موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

محسن سلیمانی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی درگذشت

02 بهمن 1396 15:30 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
محسن سلیمانی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی درگذشت

شهرستان ادب: محسن سلیمانی، نویسنده، منتقد و مترجم ادبیات امروز دوشنبه دوم بهمن ماه به علت سکته قلبی درگذشت. ایشان که ده‌ها کتاب در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و داستان را به فارسی برگردانده بود، از دو سال پیش به عنوان رایزن فرهنگی ایران در بلگراد فعالیت می‌کرد. موسسه فرهنگی شهرستان ادب، این مصیبت را به خانواده گرامی زنده‌یاد سلیمانی و نیز جامعه ادبی ایران تسلیت می‌گوید.

مرحوم محسن سلیمانی متولد 1338 در تهران و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی، کار نویسندگی را در حوزه اندیشه و هنر اسلامی از سال 1359 شروع کرد. در آنجا چند سالی مسئول واحد ادبیات داستانی بود و سردبیری جنگ‌های سوره از شماره 1 تا 9 را برعهده داشت. در سال 1366 از حوزه هنری جدا شد و به کیهان فرهنگی رفت و مسئول بخش ترجمه ادبی و ادبیات داستانی این نشریه شد. بعد از سه سال نیز از آنجا به معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و چند سالی نیز در لندن و نیویورک مسئول بخش فرهنگی ایران بود.

قریب به هفتاد کتاب در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و نیز داستان از آقای سلیمانی به یادگار مانده است. او مقالات متعددی در زمینه ادبیات نگاشته که در نشریه‌های معتبر داخلی به چاپ رسیده‌است. سلیمانی چند سالی نیز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران داستان‌نویسی تدریس کرده‌است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 18 تیرماه 1394 به سلیمانی نشان درجه یک هنری دز زمینه ادبیات داستانی اعطا کرد.

وی در مدت حضورش در صربستان تلاش بسیاری برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور کرد،‌ حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب بلگراد در تابستان گذشته و انتخاب صربستان به عنوان میهمان ویژه سی‌و یکمین نمایشگاه کتاب تهران مرهون تلاش‌‌های وی بود.

موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب در چند برنامه میزبان حضور این استاد محترم بود که از آن‌ها می‌توان به «نخستین اردوی آموزش رمان‌نویسی شهرستان ادب» و «مراسم رونمایی از رمان برج قحطی» اشاره کرد


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • محسن سلیمانی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی درگذشت
  • محسن سلیمانی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی درگذشت
  • محسن سلیمانی، داستان‌نویس و مترجم ایرانی درگذشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.