موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
سیزدهمین در اخبار نبشته است / خبر چهارم

نشر کتابی تازه در آمریکا درباره «شاهنامه فردوسی»

13 اسفند 1397 21:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
نشر کتابی تازه در آمریکا درباره «شاهنامه فردوسی»
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است سیزدهم / خبر چهارم : شاید گفته‌های فرانسیس فوردکوپولا، کارگردان اثر جاودان «پدرخوانده» را شنیده‌اید که با چه هیجانی از «شاهنامه» فردوسی و «خوانشِ آن با ولع» می‌گوید، و آن را با «گیلگمش» هومر قیاس می‌کند. حالا کتابی تازه درباره این اثر عظیم به قلم استاد ایرانی دانشگاه کلمبیا تألیف شده است و قرار است در روزهای آینده روانه بازار نشر شود.

این کتاب با عنوان «شاهنامه: حماسه ایرانی به مثابه ادبیات جهانی» به قلم حمید دباشی، استاد ایرانی ادبیات تطبیقی و مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا در 272 صفحه از سوی انتشارات همین دانشگاه منتشر خواهد شد. در معرفی کوتاهی که برای این اثر نوشته شده است آمده است: «این کتابِ عالمانه، برای بسیاری از خوانندگان غربی، پیش‌درآمدی برای آشنایی‌شان با شاهنامه خواهد بود، اثری که طولانی‌ترین شعر حماسی جهان است که به قلمِ تنها یک شاعر تألیف شده است.»
 

این مرورِ کتاب، به اسطوره ضحاکِ ماردوش، داستان قتل سهراب به دست پدرش رستم و نیز داستانِ ابتدای آفرینش اشاره کرده است و آن‌ها را نمونه برخی داستان‌های شاهنامه دانسته است. نیز از قول دباشی آورده است که «شاهنامه ستونِ بنیادین فرهنگ ایرانی است.» حمید دباشی، متولد 1330 در اهواز که در حوزه پسااستعمار نیز مطالعات و تألیفاتی دارد، چکیده سال‌ها مطالعه و تدریسِ حماسه ایرانی را به نسل جدید خوانندگان تقدیم کرده است و  شاهنامه را بار دیگر در مرکز توجه‌ جهانی قرار داده است و اهمیت آن را آشکار کرده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشر کتابی تازه در آمریکا درباره «شاهنامه فردوسی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.