موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

چرا ما شاعران انقلاب با وجود «هم‌قبله» و «هم‌قبیله» بودن از هم دوریم؟/یادداشتی از رضا اسماعیلی

23 دی 1392 01:45 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
چرا ما شاعران انقلاب با وجود «هم‌قبله» و «هم‌قبیله» بودن از هم دوریم؟/یادداشتی از رضا اسماعیلی
روز گذشته در حوزه هنری مراسم بزرگداشت شاعر شهید احمد زارعی با حضور خانواده این شهید و جمع زیادی از شاعران کشور برگزار شد. به بهانه این بزرگداشت رضا اسماعیلی یادداشتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که از نظر می‌گذرد:

خودم را با شوق به دفتر کار دوست شاعرم علیرضا قزوه می‌رسانم و قبل از این که وارد اتاقش شوم، قزوه عزیز را می‌بینم که برای شرکت در برنامه بزرگداشت شهید احمد زارعی شال و کلاه کرده است. بعد از سلام و احوالپرسی، به اتفاق راهی می‌شویم و در بین راه سری هم به دفتر شعر حوزه می‌زنیم تا دوستان شاعر دیگر را با خود همراه کنیم. فاضل نظری، علی داودی، محدثی خراسانی، محمود حبیبی کسبی و مهدی مظفری هم با ما همراه می‌شوند. به اتفاق راهی سالن برگزاری مراسم می شویم: «سالن سلمان هراتی».

به سالن که می‌رسیم ؛ جمعی دیگر از دوستان شاعر و نویسنده نیز همزمان به ما می پیوندند: اسماعیل امینی، کمره‌ای، محسن عرب خالقی، محمد حسین جعفریان، فریبا یوسفی و ... وقتی وارد سالن می‌شویم، چشم‌مان به جمال منور خانواده بزرگوار احمد عزیز روشن می‌شود که پیش از ما - به همراه تیم خبری - به سالن آمده‌اند و برای شروع برنامه انتظار می کشند.

بعد از استقرار، در فاصله کوتاهی بقیه دوستان و همسنگران احمد هم  از راه می‌رسند و بر رونق و گرمی مجلس می‌افزایند: محسن مومنی، مجتبی رحماندوست، مرتضی امیری اسفندقه، سیدعبدالله حسینی، مختارپور، آرش شفاعی، شمسی‌ پور و ...

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز می‌شود و سپس قزوه عزیز به عنوان میزبان به میهمانان خیر مقدم می‌گوید و از دختر شهید زارعی می‌خواهد که دل سروده‌ای را که برای پدر گفته بخواند.

برنامه با سخنان شنیدنی و ذکر خاطرات شاعران همسنگر شهید زارعی ادامه پیدا می‌کند. در حین ذکر خاطره علیرضا کمره‌ای (نویسنده و پژوهشگر نام آشنای انقلاب و دفاع مقدس)، ساعد باقری و سهیل محمودی هم از راه می‌رسند. حضور این دو عزیز در برنامه بزرگداشت احمد زارعی احساس خوبی را در جمع ایجاد می‌کند. احساس همدلی و یکی شدن، دوستی و برادری، همرزمی و همسنگری. با دیدن این صحنه، بی اختیار خاطره شیرین جلسات شعرخوانی حوزه هنری در دهه اول انقلاب در ذهنم تداعی می‌شود . با حضور این دو عزیز، انگار حضور احمد زارعی و بزرگوارانی مثل صفارزاده، سیدحسن حسینی، قیصر، سلمان، نصرالله مردانی و ... را در جلسه حس می‌کنم!

حس می‌کنم این روح پر فتوح احمد است که با کرامت و بزرگواری بار دیگر ما را زیر خیمه شعر انقلاب جمع کرده است. جالب این که همه صحبت‌ها هم حول محور دوستی و برادری و همدلی می‌گردد و سخنی از کدورت و فاصله و جدایی نیست.

ساعد باقری عزیز که خود یکی از استوانه‌های شعر شریف و شکوهمند انقلاب است با بصیرتی انقلابی و غیرتی قابل ستایش  خطاب به نامحرمان و نااهلان می‌گوید: «غریبه‌ها گمان نکنند از نمد دعوای اخیر شاعران، کلاهی نصیب آنها خواهد شد» و به دنبال آن مرتضی امیری اسفندقه عزیز نیز با صمیمیتی زلال بر روی فاصله‌های کاذب خط برادری می‌کشد و درباره سجایای اخلاقی احمد می‌گوید: احمد پل مطمئنی میان شاعران انقلابی و غیر انقلابی بود و مصداق بارز شعرش.

نه چپ، نه راست،ببین این منم برابر تو

به چشم من بنگر، این منم برادر تو

با خود می‌اندیشم که ما شاعران انقلاب با وجود «هم قبله» و «هم قبیله» بودن، چرا این روزها از هم دوریم، و در مقابل لغزش‌های کوچک خویش خشمناک و ناصبور؟!

روی لب همه دوستان گل لبخند و همزبانی می‌شکفد. در این هنگام، به تصویر روشن احمد که در قاب چشمم نشسته است خیره می‌شوم و به آرامش می‌رسم. برق شادی در نگاه مسلمان احمد هم می‌درخشد. در حالی که این بیت را زیر لب زمزمه می‌کنم، با صلواتی از جا بر می‌خیزم و دوستان همدلم را به خدا می‌سپارم:

ز یاران کینه هرگز در دل یاران نمی‌ماند

به روی آب، جای قطره باران نمی‌ماند

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • چرا ما شاعران انقلاب با وجود «هم‌قبله» و «هم‌قبیله» بودن از هم دوریم؟/یادداشتی از رضا اسماعیلی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.