موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
کاووس حسن لی در کلاس شناخت سعدی اردوی آفتابگردان‌ها

سعدی در شعر و نثر آثار درجه اول آفریده است

28 فروردین 1396 12:38 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سعدی در شعر و نثر آثار درجه اول آفریده است

شهرستان ادب : کاووس حسن لی در اردوی پایانی دوره پنجم آفتابگردان ها در شیراز با بیان اینکه سعدی یکی  از صمیمی ترین و موثرترین سخن سرایان ایرانی است، اظهار داشت: وسعت و گوناگونی سخن سعدی به اندازه ای است که او را از دیگرانی که به نام شاعر برجسته در ادب خود می شناسیم برجسته کرده است.

وی تصریح کرد: سعدی در شعر و نثر آثار درجه اول آفریده است و شاعری نداریم که نثرشان اینقدر عالی باشد و نویسندگانی نیز وجود ندارد که مانند سعدی شعرشان قابل توجه باشد. شعر سعدی مثل شیشه است و شعر حافظ مثل آینه. شعر سعدی مثل ویترینی شفاف است که سعدی پشت آن نشسته است و لی شعر حافظ آیینه ای است که پیش از دیدن حافظ خود را در آن می بینیم.
این استاد ادبیات گفت: زیبایی کلمات سعدی ذاتی و منحصر به خود است و بی آنکه خود را نشان بدهد دل می برد. شعر سعدی دارای مراعات های بی نظیری است و روحی دیگر در آن ها پنهان است. ساده سرایی همسایه دیوار به دیوار ابتذال است و بندبازی سعدی روی این نخ نامرئی به شکلی شگرف بی همانند است و اگر کسی به اندازه کافی با ماهیت زبان سعدی آشنا نباشد و زیر و بم ترکیب سازی را نشناسد، نمی تواند مثل سعدی شعر بگوید.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: کار مهم سعدی این است که بخشی از زیبایی های سخن را در لایه های زیرین بیت برای آدم های خاص پنهان می کند. مثلا در بیتِ ( سرو از آن روی گرفته است به یک پای قرار/ که اگر با تو رود شرمش از آن ساق آید) معنی بیرونی بیت روشن است که دلیل یک پا ایستادن سرو روی زمین خجالت کشیدن از پای تو است. اما در مصرع اول اصطلاح روی گرفتن با وجود واژه شرم در مصرع دوم ایهام زیبایی ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: دوستان جوان شاعری که دوست دارند زبان آوری کنند باید بدانند سعدی یکی از شاعرانی است که کارهای شگفت انگیزی در این حوزه کرده است. هرچند در این میان عده ای از اهالی ادبیات به سعدی ستیزی پرداختند

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سعدی در شعر و نثر آثار درجه اول آفریده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.