موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در قالب مجموعه‌ی «کارنامه‌ی سپنج»

انتشار 10 کتاب‌ دولت‌ آبادی در 73 سالگی‌اش

10 مرداد 1392 05:00 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.75 با 4 رای
انتشار 10 کتاب‌ دولت‌ آبادی در 73 سالگی‌اش

 هم‌زمان با 73 سالگی محمود دولت‌آبادی، تعدادی از کتاب‌های این نویسنده پس از سال‌ها دوباره به بازار کتاب می‌آیند.

فرید مرادی، ویراستار انتشارات نگاه، با اعلام این خبر به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تا روز شنبه، 12 مردادماه، چاپ تازه‌ی 10 عنوان از کتاب‌های محمود دولت‌آبادی که سال‌هاست منتشر نشده‌اند، به بازار کتاب عرضه می‌شود.

بنا بر اعلام ناشر، این کتاب‌ها در قالب مجموعه‌ی «کارنامه‌ی سپنج» 10 عنوان رمان و داستان بلند هستند که عبارت‌اند از: سفر، دیدار بلوچ، باشبیرو، گاواره‌بان، گلدسته و سایه‌ها، از خم چمبر، بیابانی و هجرت، عقیل عقیل، آوسنه بابا سبحان، ادبار و آینه. این داستان‌ها در فاصله سال‌های 1341 تا 1353 نوشته شده‌اند. درواقع این مجموعه دربرگیرنده‌ی آثاری است که دوره‌ی اولیه‌ی فعالیت‌ ادبی این نویسنده و سپس رشد و تکوین آثار او را تا سال 1353 شامل می‌شود.

همچنین رمان 10 جلدی «کلیدر» (در پنج مجلد) که از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر می‌شود، تا کنون بیش از 20 بار تجدید چاپ شده و در بازار کتاب موجود است.

اما رمان «طریق بسمل شدن» با موضوع جنگ هشت‌ساله‌ی ایران و عراق و «زوال کلنل» درباره‌ی تاریخ معاصر ایران از مهرماه سال 87 در انتظار دریافت مجوز نشرند. این کتاب‌ها قرار بود از سوی نشر چشمه منتشر شوند، اما با لغو مجوز فعالیت این بنگاه انتشاراتی (که ناشر تعداد دیگری از کتاب‌های دولت‌آبادی هم هست)، سرنوشت این دو کتاب نیز نامشخص است. این در حالی است که «زوال کلنل» تا کنون به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و نامزد جایزه‌ی بوکر آسیا و همچنین جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی ترجمه در آمریکا شده است.

آخرین کتاب‌های منتشرشده‌ی دولت‌آبادی، «نون نوشتن» و «آنِ دیگران» هستند که آثاری غیرداستانی و شامل مجموعه‌ای از یادداشت‌های او هستند.

به گزارش ایسنا، محمود دولت‌آبادی دهم مردادماه سال 1319 متولد شد و در خانواده‌ای روستایی که از راه کار بر زمین سخت کویر روزگار می‌گذراندند، بزرگ شد. برای تحصیل به دولت‌آباد رفت و هم‌زمان به کارهای گوناگونی از جمله کفاشی و سلمانی تا کارگری در کارخانه پرداخت. دوران کودکی او در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم و فقر ناشی از آن و سرخوردگی‌‏های پس از جنگ و اقتدار روس‌‏ها بر ایران سپری شد. عشق توأم دولت‌‏آبادی به ادبیات و هنر، باعث شد که ابتدا مدتی به تئاتر روی آورد، اما پس از مدتی تئاتر را به کلی کنار گذاشت و وقت خود را یک‌سره صرف نوشتن داستان کرد و در این‌باره گفت، «من در ادبیات نبردی را آغاز کرده‌‏ام، که از آن باید پیروز بیرون بیایم.»

دولت‌آبادی اولین داستان خود را با عنوان «ته ‌شب» در سال 1341 منتشر کرد و «لایه‌های بیابانی»، «اوسنه‌ی باباسبحان»، «ققنوس»، «ادبار»، «پای گلدسته‌ی امامزاده»، «هجرت سلیمان»، «سفر»،‌ «گاواره‌بان»، «عقیل عقیل»، «آهوی بخت من گزل»، «کارنامه‌ی سپنج»، «باشبیرو»، «تنگنا»، «دیدار بلوچ»، «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده»، «کلیدر»، «سلوک»، «روز و شب یوسف»، «آن مادیان سرخ‌یال»، «نون نوشتن» و «آن دیگران» از دیگر آثار منتشرشده‌ی او هستند. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • انتشار 10 کتاب‌ دولت‌ آبادی در 73 سالگی‌اش
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.