موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

مناجات الشاکرین امام سجاد (علیه السلام) در گلستان سعدی

06 دی 1393 00:27 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 8 رای
مناجات الشاکرین امام سجاد (علیه السلام) در گلستان سعدی

شهرستان ادب: همه‌ی ما با جملات آغازین گلستان سعدی آشنایی داریم. حتّی شاید بزرگ‌ترهای ما که در مکتب‌خانه‌های گذشته درس خوانده‌اند، هنوز شروع این کتاب را از حفظ باشند. جملاتی که علمای بلاغت، همواره برای نهایت فصاحت و بلاغت، مثال می‌زنند:

«منّت خدای را، عزّ و جلّ، که طاعتش موجب قرب است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفَسی که فرومی رود مُمِدّ حیات است و چون برمی‌آید مفرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.

از دست و زبان که برآید / کز عهده‌ی شکرش به‌درآید؟»


مناجات و ادعیه امام سجاد، برای همه‌ی ما شیعیان نمونه ای از زمزمه های عارفانه است که به‌طورقطع، دارای بهترین و عالی‌ترین بیان هستند. عین معنایی که در آغاز گلستان سعدی خواندیم، در «مناجات الشاکرین» حضرت امام سجاد (ع) نیز وجود دارد:

«فَكَيْفَ لِي بِتَحْصِيلِ الشُّكْرِ وَ شُكْرِي إِيَّاكَ يَفْتَقِرُ إِلَى شُكْرٍ فَكُلَّمَا قُلْتُ لَكَ الْحَمْدُ وَجَبَ عَلَيَّ لِذَلِكَ أَنْ أَقُولَ لَكَ الْحَمْدُ

سپاسگزارى‏ات چگونه براى من امكان‏پذير است در حالى كه‏ سپاسم نسبت به تو خود نيازمند سپاسى ديگر است، پس هر نوبت كه گفتم تو را سپاس، بر من واجب شد كه به خاطر آن باز بگويم تو را سپاس»


پیوند ادبیات کهن ما با دین مبین ما چه آگاهانه توسط ادیبان ما صورت گرفته باشد و چه ناآگاهانه مهر صحتی بر بنیان‌های ادب فارسی است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مناجات الشاکرین امام سجاد (علیه السلام) در گلستان سعدی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.