موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سیزدهمین در اخبار نبشته است / خبر ششم

خبری از یک نویسنده ترک

13 اسفند 1397 21:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
خبری از یک نویسنده ترک
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است سیزدهم / خبر ششم : این روزها و هفته‌ها بیشتر خبرها در ترکیه از جمال خاشقجی می‌گفتند اما اگر یادتان باشد دو سال پیش، در کشور همسایه گفته شد که کودتا شده است. احمد آلتان هم به اتهام مشارکت در آن زندانی شد و حالا دوران حبس ابد را می‌گذراند. به تازگی کتاب او با عنوان «مثل زخم شمشیر» به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است و به همین مناسبت صحبت‌های جالبی کرده است.

او درباره کتاب‌های تازه‌ای که خوانده می‌گوید: «اینجا در زندان به کتاب‌های جدید دسترسی ندارم. تنها چیز مکتوبی که در ۱۲ ماه اخیر خوانده‌ام، مجله زندان بوده که مطالب جالبی نداشت.» بهترین پندی که شنیده است؟ «انسانِ شریف همواره مسئولیت‌پذیر است. ۱۵ ساله بودم که پدرم این عبارت را با لحنی بین نصیحت و سرزنش به من گفت؛ قانونی خوب برای به خاطر سپردن به ویژه هنگام رویارویی با درد و رنج.»

به نظر او موفقیت یک کتاب تنها پس از مرگ نویسنده معلوم می‌شود: «موفقیت شما فقط وقتی قابل ارزیابی است که کتاب‌هایتان پس از مرگ هم دوام آورده باشند.» آلتان درباره نویسندگانی که بیش از حق‌شان قدر دیده‌اند می‌گوید: «مردم نویسندگان را تحسین می‌کنند و به محض اینکه فرصت بیابند، دوست دارند آنها را به لجن بکشانند. از دوران هومر تا امروز تقریبا تمام نویسنده‌ها به نوعی ناسپاسی دیده‌اند. من حتی درباره بالزاک و داستایوفسکی هم مطالب نامربوط زیاد خوانده‌ام و به نظرم بی‌معنی است که خود نویسنده‌ها هم وارد این جریان‌ها بشوند. پس اجازه بدهید چیزی نگویم.» انتخاب او از میان بیانسه و باب دیلن: «از دو هم‌سلولی‌ام پرسیدم؛ انتخاب قطعی ما به اتفاق آرا بیانسه است!»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • خبری از یک نویسنده ترک
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.