موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
بررسي داستان «دوچرخه، بازو، سيگار» در كارگاه داستان شهرستان ادب

سالروز درگذشت ریموند کارور

11 مرداد 1392 17:02 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3 با 2 رای
سالروز درگذشت ریموند کارور
شهرستان ادب: دوم آگوست، يازدهم مرداد، برابر با بيست و سومين سالروز درگذشت «ريموند كارور» نويسنده مطرح امريكايي است. نويسنده‌اي كه نامش با «داستان كوتاه» گره خورده‌است.

ريموند كارور از معدود داستان‌نويساني است كه هيچ گاه در عمرش رمان يا حتي داستان بلند ننوشت. نتيجه تمام زحمات ادبي ريموند كارور در چند مجموعه داستان و مجموعه شعر خلاصه مي‌شود اما او با همين حجم نسبتا محدود توليدات ادبي تاثيري عميق بر داستان‌نويسي دورهء خود و دوره‌ء پس از خود داشته‌است.

سبك داستان‌نويسي كارور را بسياري از منتقدين وي «ميني‌ماليسم» دانسته‌اند، اما خود وي هميشه از پذيرفتن اين عنوان يا هر عنوان ديگري اكراه داشت. با اين وجود داستان‌هاي وي مثالهاي خوبي براي ميني‌ماليسم هستند چرا كه او در داستان‌هايش هرچه را كه مي‌توان حذف كرد را حذف مي‌كرد. توصيف‌هاي او معمولا موجز و سر راست و عاري از كوچك‌ترين بار عاطفي هستند. آدم‌ها معمولا كم حرف هستند و مهم‌ترين كنش‌هاي آنان نمايش داده‌مي‌شود. پيرنگ داستان‌هاي او معمولا سر راست، بدون شاخ و برگ اضافي و پاساژهاي تو در تو هستند.

روش داستان‌نويسي او مبتني بر بازنويسي‌هاي متعدد يك داستان و حذف كردن همهء زوائد و كنار گذاشتن تمام جزئيات غيركاربردي بود. او خود اشاره كرده است كه در بازنويسي‌هاي بسيار تمام جملاتي را كه بار عاطفي دارند كنار مي‌گذارد. 

كارور را ميتوان نقطهء اوج «داستان موقعيت» دانست. داستان‌هاي او در همگي بر اساس موقعيت نوشته شده‌اند و «شخصيت» هاي خاص را در آثار او كمتر مي‌بينيم. شخصيت‌هاي او عموما معمولي، سرخورده، خسته، بي‌اراده و فقير هستند. او در دوره‌اي به داستان‌نويسي مي‌پرداخت كه امريكا درگير ركود اقتصادي بود و فقر بر زندگي مردم امريكا سايهء سنگيني انداخته‌بود. او از انسان‌هاي دوروبر خود الهام مي‌گرفت و اين بود كه آثارش همگي وانمود درماندگي انسان در موقعيت‌هاي تلخ همراه با كشمكش‌هاي عاطفي، ترس، ترديد و ناامني هستند.

همين فضاي عمومي كه در داستان‌هاي وي جريان دارد باعث شد او را متهم به سياه‌نمايي شرايط امريكا در دوران جنگ سرد بدانند و حتي به وي تهمت كمونيست بودن بزنند. اما در واقع كارور از دنياي آدمهاي اطراف خودش مي‌نوشت و به دنبال مقاصد سياسي نبود. نا امني اجتماعي اقتصادي جامعه او در حدي بود كه نه تنها در داستانهاي كوتاه او نمود يافت بلكه در عمل همين مسئله باعث شد او هيچگاه نتواند يك اثر داستاني بلند خلق كند. او هيچ وقت به لحاظ مالي آن قدر تامين نبود كه براي نوشتن يك رمان وقت بگذارد. هرچند سبك داستاني وي با كوتاه نويسي گره خورده‌بود.

كارگاه داستان شهرستان ادب، در جلسهء يكشنبه اين هفته به بهانه سالروز درگذشت اين نويسندهء تاثيرگذار به نقد و بررسي داستان «دوچرخه، بازو، سيگار» از «ريموند كارور» خواهدپرداخت. اين جلسه ساعت 18:30 سيزدهم مرداد برگزار ميگردد  و با پذيرايي افطار خاتمه خواهديافت.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سالروز درگذشت ریموند کارور
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.