موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور علی اصغر عزتی پاک

سخنان عزتی پاک در جلسه رونمایی کتاب «مسافر»

02 اسفند 1395 16:22 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
سخنان عزتی پاک در جلسه رونمایی کتاب «مسافر»

شهرستان ادب به نقل از رسا : علی اصغر عزتی پاک، نویسنده و منتقد ادبی کشور، در مراسم رونمایی و نقد رمان مسافر جمعه که در محل کتابستان رضوی قم برگزار شد، با تبریک به نویسنده این اثر، اظهار داشت: از این که در شهر قم ناشری با یک نگاه حرفه‌ای تصمیم گرفته است به ادبیات داستانی به صورت جدی بپردازد، خوشحال هستم.

عزتی پاک اظهار داشت: کتاب مسافر جمعه به لطف خانم عالمی، رمان نجیبی است که میلی به حرکت بر روی لبه تیغ ندارد و تکلفش با خودش روشن است چرا که از همان ابتدای کتاب موضع خود را انتخاب کرده است از این رو پرچمی به نام وفاداری به انقلاب اسلامی و حرکت عظیم مردم برافراشته و پای آن نیز ایستاده است.

وی با بیان این که کتاب مسافر جمعه به ریشه پرداخته است، ابراز داشت: این کتاب به ماجرا و حوادث دوران قبل و بعد از انقلاب پرداخته است و داستانی را از سال‌های 42 روایت می‌کند.

این هنرمند گفت: در وادی ادبیات داستانی، جریان انقلاب مردم و جریان مسلمانان خیلی زبان گویایی نداشته است و چندین کتابی که در این زمینه نگاشته شده بود به سوی گفتمان‌های جا افتاده رفته بودند و با نگاهی که داشتند، انقلاب را دیده و درباره آن داستان‌هایی نوشتند.

وی خاطرنشان کرد: از اواسط دهه هشتاد، امیرحسین فردی با کاری که در حوزه هنری شروع کرد، توانست جایزه داستان انقلاب را راه‌اندازی کند.

عزتی پاک با تأکید بر این که نویسنده رمان مسافر جمعه نشان داد، کارش را بلد است، تصریح کرد: امروزه اگر کسی، به جریانی که به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی معتقد است، بخواهد رمانی درباره سال 57 و آنچه که منجر به انقلاب اسلامی سال 57 بنویسد،‌ به نظر تکلیف مشخصی خواهد داشت لذا نویسنده رمان مسافر جمعه با صراحت، بلاغت، با زبان روایت و داستانی و با مراجعه مستقیم به ریشه‌ها نشان داد که کارش را می‌داند.

وی یادآور شد: این کتاب با پرداختن به ماجرا‌های اصلاحات ارضی، بیانیه‌های متعدد، ورود امام راحل و حمله به فیضیه پرداخته است، اما از نظر انسانی به این مسایل نگاه کرده است که او در ابتدا هیچ قصدی برای اصلاح امور و اصلاح جامعه نداشته است بلکه مشکلات خاص خود را داشته است و برای سامان دادن به وضعیت خود حرکت کرده است که در نهایت ناخودآگاه پا در مسیر انقلاب گذشته است.

این استاد نویسندگی اظهار داشت: شخصیت این رمان از روستایی در خراسان حرکت خود را آغاز می‌کند و بنابر دو دلیلی که یکی آشکار و دیگری پنهان است، از روستای خود فرار می‌کند.

وی ابراز داشت: نویسنده، به سراغ انسانی از اعماق جامعه رفته است و در ادامه او را به میان طوفان سال 42 انداخته است از این رو، نویسنده این کتاب درخور ستایش است چرا که با داستان خود، خواننده را به جنبش می‌کشاند.

عزتی پاک تصریح کرد: اولین شخصیت این رمان به نام رسول، به بهانه عشق دختر خاله‌اش، از روستایی در خراسان به سوی قم حرکت می‌کند اما زمانی که به مقصود خود می‌رساند، عشق زمینی جای خود را به یک رویداد و جریانی می‌دهد و با جریان دیگری پیوند می‌ خورد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات نویسندگان در سال‌های گذشته، غلطیدن نویسندگان به عرصه شعار دادن است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نویسنده این رمان به بطن زندگی سوژه خود رفته است، مجالی برای شعار ندارد، از این رو با این که ریتم نوشتار این کتاب تند است اما شعاری در آن دیده نمی‌شود.

عزتی پاک اظهار داشت: داستان کاملا واقع‌گرایانی است و در عمق خود به حقیقت بزرگی از جریان و خیزش مردم در سال 42  می‌پردازد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سخنان عزتی پاک در جلسه رونمایی کتاب «مسافر»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.