موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
حبیب احمدزاده:

پیدا کردن مصاحبه دریاقلی ۶ سال طول کشید

03 مهر 1392 23:50 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
 پیدا کردن مصاحبه دریاقلی ۶ سال طول کشید

  به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پس از اکران فیلم «بهترین مجسمه دنیا» حبیب احمدزاده با تاکید بر اینکه این مستند حاصل یک تلاش جمعی بود گفت: در تاریخ هر کشور افرادی وجود دارند که با عمل خود توانسته‌اند تاریخ را تغییر دهند. دریاقلی سورانی نیز یکی از این افراد است. اگر او در شب حمله عراقی‌ها به آبادان مردم و سپاه را از ورود دشمن به شهر مطلع نمی‌کرد تاریخ عوض می‌شد.

وی افزود: پیام فیلم «بهترین مجسمه دنیا» به مخاطبان این است که در میان معرکه بین مردی و نامردی باید مرد بودن و ایستادگی را انتخاب کنید.

مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» با اشاره به وجود دو عنصر در مستند حبیب احمدزاده که مخاطب را جذب می‌کند گفت: استفاده از موسیقی و جسارت فیلمساز در نوع پرداختن به یک سوژه دفاع مقدسی در این فیلم من را علاقمند کرد. این فیلم به ابعاد مختلف زندگی طبقات گوناگون مردم، جغرافیای آبادان، تاریخ این شهر و نگاه مردم می‌پردازد. این فیلم نمودی از سینمای مستند است.

وی با تاکید بر اینکه نوع تفکر فیلمساز باعث بدیع شدن این اثر شده است خاطرنشان کرد: با وجود طولانی بودن فیلم من از دیدن آن احساس خستگی نکردم. این فیلم حرف دل مردم را می‌زد و فقط مصاحبه صرف نبود. این مستند زبانی ساده داشت. ساده بیان کردن در فیلم مستند کاری سخت است.

در ادامه احمدزاده گفت: برای ساخت این مستند ابتدا اسم «بهترین مجسمه دنیا» را انتخاب کردیم. ما مجسمه‌های دیگری نیز داشتیم برای همین اندیشیدیم که چرا این مجسمه باید بهترین مجسمه دنیا باشد. ما می‌خواستیم داستان افتادن مجسمه‌های دیگر مانند مجسمه‌های صدام و رضاشاه را در داستان بازگو کنیم. اما نمی‌خواستیم فیلم کلیشه‌ای و شعاری شود.

وی اضافه کرد: در این فیلم خطاب به مجسمه می‌گوییم که اگر نمی‌خواهی مانند دیگر مجسمه‌ها بیافتی باید به میان مردم بیایی و در غم و شادی آنها شریک باشی.
این نویسنده با اشاره به داستان فیلم گفت: فیلم مستند تعلیق داستان را ندارد. سعی کردیم در این مستند یک روایت حقیقی را نشان دهیم که بعدهای داستانی داشته باشد. در این فیلم داستان مجسمه‌ای را تعریف می‌کنیم که از مردم ناراضی است.

احمدزاده با اشاره به تصاویر آرشیوی استفاده شده در «بهترین مجسمه دنیا» خاطرنشان کرد: فیلم‌های آرشیوی این مستند را از آرشیوهای انگلیس، بصره عراق و صدا و سیما پیدا کردیم. تنها پیدا کردن تصاویر مصاحبه دریاقلی سورانی شش سال زمان برد.

وی تصریح کرد: ما قهرمان‌هایی در ایران داریم که باید آنها را به مردم معرفی کنیم.

مصطفی رزاق کریمی با تاکید بر اینکه در این فیلم به خوبی از زبان طنز استفاده شده است گفت: دید طنزی که این فیلم دارد به خوبی توانست داستان را پیش ببرد.

احمدزاده در ادامه گفت: برای ساخت این مستند از ابتدا فیلمنامه نداشتیم. در هیچ‌کجای داستان به کسی نگفتیم که حرف خاصی را بزند و هر حرفی که در فیلم زده شد واقعی بود. ما نمی دانستیم که قرار است چه اتفاقی در فیلم بیافتد ولی خط اصلی داستان را می‌دانستیم.

وی درباره دلیل انتخاب زبان طنز برای ساخت مستند«بهترین مجسمه دنیا» گفت: من وقتی ده دقیقه فیلم جنگی می‌بینم خسته می‌شوم. طنز را انتخاب کردم چون جذاب است. علاوه بر این شخصیت خود دریاقلی نیز طنز بود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  پیدا کردن مصاحبه دریاقلی ۶ سال طول کشید
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.