موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علی داودی:

«طاهره صفارزاده» پرچمدار دين در عرصه ادبيات

13 مهر 1392 16:41 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
«طاهره صفارزاده» پرچمدار دين در عرصه ادبيات

علی داوودی، شاعر معاصر در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، با اشاره به شخصيت طاهره صفارزاده، مترجم و خادم قرآن گفت: موج جديدی كه بعد از نيما در ادبيات ما شكل گرفت، چهره‌های جديدی را برای ادبيات ما معرفی كرد كه تأثيرگذار بودند و اين تأثير ناشی از شخصيت چندبعدی آنها بود و از جمله آنها می‌توان به سيدعلی موسوی‌گرمارودی و زنده‌ياد طاهره صفارزاده اشاره كرد.

وی افزود: از ابعاد گوناگونی می‌توان به شخصيت طاهره صفارزاده پرداخت و يكی از وجوه وی اين است كه اين مترجم قرآن، پرچمدار دين و مذهب در عرصه ادبيات و يك نظريه‌پرداز انقلابی بود كه در سال‌های آخر عمر خود به قرآن‌پژوهی پرداخت و به عنوان زن نمونه جهان اسلام انتخاب شد.

داوودی ادامه داد: وی در رابطه با ترجمه‌های ادبی هم آثار ارزنده‌ای به رشته تحرير درآورد و گروه‌های ترجمه را در دانشگاه‌ها و مؤسسات پايه‌گذاری كرد و علاوه بر آن، در بحث اجرايی هم فعاليت داشت و در زمينه فرهنگی هم بانی و پيشنهاد دهنده حوزه هنری بوده است.

اين شاعر در ادامه اظهار كرد: زنده‌ياد صفارزاده يكی از مفاخر و انديشمندان و شاعرانی بود كه سراسر زندگی‌اش درس و سرمشقی برای نسل امروز و آينده است و شخصيت چندبعدی و آثار فاخر وی بايد مورد بررسی و پژوهش قرار گيرد تا جوانان كشورمان بيشتر با اين بانوی شاعر و قرآن‌پژوه آشنا شوند.

داوودی گفت: صفارزاده در شعر، از بنيانگذاران شعر مدرن پس از نيما با تكيه بر عناصر و باورهای مذهبی بود و در شعرش به مفاهيمی مانند معارف وحيانی، انسان در هستی و اهداف انبياء توجه جدی داشت كه اين موضوع ناشی از انس شاعر با كلام وحی، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه است.

طاهره صفارزاده، شاعر، نويسنده، محقق، مترجم و خادم‌القرآن در 27 آبان سال 1315 در سيرجان به دنيا آمد. در سال 1387 به علت بيماری تحت عمل جراحی قرار گرفت و چند ماه پس از آن در حالت كما در بيمارستان بستری شد. طاهره صفارزاده آبان 1387 درگذشت. از وی تاكنون علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی، بيش از 14 مجموعه شعر و 10 كتاب ترجمه يا نقد ترجمه در زمينه‌های ادبيات، علوم، علوم قرآنی و حديث منتشر شده و گزيده سروده‌های او به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه شده است.




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «طاهره صفارزاده» پرچمدار دين در عرصه ادبيات
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.