موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دوازدهمین در اخبار نبشته است / خبر چهارم

یک نویسنده زن عربستانی

14 اسفند 1397 14:56 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
یک نویسنده زن عربستانی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است دوازدهم / خبر چهارم : نویسنده زن عربستانی امسال جایزه نجیب محفوظ را به دست آورد. امیمه الخمیس در سال 2010 هم نامزد جایزه بوکر عربی شده بود و از منتقدان اندیشه تکفیری در عربستان است. او این جایزه را بابت نگارش کتاب «مسیر شبانه درناها در شهرهای عقیق» کسب کرده است.

هیئت داوران جایزه نجیب محفوظ درباره اثر برگزیده گفتند: «این رمان با زبانی به غایت شیرین درباره سفر فردی از بغداد به قدس، قاهره و اندلس در دوران حکومت عباسی است و زمان حال را از ورای تاریخ روایت می‌کند.» جایزه نجیب محفوظ که شامل یک مدال یادبود نقره و جایزه نقدی هزار دلاری است هر ساله به بهترین رمان عربی معاصر اعطا می‌شود که به زبان عربی نوشته شده و هنوز به انگلیسی ترجمه نشده باشد. 

الخمیس، برنده امسال این جایزه، قبلا در مطلبی از متون درسی عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده بود و نوشته بود: «معلم متن را می‌گیرد و پنهانی آن را قطره قطره در ذهن و عقل دانش‌آموز تزریق کرده، آن‌ها را تحریک می‌کند. او با این کارش شمشیرهای کینه و دشمنی را در ذهن آن‌ها تیز می‌کند. و سپس ناگهان با صحنه‌هایی مواجه می‌شویم که نمیدانیم ریشه در کجا دارد و از کجا پیدا شده است.»

او سپس پرسیده بود: «چه اتفاقی افتاده که فرزندان ما به بمب‌هایی از کینه تبدیل شده‌اند و این گونه گرفتار فتنه و تکفیر شده و مرتکب خشونت و کشتار می‌شوند؟ چگونه این فرزندان از آغوش مادران و کلاس‌های درس ربوده شده و در راه جهنم قرار می‌گیرند و مغز آنها شستشو داده می‌شود؟ من گمان نمی‌کنم توضیحی برای این اتفاقات داشته باشم... اما شاید بتوان در متون درسی ما پاسخی برای این پرسش‌ها یافت!»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • یک نویسنده زن عربستانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.