موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
صحبت‌های علی‌محمد مؤدب در اختتامیه شعر خدمت

«بچه‌پولدارهای پررو در کوچه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ لایو می‌روند!»

19 شهریور 1397 14:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«بچه‌پولدارهای پررو در کوچه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ لایو می‌روند!»

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری فارس: آیین پایانی جشنواره شعر خدمت، ویژه گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر، به همراه تقدیر از برگزیدگان عصر دیروز یکشنبه 18 شهریور ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. جشنواره شعر خدمت به همت انجمن ادبی چراغ و چند نهاد فرهنگی از جمله حوزه هنری نخستین دوره خود را تجربه کرد.

حق‌شناس: شعر اجتماعی از دوران مشروطه به شکل جدی وارد عرصه ادبیات شد

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، در سخنانی کوتاه اظهار داشت: «کمتر از سه ماه پیش آقای علیجانی، یکی از دوستان قدیمی من، پیشنهاد برگزاری این جشنواره را داد و موضوع آن را خدمت و بزرگداشت شهید رجایی ارائه کرد تا این جشنواره در شهریور با حضور شاعران جوان به این مهم بپردازد».

وی گفت: «من از این پیشنهاد بسیار خرسند شدم و تشکر کردم که این فضا فراهم می‌شود، آن هم در کشوری که شعر و سخن‌سرایی یکی از مسائل جدی آن به شمار می‌رود. از سوی دیگر در حوزه شعر اجتماعی فضا و فرصتی فراهم می‌شود تا از مشکلات مردم نکاتی بیان شود تا به نوعی توجه جدی به این حوزه صورت گیرد».

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ضمن تأکید بر این مطلب که شعر اجتماعی یکی از مقولاتی است که امروز بیشتر می‌تواند پیوند شاعران و نخبگان را با جامعه فراهم کند، توضیح داد: «شعر اجتماعی از دوران مشروطه به شکل جدی وارد عرصه ادبیات شد و جامعه را هدف خود قرار داد. در این حوزه مسائل اجتماعی آرام‌آرام در بیان شعری دوره مشروطه مبدل به ژانر جدی می‌شود. طبیعتاً در دوره پهلوی اول و دوم نیز ادامه می‌یابد، به گونه‌ای که بخش زیادی از شاعران اجتماعی‌سرا گرفتار استبداد رضاخانی می‌شوند. با این رویکردها پس از انقلاب فرصت مناسب‌تری برای پرداخت به شعر اجتماعی پدید آمد. از این رو به بهانه سالروز شهادت شهید رجایی ایده خوبی بود تا فضا و فرصت را برای شاعران میهن فراهم کنیم تا به این مهم بپردازند. این گام اول بود اما در سال‌های آتی می‌تواند قوی‌تر شود».

قزوه: سادگی رجایی و باهنر در اذهان مردم باقی ماند

در ادامه علیرضا قزوه، مدیرمرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، اظهار داشت: «وقتی نام بزرگ مردی چون رجایی و باهنر هست، ما شاعران به عنوان خادمان فرهنگ این مملکت وظیفه خود می‌دانیم وارد عرصه شده و سروده‌هایمان را تقدیم‌شان کنیم».

قزوه توضیح داد: «به‌راستی به روزهای سختی رسیده‌ایم. در روزهایی که برای دولتمردان باید در پی الگو بگردیم، اما ما الگو داشته و داریم و هنوز کسانی هستند که از آن‌ها الگو بگیرند. ما آدم‌های زیادی داریم که در این دولت و دولت‌های گذشته که شاید مردم خاطره خوشی از آنها داشته باشند و یا نه، اما سادگی رجایی و باهنر در اذهان مردم باقی ماند».

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن بیان اینکه رجایی و باهنر الگوی جامعه هستند، شعری را که به تازگی سروده بود، قرائت کرد با مطلع: رفتند دوستان و جدایی به ما رسید/ دنیا دوید و آبله‌پایی به ما رسید.

علیجانی: در مدت یک ماه 200 اثر واصل شد

عباس علیجانی، دبیر این جشنواره، با ارائه آماری از وصول آثار گفت: «‌در مدت کمتر از یک ماه بیش از 200 اثر از تهران و شهرستان‌ها با نام شهید رجایی و باهنر به دبیرخانه واصل شد که ما می‌توانیم این آثار را به کتاب مبدل کنیم».

وی افزود: «ما 12 برگزیده و 6 نفر جایگزین داریم؛ اما باید بگویم شعر از حالت انفعال و یکنواختی باید خارج شود، چرا که انسان فعال دائماً در تولید و ابداع است، اما انسان منفعل موضوعاتی را در روزمره انجام می‌دهدغ بنابراین شعرا باید این وضعیت یکنواخت را از بین ببرند».

مؤدب: «خدمت» مظلوم است، اما بچه پولدارها در کوچه‌های سیاست و اقتصاد لایو می‌روند

علی‌محمد مؤدب در جملاتی کوتاه گفت: «‌در این روزها که حتی کلمات، امام و انقلاب ما مظلوم هستند، کلیدواژه «خدمت» هم مظلوم است، اما بچه‌پولدارهای پررو در کوچه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ لایو می‌روند و حرف می‌زنند. حرف زدن از خدمت دشوار است، اما بسیار اجر دارد.

دل به ابرهای هرزه خوش نکن

روی با ستارگان ترش نکن!

هیچ، هیچ، هیچ

هیچ غیر حرف آسمان درست نیست

آسمان هر آن‌چه دود را ز یاد می‌برد

پیش‌بینی هوای این و آن درست نیست!

موضع خروسکان بادسنج را

باد می برد!

اسامی برگزیدگان این جشنواره به شرح ذیل است:

* برگزیده

مستانه آقاخانی (برگزیده زیر 18 سال)

* رتبه اول

در این بخش 6 نفر مشترکاً حائز رتبه شدند: محمد زارعی، ‌محسن کاویانی، محمدمهدی خانمحمدی، امیرعلی سلیمانی، محمدحسین مهدویان، مصطفی توفیقی

* رتبه دوم

در این بخش 5 نفر مشترکاً حائز رتبه شدند: محمدجواد الهی‌پور، میثم داودی، فاطمه بیرانوند، الهام نجمی، سعید مبشر

* شایستگان تقدیر

در این بخش همایون علیدوستی، عفت نظری و لیلا علیزاده تقدیر شدند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «بچه‌پولدارهای پررو در کوچه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ لایو می‌روند!»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.