موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

سخنان دکتر رامز اللیوا و علی‎محمد مودب در شب شعر روضه‎ی شام

27 آبان 1393 13:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.8 با 5 رای
سخنان دکتر رامز اللیوا و علی‎محمد مودب در شب شعر روضه‎ی شام

شهرستان ادب به نقل از فارس: شب شعر روضه ی شام 25 آبان 1393 با حضور علی محمد مودب در محل مرکز فرهنگی سوریه برگزار شد. دکتر رامز شاعر و پژوهشگر سوری در ابتدای این محفل ادبی پس از یاد خدا صحبت‎های خود را آغاز کرد: «تشکر میکنم از آقای علی محمد مودب برای حضورشان در این جلسه. و همچنین تشکری ویژه تر از ایشان بابت سرودن شعرها و قصیده ها و اشعار مختلف در حمایت از مقاومت و نهضتهای منطقه و همچنین مردم مظلوم سوریه و فلسطین. انشاالله در این جلسه از شعرها و صحبت های اقای مودب در فضای مقاومت و مظلومیت سوریه و جنایتهای تکفیری ها استفاده خواهیم کرد و بهره خواهیم برد.»

این شاعر سوری افزود: «یکی از سوالاتی که از ما میشود این است که در سوریه چه خبر است؟ چرا اطلاعاتی که از سوریه می آید کم و ناقص است؟ و این متأسفانه به دلیل نرسیدن درست و به موقع و کامل اخبار به نویسنده ها و شاعران فارسی زبان بود. خیلی ها نمی دانند اتفاقاتی که در سوریه می افتد دقیقا به چه شکل است. اما برادران وخواهران! بدانید جنگی که در سوریه در جریان است ابداً برای آزادی و دموکراسی و شعارهایی که داده می شود نیست. آنچه که غرب و تکفیری ها ادعا می کنند سرپوشی است برای کشتنِ مسلمانان و شیعیان و مسیحیان و مردم مظلوم سوریه و به آشوب کشاندن کشورهای مسلمان. کشور های عربی و اروپایی آشغال های خود را از زندان‎هایشان به شرط حضور در سوریه و جنگیدن علیه نظام سوریه ازاد کرده‎اند. ما از 83 کشور دنیا در جنگ سوریه اسیر گرفته ایم. عربستان سعودی 10 هزار از زندانی های خود را فقط به شرط جنگیدن علیه سوریه و به آَشوب کشاندنِ آن آزاد کرده و از هیچ کمکی به تکفیری ها دریغ نکرده است. اما متأسفانه این اطلاعات به درستی به شاعران و نویسندگان نمی رسد و اصولاً حجم جنایاتی که در سوریه در حال وقوع است آنقدر زیاد است که هرچه بگوییم باز گوشه های زیادی از آن ناگفته می ماند.»

دکتر رامز سخنان خود را این‎گونه به پایان رساند: «باز هم از اقای علی محمد مودب تشکر میکنم بابت حضورشان در این محفل. از ایشان تقاضا میکنم صحبت و شعر خودشان را آغاز کنند.»

در ادامه، علی محمد مودب، شاعر، فعال فرهنگی و مدیرعامل موسسه‎ی فرهنگی هنری شهرستان ادب سخنان خود را برای جمع حاضر بیان کرد: «خیلی متشکرم از برادر عزیزم آقای دکتر رامز. ماجرای ما و مردم سوریه ماجرای دور و درازی است. سال های بسیاری است که پیوندهای عمیق فرهنگی و دینی و منطقه ای ما را همدل و همراه و همسایه ی معنوی همدیگر کرده است و پیوند ما را وثیق تر و محکم تر کرده است. اما همانطور که اقای رامز اشاره کردند متأسفانه در بحران های اخیر علی رغم پشتیبانی هایی که در سایر حوزه ها شد در حوزه ادب و هنر کم کاری هایی اتفاق افتاد. باید عرض کنم متأسفانه علی رغم حمایتهایی که در حوزه های سیاسی و نظامی از سوریه و مردم مظلوم آن شده، این اتفاق در عرصه شعر و ادبیات اتفاق نیفتاده است. در جنگ سوریه، ما شاهد حمایتها و حرکت های سیاسی مختلفی بودیم، ولی آنچه که ما از ادبیات و شعر انتظار داشتیم بیشتر از آنچه که اتفاق افتاد بود.  برای ما که سالهای مختلف ادبیاتمان در مسائل و میدان های مختلف در صحنه بوده است بسیار دردناک است که چرا مسائل و جنایات و اتفاقاتی که برای هم نوعان و همسایگان مان در کشورهای دوست و مخصوصاً سوریه در جریان است در ادبیات کم بازتاب پیدا کرده است؟ البته در سینمای مستند اتفاقات خوبی افتاد. اما شأن و رسالت ادبیات این بود که دردهای سوریه و خون های بی گناهی که برای حفظ خانه و محور مقاومت ریخته میشود حفظ شود و بازتاب خیلی بهتری در ادبیات ما داشته باشد.»

مودب در ادامه گفت: «اگر امروز به کودکان سوری جفا و ظلمی میشود فقط به خاطر خودشان نیست. مردم و کودکان و زنان سوریه دارند هزینه ی مقاومت نیم قرن خودشان را می دهند. این مردم و حافظ اسد و فرزندش بشار اسد بودند که مقابل فشارها و ترسها و تهدیدها و حتی وعده و وعیدها خودشان را بناختند و از مقاومت دست نکشیدند.»

مودب، درباره‎ی ارتباط فرهنگی دو کشور افزود: «متأسفانه باید گفت ادبیات ما آن اندازه ای که باید آیینه ی دردها و رنجها و مقاومتها و مظلومیتهای مردم سوریه باشد نبود و آن اتحادی که لازم بود را نداشت. ما امیدواریم با اینگونه نشستها و برنامه ها بتوانیم همکاری بهتر و بیشتری را در جهت شعر مقاومت داشته باشیم و انشاالله شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در حقیقت در مقابل آن همه جان فشانی ها و خونها چندخط شعر ما که چیزی نیست و این کمترین کاری است که باید انجام بدهیم. با هرکدام از فیلمها و تصاویری که از اوضاع غمبار مردم سوریه منتشر میشود یک عمر درد کشید و یک عمر شعر نوشت و حرف زد. اگر ما کنار هم نباشیم بعید نیست که روزی در سرزمین ما هم پای این تکفیری ها و وهابی ها باز بشود. که در نقاطی می بینیم که دارند تلاش میکنند کارهایی بکنند. خدا هم تضمین نکرده است که اگر ما کم کاری کنیم همچنان در امنیت و ارامش باشیم و هیچ ناامنی و درگیری در کشورمان به وجود نیاید. انشاالله این همدلی که در کشور ما جریان دارد در کشور سوریه هم بیش از پیش جریان بگیرد تا امنیت به سوریه و مردم سوریه بازگردد.»

 پیوند به بیرون: أمسية شعرية في المركز الثقافي العربي السوري بطهران

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سخنان دکتر رامز اللیوا و علی‎محمد مودب در شب شعر روضه‎ی شام
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.