موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

میرشکاک: گلعلی بابایی‌ها هرجا باشند رویشان به شهادت است

29 فروردین 1392 16:34 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
میرشکاک: گلعلی بابایی‌ها هرجا باشند رویشان به شهادت است

پاسداشت گلعلی بابایی در خبرگزاری فارس

اولین نشست از سلسله نشست‌های «عصرانه‌های ادبی فارس» با عنوان پاسداشت نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامیبه با اختصاص یافتن به گلعلی بابایی نویسنده پیشکسوت ادبیات پایداری ایران در خبرگزاری فارس برگزار شد.
در این مراسم یوسفعلی میرشکاک (نویسنده و شاعر)، امیرحسین فردی (نویسنده)، سردار سعید قاسمی، رضا اسماعیلی (شاعر)، مهدی همت (فرزند شهید ابراهیم همت فرمانده لشکر 27 محمدرسول‌الله)، داوود کریمی (فرزند شهید عباس کریمی فرمانده لشکر 27 محمدرسول‌الله)، اصغر نقی‌زاده (بازیگر سینما و تلویزیون) ، حسین دلاوری (مسئول خانه سرود انقلاب اسلامی)، حبیب والی زاده (تهیه کننده روایت فتح)، ابراهیم زاهدی مطلق (نویسنده و روزنامه‌نگار)، محمد ناصری و جمعی زیادی از رزمندگان و علاقه‌مندان این نویسنده حضور داشتند.


فیلم‌ها و سریال‌هال زیادی می‌توان از آثار گلعلی بابایی تهیه کرد
در این مراسم یوسفعلی میرشکاک شاعر پیشکسوت کشورمان بیان داشت: بنده گلعلی بابایی را به واسطه حسین بهزاد همکار گرامی بابایی شناخته‌ام و دوستی ما همکاره و هم‌واسطه بوده است.
وی اضافه کرد: نمی‌خواهم اغراق کنم که بچه‌های مسلمان نویسندگان خوبی هستند چرا که طی 32 سال از گذشت انقلاب اسلامی ما هنوز آثارمان را ویراستاری نمی‌کنیم و آثار بدون ویراستار منتشر می‌شوند.
میرشکاک ادامه داد: از بسیاری از آثار گلعلی بابایی می‌توان فیلم‌ها و سریال‌های گوناگونی ساخت اما باید گفت کتاب «غوغای غبار» نخستین اثر کلاسیک وی درباره 8 سال دفاع مقدس است.

وی افزود: مایه اعجاب بنده است بابت زحمتی که حسین بهزاد و بابایی کشیده بودند - چه آثاری که گلعلی به تنهایی آنها را نوشته و چه آثاری که با همکاری حسین بهزاد آن را به نگارش در آورده است - به خوبی روایت و موجب تقدیر است.
این شاعر اهل بیت (ع) گفت: اگر قدری اهل تامل باشیم خواهیم دید که وجهی از ادبیات در این سرزمین در حال شکل‌گیری است که نویسنده در آن اصلا نقشی ندارد یعنی وقتی آثار نویسندگانی چون گلعلی بابایی را مدنظر قرار می‌دهیم فورا معلوم خواهد شد که این شخصیت در هیچ کدام از آثار چه نقشی را دارد.

گلعلی بابایی‌ها هر کجا باشند رویشان به شهادت است
وی اضافه کرد: گلعلی بابایی نمونه‌ای از افرادی است که در کجایی باشند رویشان به شهادت است، مثل این کتابی که بابایی در خصوص سفر حجش نوشته است. اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا وی به حج نمی‌پردازد. یعنی حج با توجه به اینکه حادثه عظیمی برای او بوده و در اثرش از حضرت جعفری تشکر و تقدیر می‌کند و به نوعی افرادی که موجب سفرش به حج شده‌اند را مورد تقدیر قرار می‌دهد اما در طول این سفرنامه نه نشانی از خود بابایی و نه دخیل شدن در حالات بقیه حاجیان و نه چیزی از مکه و مدینه در آن مشاهده نمی‌شود بلکه او تنها از آل احمد و سایر دیگران به نقل از حج می‌پردازد.
به گفته این شاعر اهل بیت(ع) گلعلی بابایی در سفر حجش یعنی از همان لحظه ورود به ساحت و سالن وزارت کشور که نقطه آغاز برنامه است که جواز سفر به یک معنا صادر می‌شود تا لحظه بازگشت یک شهادتنامه می‌بیند.
وی اضافه کرد: گلعلی بابایی گمشده خود را در سفر حج پیدا نمی‌کند مگر آنکه آنجا به یاد شهدا و دوستان شهیدش بوده است، همچنین کتاب «غوغای غبار» جزو کتاب‌هایی است که بجز برای بچه‌های بسیجی شاید برای دیگر افراد بسیار جالب نباشد.
میرشکاک ادامه داد: زمانی که امام زمان (عج) ظهور می‌کنند، 3 ماه جهاد اجباری وجود دارد و برای همه نیز واجب است.
به گفته وی این اثر مرور حسرت‌های یک شهید زنده است، همچنین وقتی جنگ تمام شد فهمیدم آنهایی که بوده‌اند و درو نشده‌اند باید گواه جنگ باشند چرا که شهید بدون شاهد معنا ندارد.
میرشکاک عنوان کرد: اگر حسین بهزاد، امیرحسین فردی و گلعلی بابایی نبود، امروزه چه کسانی می‌خواستند عظمت این بزرگواران را گواهی دهند، چرا که کار برای شهدا نفسانی و تخیلی نیست و به نوعی شهید در نفوس و عقول تصرف می‌کند.

برخی جنگ‌ندیده‌ها از جبهه‌ها نوشتند و حق‌الزحمه خود را هم گرفتند
وی افزود: امیدوارم گلعلی بابایی انشاء خاطرات خودشان را نیز بنویسند چرا که ما از نخستین کسانی بودیم که نوشتیم در صورتی که هنوز هم جنگ تمام نشده بود یعنی در آن زمان به ما می‌گفتند همانند اگزوپری بنویس، اما ما معتقد بودیم که او از آسمان چیزی می‌نویسد.
میرشکاک بیان کرد: کسانی که اصلا جنگ و جبهه را ندیده بودند آن را نوشته و حق زحمه آن را هم دریافت کرده بودند؛ در گذشته بنده با بنیاد فارابی قراردادی داشتیم که به دلیل عدم کم و زیاد کردن مطلب در آن اثر نتوانستم به ادامه کار با این سینما بپردازند.
وی با اشاره به رزمندگان باقی مانده از جنگ، بیان داشت: فرصت شماها در جبهه‌ها بسیار اندک بوده است از شما خواهش می‌کنم بنویسید چرا که ساده‌ترین شکل نوشتن است آنگونه که خودتان را از درون مؤاخذه می‌کنید و درد دل می‌کنید بنویسید.

دوست داشتم به عنوان شمر ادبیات معاصر با گلعلی بابایی مصاحبه کنم
این شاعر معاصر گفت: علاقمند بودم اگر می‌شد گلعلی بابایی تن به گفت‌وگو با بنده به عنوان شمر ادبیات معاصر می‌داد تا از او بپرسم ریشه این تعلق در چیست و خودش درباره این ماجرا چه فکر می‌کند که در ساحت همانند حج مدام فیلتر جبهه را روی حج می‌گذارد و به یاد همقطاران شهیدش است و جای بعضی از آنها نیز طواف می‌کنند.
وی اضافه کرد: نشریه پلاک 8 همچنان به کار خود ادامه می‌دهد اما تاکنون ندیده‌ام که گلعلی بابایی از خودش در آثار متفاوت صحبت کند حتی بنده در کتاب «غوغای غبار» احساس می‌کردم که او از خودش صحبت خواهد کرد اما اینگونه نبود.
میرشکاک بیان کرد: کتاب «غوغای غبار» از یک منظر دیگر جذاب است که شهدا او را به سفر حج می‌برند و او را برمی‌گردانند اما اگر در رابطه با نام این اثر با بنده مشورت کرده بود اسم دیگری بر روی آن می‌گذاشتند.

وی در پایان سخنان خود نیز گفت: بنده برای برادرم آقای بابایی عزیز آرزوی شهادت می‌کنم حتی برای آنهایی که تمنای شهادت دارند نیز آرزوی شهادت می‌کنم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • میرشکاک: گلعلی بابایی‌ها هرجا باشند رویشان به شهادت است
  • میرشکاک: گلعلی بابایی‌ها هرجا باشند رویشان به شهادت است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.