موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
ارتباط سلینجر و سینما

نویسنده‌ای که پول او را اغوا نکرد

13 مهر 1392 16:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نویسنده‌ای که پول او را اغوا نکرد

  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، در صفحه دوم از رمان مشهور "ناتور دشت" نوشته جروم دیوید سلینجر، "هولدن کالفیلد" قهرمان داستان می گوید: اگر یک چیز باشد که از آن متنفرم، سینما است. حتی نمی خواهم اسمش را بشنوم. که همین جمله این شائبه را ایجاد کرده بود که سلینجر چون خود با سینما و هالیوود مشکل دارد این جمله را از زبان شخصیت اول داستانش مطرح می‌کند.

اما "شین سالرنو" کارگردان فیلم مستند "سلینجر" پس از 10 سال تحقیق متوجه شد ارتباط سلینجر با هالیوود آنقدر که به نظر می آید، تیره نبوده است.

فیلم مستند "سلینجر" به داستان زندگی "جی دی سلینجر" نویسنده مشهور امریکایی و خالق آثاری همچون "دلتنگی های نقاش خیابان چهل و هشتم" می پردازد.

در نامه ای به قلم سلینجر که به تازگی موجودیت آن تایید شده است، سلینجر تاکید می کند که از فیلم و سینما خوشش نمی آید اما با بسیاری از تهیه کنندگان هالیوود ارتباط صمیمانه ای داشته است. او حتی در یک مقطع موافقت کرده بود تا تعدادی از داستان کوتاه هایش به فیلمنامه تبدیل شوند.

شین سالرنو می‌گوید: این شایعه که سلینجر از هالیوود و سینما بیزار بوده است، واقعیت ندارد. سلینجر سینما را دوست داشت و حتی فیلم مورد علاقه اش، "افق گمشده" اثر فرانک کاپرا بود.

اولین دلخوری سلینجر از سینما در سال 1949 رخ داد. در آن سال "ساموئل گولدوین" یکی از داستان های سلینجر به نام "عمو ویگیلی در کانکتیکات" را به فیلم تبدیل کرد. ساموئل گلدوین بسیاری از ایده های سلینجر را در تدوین کنار گذاشت و فیلم را با نام "قلب احمق من" اکران کرد. پس از آن بود که سلینجر تماس های هالیوود را بدون پاسخ گذاشت؛ بویژه پس از چاپ رمان معروف "ناتور دشت" در سال 1951.

کارگردانان بسیاری به دنبال "ناتور دشت" و قهرمان محبوب آن، هولدن کالفیلد بودند؛ از بیلی وایلدر و جری لوییس گرفته تا استیون اسپیلبرگ و هاروی وینشتاین.

به گفته شین سالرنو، داستان دیگری از این نویسنده آمریکایی نیز قرار بود به فیلم تبدیل شود. داستان کوتاه "برای ازمه، با عشق و نفرت" مورد توجه "پتر تاکسبری" تهیه کننده تلویزیون قرار گرفت. پس از توافق سلینجر و پتر تاکسبری، فیلمنامه چندین بار برای سلینجر فرستاده شد و سلینجر هم بارها فیلمنامه نویسان را به داستان اصلی ارجاع داد!

در نهایت پتر تاکسبری گفت "هر چیزی که سلینجر می خواهد انجام بدهید" اما ساخت فیلم در مرحله انتخاب بازیگر متوقف شد. سلینجر در نظر داشت دختر همکارش "پتر دو وریس" نقش زن جوان قهرمان داستان یعنی "ازمه" را در فیلم بازی کند اما پتر تاکسبری پس از دیدن دختر، به سلینجر پیغام داد: واقعا متاسفم. اصلاً دوست نداشتم این را بگویم. اما این دختر برای بازی در نقش "ازمه" مسن است.

و اینگونه بود که پروژه ساخت فیلمی از داستان کوتاه "به ازمه، با عشق و نفرت" متوقف شد.

جروم دیوید سلینجر، نویسنده امریکایی در سال 1919 در شهر نیویورک متولد شد و سال 2010 در سن 91 سالگی درگذشت. بیشتر آثار سلینجر در قالب داستان کوتاه بود، اما معروفترین و محبوب ترین اثر داستانی او رمان "ناتور دشت" بود که در سال 1951 به چاپ رسید و تا کنون بارها تجدید چاپ شده و به زبان های مختلفی برگردانده شده است.

از دیگر آثار سلینجر می توان از "فرنی و زویی"، "مرد خندان" و "یک روز خوب برای موزماهی" نام برد. سلینجر به عنوان سرباز در جنگ جهانی دوم شرکت کرده بود و جنگ جهانی تاثیر شدیدی بر آثار ادبی و زندگی شخصی او داشت.

البته شین سالرنو، کارگردان مستند سلینجر به تازگی اعلام کرده که سلینجر در خلال این سال ها داستان هایی نوشته است، اما از سال 1965 به بعد هیچ داستانی از سلینجر منتشر نشد.

به اعتقاد شین سالرنو، پیشنهادهای مالی به هیچ وجه سلینجر را اغوا نکرد. هولدن کالفیلد، قهرمان رمان محبوب "ناتور دشت" می گوید: پول لعنتی. پول همیشه کاری می کند که احساس کنید در جهنم هستید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نویسنده‌ای که پول او را اغوا نکرد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.