موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
فیروز زنوزی جلالی:

ادبیات ما دوران نقاهت را طی می کند

09 مرداد 1392 16:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 2 رای
ادبیات ما دوران نقاهت را طی می کند
فیروز زنوزی جلالی نویسنده معاصر جایگاه ادبیات داستانی را در دوران نقاهتی عجیب قلمداد کرد.

این نویسنده به خبرنگار ادبیات برنا گفت:متاسفانه ادبیات داستانی به دلایل مختلف  طی سال های اخیر نتوانسته به شکل درستی از رشد و تعالی برخوردار شود  تا آن جا که در این حیطه پسرفت هایی نیز مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: تصور می‌کنم مهم ترین دلایلی که موجب انزوا و رکود ادبیات داستانی ما شده مشکلات متعددی است که درحال حاضر گریبان حوزه نشر را گرفته است. به طور کلی معضلاتی که طی سال های اخیر بر سر راه نشر بوده است جایگاه ادبیات داستانی ما را تحت الشعاع قرار داده است.علاوه براین باید بپذیریم که نویسندگان نیز مانند دیگر افراد جامعه همواره از دغدغه تامین معاش برخوردار بوده اند و مشکلات اقتصادی قطعا در روند فعالیت آن‌ها تاثیرگذار بوده است.

زنوزی که طی سال‌های اخیر داوری جایزه های ادبی متعددی را برعهده داشته است در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه درحوزه کنونی ادبیات داستانی می توان مشاهده کرد این است که صرف نظر از مشکلاتی که به اجمال به آن‌ها اشاره کردم،نویسندگان دراین حیطه به تکرار افتاده اند و به معنی واقعی جای نوآوری و ابداعات ادبی یا حتی انتخاب سوژه های ناب و پرکشش در ادبیات داستانی ایران خالی مانده است درحالی که ادبیات ما به پشتوانه صد ساله و به یمن حضور نویسندگان زبده این پتانسیل را دارد که درسطوح عالی قرار گیرد و به جهانیان معرفی شود.

وی افزود:مدت هاست که برخی از نویسندگان به جای پرداختن به مضامین نو به حیطه زندگی‌نامه نویسی افتاده اند و آثاری ازاین رهگذر منتشرشده است.آثاری که متاسفانه تعداد آن‌ها کم نیست و روز به روز هم درحال افزایش است.البته منظورم کمرنگ شدن ژانر زندگی نامه نویسی نیست اما می‌خواهم بگویم رفتن به سمت ژانرهایی از این دست باعث می‌شود نویسنده از جهان خلاقه خود دور شود.

این نویسنده معاصر که این روزها مشغول نگارش رمان تازه خود با عنوان «برج 110»است درباره این رمان نیز گفت:این رمان دارای فضای خاصی است و تصور می‌کنم  از نظر محور رمان «برج 110» وقایعی است که در جهانی فانتزی و وهم آلود می‌گذرد و به هیچ وجه بر واقعیت جغرافیایی مبتنی نیست.

وی اضافه کرد:به طور کلی کوشیده ام دراین رمان نسل بشریت را به خودش نشان دهم.از آن‌جایی که ادبیات ما مبدل به ادبیاتی به دور ازخلاقیت شده است تصمیم گرفتم با نگارش این رمان تا حدودی به فضای خلاقه نزدیک شوم.


به گفته زنوزی جلالی قراراست این رمان درطول امسال منتشر شود.

وی هم چنین جلد سوم سه گانه خود را نیز به تازگی به اتمام رسانده است.این مجلد«خرمشهر خرمشهر»نام دارد و درادامه مجلدهایی چون «قاعده بازی»و«توپ،پاشنه،سمت،ساعت دو»نوشته شده است.

زنوزی در «خرمشهر خرمشهر»ضمن روایت رشادت های نیروی دریایی در خرمشهر به ظلمی که در دوران هشت سال دفاع مقدس بر این شهر رفت نیز پرداخته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • ادبیات ما دوران نقاهت را طی می کند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.