخل فعال‌تر از خیلی ما بودند. جای خالی وی برای شعر ادب و انقلاب مشهود بود.

وی افزود: این مجلس به مناسبت تشکر و تکریم بابت فعالیت‌های خستگی‌ناپذیرش در دیار هندوستان و خیرمقدم برای بازگشت به ایران گرفته شده است. قزوه در گسترش ادبیات فارسی و پیوند ادبای دو کشور فعالیت‌های زیادی انجام داد و امیدواریم به زودی فرد شایسته دیگری اعزام شود تا کارها از سرگرفته شود.

مؤمنی با بیان اینکه بسیاری از دوستان پیشنهاد برگزاری مراسم نکوداشت به معنای مترادف آن را داشتند گفت: قزوه این موضوع را نپذیرفت و معتقد است تا زمانی که هنوز از بزرگان پیشکسوت و نسل قبل از ایشان تقدیر مناسبی نشده برای متولدین دهه 40 مراسم نکوداشت زود است.

رئیس حوزه هنری با اشاره به صفات قزوه گفت: وی احترام خالصانه‌ای نسبت به بزرگداشت دارد و در هر مجلس و محفلی منزلت آنها را پاس می‌دارد در طول 25 سال آشنایی با وی مخصوصا در دهه گذشته به دلیل مناسبت کاری ارتباطاتمان خیلی بیشتر شده و به یاد ندارم ایشان حتی در خلوت در حق کسی از این بزرگان بی‌احترامی کرده باشد.

مؤمنی با بیان اینکه قزوه اصولا اهل بدگویی از دیگران نیست تأکید کرد: وی منتقد است اما آنچه را که در غیاب می‌گوید در حضور هم می‌گوید فراتر از آن اینکه وی حتی در حق کسانی که نسبت به او جفا می‌کنند هم نیکی می‌کند این جوانمردی‌ها به انسان عزت می‌دهد و سخن را دلپسند و مقبول طبع عام و خاص می‌کند.

وی ادامه داد: قزوه برای شهرت دست و پا نمی‌زند و مثلا این طور که این روزها رایج شده نقش اپوزسیون بازی نمی‌کنند اما بیشتر مردم به عموم علاقمندان به ادبیات معاصر وی را می‌شناسند و به جایگاه ممتاز او اذعان دارد ولو با اعتقادات و آرمان‌های او مشکل داشته باشد.





* قزوه نسبت به مسائل انقلاب مسامحه نمی‌کند

مومنی با بیان اینکه قزوه نمونه‌ خوبی از هنرمند انقلابی است یادآور شد: قزوه نسبت به مسائل انقلاب مسامحه نمی‌کند و آنجا که لازم باشد سخن می‌گوید اگر در مسیر انقلاب شاهد انحراف و کژی باشد انتقاد کرده و فریاد می‌زند البته مرزها را حفظ می‌کند و سخن دشمن را از زبانش نمی‌شنویم.

وی در پایان سخنان خود گفت: همه مردم ما با شجاعت و غیرت‌ورزی قزوه در روزهای سرنوشت ساز آشنا هستند وجود وی همیشه مایه وحدت و همدلی دوستان هنرمندان و خصوصا شاعران عزیز بوده است امیدوارم با استقرار دوباره شاهد حلقه‌های انس و محافل صفا و مهربانی باشیم.





* قزوه بر خیلی از شاعران مسن‌تر از خودشان هم اثر‌گذار بوده است

در ادامه این مراسم حسین اسرافیلی به تکریم علیرضا قزوه پرداخت و گفت: جز صداقت و پاکی حتی در حوزه کاری چیزی از قزوه ندیدم دلسوزی وی در این حوزه بسیار بی‌نظیر است و این مسله در هندوستان و تاجیکستان به ویژه در تاجیکستان ادامه داشته است.

وی افزود: قزوه بر خیلی از شاعران مسن‌تر از خودشان هم اثر‌گذار بوده است وی نسبت به ادب و ادبیات متعهد است و کمتر کسی را سراغ داریم که این گونه متعهدانه کار کند.

اسرافیلی با اشاره به خاطره‌ای از قزوه عنوان کرد: در اوایل انقلاب مدیرمسئول پیام انقلاب بودم و بعد از مدتی قزوه مسئول فرهنگی امید انقلاب شد که تقریبا همکار بودیم چندین بار به من گفت که شعرت را برای چاپ بده تا اینکه یک بار از وی پرسیدم چه چیزی می‌خواهی گفت: من هر وقت شعر می‌فرستادم پای آن می‌نوشتی برو بچه درس را بخوان. من هم می‌خواهم در پایان شعرت بنویسم برو درس بخوان.

سعید بیابانکی که اجرای این برنامه را برعهده داشت در میان سخنرانان اخوانیه را که درباره علیرضا قزوه سروده بود را خواند و خاطرات را هم در این میان تعریف می‌کرد به طور نمونه وی گفت: نکوداشت همان مراسم تدفین است که متوفی هم در آن حضور دارد.

محمدرضا عبدالملکیان که مدت‌ها مدیر دفتر شعر جوان بوده است یکی دیگر از افرادی بود که در وصف قزوه سخنانی را ایراد کرد.

وی گفت: با شور و شوقی متفاوت به اینجا آمدم شأن و شخصیت قزوه ویژه است قزوه به سبب خلاقیت، متفاوت‌بودن و اثرگذاری از شاعران برجسته ایران در چند دهه اخیر است. اگر قرار باشد از چند شاعر متفاوت نام ببرم یکی از آنها علیرضا قزوه است.

عبدالملکیان با بیان اینکه قلم روان قزوه بسیار جالب توجه است تصریح کرد: برخی تنها در مقطعی از زندگیشان شاهد هستیم اما قزوه در بسیاری از اوقات شاعر است و در مدتی کوتاه شعر می‌نویسد که به خوبی هم می‌نویسد در نثر و یادداشت هم آثار ارزشمندی دارد.

وی درباره شخصیت فرهنگی قزوه هم گفت: اگر قرار باشد در بخش فعالیت‌های فرهنگی از فرد برجسته‌ای نام ببرم حتما علیرضا قزوه است. وی در سال‌های قبل از جنگ حضور چشمگیری داشت و مفصل پیوند جامعه دانشگاهی، شاعران و نویسندگان با جبهه و فرهنگ جبهه بود.

عبدالملکیان گفت: تاکنون حدود 150 مجموعه شعر از قزوه منتشر شده است که همه اینها به واسطه تلاش و برنامه‌ریزی شخصی وی است حدود 50 مجموعه دیگر هم در انتظار انتشار دارد. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی باید تلاش در عرصه بین المللی را جدی بگیریم. وی به عنوان کارشناس رایزنی فرهنگی در هند و تاجیکستان فعالیت‌های مثمر ثمری داشته است.

عبدالملکیان در پایان به صفحه بشنو از نی روزنامه اطلاعات در دهه 40 اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد از طریق این صفحه به عرصه ادبیات راه پیدا کرده‌اند به طور نمونه بیژن نجدی هم یکی از افرادی بود که از طریق این صفحه شناخته شد. قزوه یک تابوی یکه‌تازه است هم برای شعر و هم برای عرصه فرهنگی.





* قزوه شخصیتی است که زندگی خود را برای شعر و ادبیات انقلاب اسلامی صرف کرد

نجفی معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات با اشاره به چهار سال همکاری با قزوه گفت: علیرضا قزوه در کنار ویژگی‌های ارزشمندی که اساتید و شاعران گفتند در دهلی نو خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد شخصیتی است که زندگی خود را به خدمت شعر و ادبیات انقلاب اسلامی صرف کرده است نمونه‌هایی را که در دهلی مشاهده می‌کردم باورکردنی نبود وی حتی در روزهای تعطیل تا پاسی از شب در دفتر کارش می‌ماند و وقت خود را برای معرفی انقلاب اسلامی گذاشت.

معاون سازمان فرهنگی و ارتباطات با اشاره به معرفی انقلاب از طریق ادبیات گفت: وقتی در دهلی بودم حدود 100 شاعر ارزشمند انقلاب به هند سفر کرده‌اند و این ادبیات در هند توسط قزوه معرفی شد. در مدت چهارسال 50 اثر فاخر هم منتشر شد که اصلا کار ساده‌ای نیست. قزوه با جوش و خروش و شور بی‌بدیل خود منشأ اثر است.

وی ادامه داد: بیدل دهلوی در هندوستان شناخته شده نبود وی در مورد حضور خود انجمن ادبی بیدل را تاسیس کرد و شور انقلابی را در جوانان هندی شکل داد و برای شاعران و ادیبان مراسم بزرگداشت گرفت. چاپ نسخه بی‌نظیری از بیدل دهلوی به خط خود بیدل هم از کارهای مهم دیگر وی است.

نجفی افزود: معرفی شعرای انقلابی از اقدامات ویژه دیگر وی است زمانی زبان فارسی در هند ضعیف شده بود اما با روحیه‌ای که برای دانشجویان هندی ایجاد کرد آنها جرأت کردند که حتی شعر بگویند. باید از همسر وی که با صبر و حوصله در موفقیت‌هایشان سهیم بوده است هم تشکر کرد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قزوه مایه وحدت و همدلی است/ او نسبت به مسائل انقلاب مسامحه نمی‌کند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.