موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
مطالبات اهالی ادبیات از رئیس‌جمهور آینده

از «پونه نیکوی» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»

11 اردیبهشت 1396 12:59 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
از «پونه نیکوی» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»

شهرستان ادب : ششمین مطلب از پرونده «نامه‌هایی به آقای رئیس جمهور» اختصاص دارد به سخنان پونه نکوی شاعرِ مجموعه‌شعرِ «انار سبز، زیتون سرخ»

سوال پرونده ما که ازخانم نیکوی و دیگر شاعران و نویسندگان پرسیده شده است چنین است:

* مطالبات فرهنگی شما از رئیس جمهور آینده و منتخب مردم در انتخابات ۱۳۹۶ چیست؟

پونه نیکوی:

انسان‌ها و جوامع به سه دلیل بر انسان‌ها و جوامع دیگر برتری می‌یابند:

1. ابزار مادی مانند قدرت و ثروت،

2. ابزار معنوی مانند فرهنگ و هنر،

3. تلفیق این دو.

با توجه به اینکه دیررس‌ترین درخت آفرینش درخت فرهنگ است و آثار و ابعاد شخصیتی هنرمندان بر فرهنگ آن ملت و دولت و حکومت تاثیرگذار است، موارد زیر را نه به‌عنوان مطالبات، بلکه به‌عنوان یک اصل و مسئولیت‌هایی که بر شانۀ دولت‌مردان است خدمتتان ارائه می‌دهم.

1. مطالعۀ دقیق و موشکافانۀ اصل ۳ قانون اساسی.

2.  دوری از برخوردهای تبعیض‌آمیز در حمایت از هنرمندان و انتخاب یک وزیر کاملا آگاه.

3. تا مسئولین پیشگام نشوند و امید را به جان هنرمندان تزریق نکنند، هنرمندان نمی‌توانند امید به زندگی را در آثارشان جاری کنند.

4. تفکر شایسته‌سالاری را جایگزین تفکرات جناحی کنند؛ تمهیدی اندیشیده شود تا هنرمندان به‌جای پرداختن به کاستی‌های معیشتی بیشتر در خدمت رشد و تعالی فرهنگی جامعه باشند. این یک مطالبۀ حق‌طلبانه است نه التماس و تقاضا. نویسنده‌ها به دو دلیل می‌نویسند: یا برای تاثیرگذاری یا کسب درآمد. اگر کسب درآمد تمام دغدغۀ یک هنرمند باشد، باید به تاثیرگذاری آثار او شک کرد.

5. ظرفیت‌های فرهنگی را بشناسد و از دیپلماسی نوروز و ادبیات سیاسی برای تعامل با کشورهای هم‌زبان که میراث فرهنگی مشترکی داریم استفاده کند. تامین هزینۀ سفرهای پژوهشی و مطالعاتی و آشنایی هنرمندان برون‌مرزی با آثار فاخر امروز وطنی.

6. در بخش ترانه و سرود بسیار موشکافانه آثار بررسی شود. بعضی از آثار منتشر شده که مجوز هم دارند، یک‌نوع قباحت سمعی را انتقال می‌دهند. آثاری که جوان و نوجوان ما را در خودیابی با مشکل روبرو می‌کند. خودیابی نوعی تربیت است و بهترین شکل تربیت با آثار فاخر هنری به نتیجه می‌رسد و مظاهر انسانیت را تحقق می‌بخشد. محصول خودیابی، تربیت اخلاقی است.

7. فضایی ایجاد کنند تا هنرمندان با دولت تعامل داشته باشند. یک دولت‌مرد مقتدر و زیرک برای اینکه به حاشیه نرود هیچ‌گاه نباید هنرمندان را به حاشیه ببرد و بسترهای لازم را برای ارتباط صمیمانه با هنرمندان مهیا کند و دید خوش‌بینانه‌ای نسبت به هنر داشته باشد.

8. ارتقا فرهنگ و هنر را به هنرمندان بسپارند.

9. نیت ارتباط با هنرمندان، بهره‌برداری سیاسی برای توفیق سیاسی نباشد. اصل باید بر مطلوبیت باشد نه رضایت؛ یعنی اصل بر  مطلوبیت و کارآیی و رشد و تکامل باشد. توسعه‌یافتگی فرهنگی یک انتخاب است؛ وقتی به جوامع توسعه‌یافته می‌رسیم می‌بینیم برای انسان‌ها وقت گذاشته‌اند و تربیت‌های فرهنگی در آن جوامع صورت گرفته. در جوامع توسعه یافته بین ساعت هشت با هشت و یک دقیقه ۶۰ ثانیه زمان است.

10. هنرمند روح متعالی دارد باید به پرورش و تربیتش کوشید باید شرایط را مهیا کرد تا برگ و بار بدهد. کسی که یک نهال را می‌کارد و پس از چند سال به سراغش می‌رود نباید انتظار داشته باشد که آن نهال برای او به ثمر بنشیند. آن نهال رها شده یا می‌سوزد یا مالک دیگری پیدا می‌کند. باید حامی ایجاد شرایط آموزشی لازم برای هنرجویان نوپا باشد؛ در ارسال کتاب‌های رایگان و جزوه‌های آموزشی و تئوری و کارگاه‌های نقد مستمر.

باید به یاد داشته باشیم که بقای هنر بدون هنرمند ممکن نیست.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • از «پونه نیکوی» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.