موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«گاهی شعر یقۀ شاعر را می‌گیرد» | میلاد عرفان‌پور در گفتگو با جام‌جم

14 بهمن 1397 17:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
«گاهی شعر یقۀ شاعر را می‌گیرد» | میلاد عرفان‌پور در گفتگو با جام‌جم

شهرستان ادب به نقل از روزنامۀ جام جم: 30 ساله است و برای دل خودش شعر می‌گوید كه قالب آنها عاشقانه است، عاشقانه‌هایی كه مردم زیادی با آنها همراه می‌شوند، مثل شعر «پاییز، بهاری است كه عاشق شده است...» كه زمزمه خیلی‌هاست وقتی اولین برگ‌های زرد و قهوه‌ای درختان را می‌بینند و ذوق می‌كنند كه پاییز آمده و نوبت عاشقی است. میلاد عرفان‌پور اولین كتاب شعرش را سال 85 منتشر كرد و تاكنون ده مجموعه شعر به بازار كتاب داده كه از میان آنها «پاییز، بهاری است كه عاشق شده است» و «از آخر مجلس» با استقبال خوبی رو‌به‌رو شده است. عرفان‌پور درس سیاستگذاری فرهنگ و ارتباطات را در دانشگاه امام صادق(ع) خوانده و سال‌هاست در موسسه شهرستان ادب، مدیر بخش شعر است. بخشی كه در حوزه استعدادیابی و آموزش شاعران جوان فعال است و به گفته خودش تاكنون به 900 هزار جوان مستعد و علاقه‌مند در سراسر كشور آموزش داده‌اند. با عرفان‌پور همصحبت شدیم و این شاعر جوان شفاف و صادق به سوالاتمان پاسخ داد.

آن‌طور كه در ویكی پدیا نوشته شده، شما متاثر از دوبیتی‌های محلی كه مادر بزرگ برایتان می‌خوانده به سمت شاعری گرایش پیدا كرده‌اید، برایمان از مادربزرگ اهل شیراز بگویید و این‌كه چطور باعث شدند شما شاعر شوید؟ آیا شعر در خانواده شما موروثی است؟ 
نه‌! در خانواده‌ام تا جایی كه می‌دانم كسی به صورت حرفه‌ای در پی شاعری نبوده. پدرم مداح است و مادربزرگم شعرهای محلی را كه از حفظ بود برای ما می‌خواند؛ به همین دلیل گوش من از همان بچگی با شعر انس پیدا كرد. هفت، هشت ساله بودم كه شعر می‌گفتم، اما اولین شعرهای قاعده‌مندم از 12 سالگی شروع شد كه دفتری برای نوشتن شعر اختصاص دادم و اشعارم در قالب‌های مختلف را در آن می‌نوشتم تا این‌كه از طریق دبیر ادبیاتمان با شعر نو واصیل امروز آشنا شدم. اولین شاعری كه شعرهایش بر من تاثیر گذاشت، زنده‌یاد قیصر امین‌پور بود. كتاب گل‌ها همه آفتابگردانند ایشان را خواندم و با فضایی كاملا جدید از شعر آشنا شدم. قبل از این اشعار، شاعرانی مانند حافظ، پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری را خوانده و از آنها متاثر بودم، اما وقتی اشعار قیصر را خواندم، دنیای جدیدی به روی من باز شد.
بیشتر محتوای شعر قیصر شما را متاثر كرد یا زبان و قالب آن؟ 
هم محتوا و هم فرمش. متوجه شدم شاعر امروز نمی‌تواند براساس زبان شعر مثلا پروین اعتصامی شعر بگوید. زمان تغییر كرده و زبان شاعر هم باید تغییر كند.
یعنی قیصر امین‌پور حتی بیشتر از فروغ فرخ‌زاد بر شما تاثیر داشت؟ 
همه شاعرانی را كه نام بردم دوست دارم، اما آشنایی با قیصر امین‌پور انقلابی در شعر من به وجود آورد. اول شعرهایش مرا متاثر كرد و در ادامه شخصیتش كه بسیار شگفت‌انگیز بود و زمانی كه با شعر قیصر آشنا شدم و زبان شعرم را پیدا كردم به انجمن‌های ادبی و جشنواره‌ها هم راه پیدا كرده و فضای حرفه‌ای شعر را تجربه كردم.
معمولا بیشتر ایرانی‌ها در دوازده سالگی دفتر شعری دارند و احساس می‌كنند، می‌توانند شاعر باشند، اما تعداد كمی از آنها این مسیر را ادامه می‌دهند، باید جوهره‌ای وجود داشته باشد و دغدغه‌ای كه شما آن را داشته‌اید. چه چیزهایی در سر داشتید كه زبان شعر را برای بیان آن انتخاب كردید؟ 
خیلی از ایرانی‌ها حدی از طبع شعر را با خود دارند، اما هر چقدر این جوهره پررنگ‌تر باشد، شعر بیشتر گریبان شاعر را می‌گیرد و طوری می‌شود كه شاعر بدون شعر نمی‌تواند زندگی كند و شعر هم دست از سر شاعر برنمی‌دارد. البته داشتن طبع شاعری كافی نیست و كسی كه تصمیم دارد به صورت حرفه‌ای شعر گفتن را ادامه دهد، باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهد و فن آن را بیاموزد.
شما علاوه بر عاشقانه‌ها، اشعار مذهبی، اجتماعی و سیاسی زیادی دارید، گرایش شما اول به سمت كدام نوع شعر بود؟ 
بخش مهم اشعارم، شعرهای عاشقانه و اجتماعی است. موضوعات شعرهایم متنوع است. حدود ده سال است در زمینه شعر هیات فعال هستم، سال‌هاست در بخش سرود و ترانه هم آثار زیادی دارم. به لطف خدا. بخش زیادی از اشعارم به صورت كتاب منتشر شده كه موضوعات مختلف را شامل می‌شود از عشق و زندگی و مرگ بگیرید تا همه موضوعاتی كه با آنها زیسته‌ام.
اشعار قیصر امین‌پور كه شما از او متاثر هستید بیشتر عاشقانه و اجتماعی است و او به‌گونه‌ای به فردگرایی و حالات روحی متمركز بوده و به صورت مستقیم به سیاست نپرداخته، اما شما اشعاری دارید كه به صورت شفاف سیاسی است؟ 
بیشتر مردم مرا با شعر «پاییز، بهاری است كه عاشق شده است» می‌شناسند. در كتاب‌هایم كه منتشر شده به موضوعات مختلف پرداخته‌ام از طبیعت تا اجتماع و انتقاداتی كه می‌توان به رویدادهای اجتماعی داشت. زندگی، عرفان و خلوت آدم‌ها و... بخش‌های مختلف كتاب‌های شعرم را در برمی‌گیرد. شاید 5درصد اشعارم سیاسی به معنای مصطلح باشد كه حجم كمی است. هر چند ابایی ندارم كه شعر سیاسی بگویم چون رسالت خودم می‌دانم كه شعر موضع‌مند بگویم، برخلاف گروهی از شاعران كه براین باورند، شاعر نباید قاطی سیاست شود و اشعارش نباید مقید به زمان خاصی باشد، اما من معتقدم شاعر باید موضع‌گیری سیاسی و اجتماعی داشته باشد و اگر ظلمی دید مقابل آن بایستد. شعر سیاسی گفتن مبنای قرآنی دارد و خداوند در آیه آخر سوره شعرا وظیفه شاعر را انتصار بعد از ظلم می‌داند در قرآن تاكید شده، ایمان، عمل صالح، ذكر كثیر و ظلم‌ستیزی صفات شاعرانی است كه مورد تایید خداوندند. ظلم‌ستیزی صفتی است كه به شاعر این امكان را می‌دهد تا شعر سیاسی بگوید. همان‌گونه كه سیاست با زندگی ما كار دارد، ما هم باید به آن توجه كرده و نسبت به آن واكنش نشان دهیم. البته این به آن معنا نیست كه شاعر باید فقط شعر سیاسی بگوید و سیاست‌زده شود؛ شاعر باید عاشقانه‌های خودش را داشته باشد و اشعار دیگری كه در قالب آنها دغدغه‌ها و تفكر خود را بیان می‌كند.
در آستانه سالروز وفات و شهادت پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) هستیم، شما اشعاری هم برای اهل‌بیت(ع) دارید، این نوع شعر كاملا به جوشش درونی و ایمان زیادی نیاز دارد، چطور شد كه شما به این حوزه ورود كردید؟ 
از زمانی كه شروع به سرودن شعر هیات كردم، همه تلاشم این بوده و هست اشعارم در حد و اندازه مقام والای معصومین(ع) باشد. هنوز گام‌های اولیه در این نوع شعر را برمی‌دارم و مسیر طولانی پیش رو دارم. اگر انس و شناخت درباره ائمه(ع) نباشد، شعر تاثیرگذاری هم تولید نخواهد شد. از همان بچگی به این فضا علاقه‌مند بودم و افتخارم این است كه در مجموعه اشعارم، شعر مذهبی هم دارم و همه بركت شعرهایم به‌واسطه همین اشعاری است كه برای هیات گفته‌ام.
چه تفاوتی بین شعر هیات و نوحه وجود دارد؟ 
نوحه بخشی از شعر هیات است كه می‌تواند قالب‌های مختلفی داشته باشد و مداح آن را دكلمه می‌كند و ملودی خاصی هم دارد كه شاعر آن را لحاظ می‌كند.
شما خودتان مداح‌ها را انتخاب می‌كنید یا آنها به شما شعر سفارش می‌دهند؟ 
خودم تصمیم می‌گیرم با كدام مداح‌ كار كنم.توان محدودی دارم و برای تمركز بیشتر فعلا با آقای میثم مطیعی همكاری می‌كنم هرچند گاه شعرهایی نیز برای حاج محمود كریمی و حاج‌سعید حدادیان گفته‌ام.
برای اشعار هیات دستمزد هم دریافت می‌كنید؟ 
هیچ‌وقت برای این اشعار پولی دریافت نكرده و نمی‌كنم. این كار كاملا دلی و توفیق و بركتی است كه نصیبم شده و بخشی از شعر من است كه خیلی آن را دوست دارم. حق‌الزحمه ما را خود حضرات معصومین بیش از لیاقت ما می‌دهند.                                     


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «گاهی شعر یقۀ شاعر را می‌گیرد» | میلاد عرفان‌پور در گفتگو با جام‌جم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.