موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یازدهمین در اخبار نبشته است / خبر اول

سفرنامه‌نویسی

14 اسفند 1397 15:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سفرنامه‌نویسی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است یازدهم / خبر اول : سفرنامه‌ از قدیمی‌ترین گونه‌های ادبی است و عمری کمابیش هزار ساله دارد. سفرنامه‌نویس دیده‌ها و شنیده‌ها و دیدارهایش با مردمان را در نوشته خود می‌آورد و مخاطبش غالبا مردمان هم‌فرهنگ و هم‌وطنش هستند. سفرنامه چون حاصل نگاه یک نفر است ممکن است دقیق نباشد. ضمن این‌که اکنون که مسافرت آسان‌تر شده است، از رونق شکل سنتی سفرنامه‌ها هم طبیعتاً کاسته شده است. 

مطالعه سفرنامه‌ها برای ما ایرانی‌ها خاصیت دیگری هم دارد، چنان‌که کیومرث ساجدی گفته است: «مرحوم ماهیار نوابی، یک جلد کامل از کتاب مراجعش را به سفرنامه‌ها اختصاص داده است. ما با خواندن این کتاب‌ها تازه می‌فهمیم چه بلایی بر سر ما آمده است!» این استاد دانشگاه تهران می‌افزاید: «مهم‌ترین اطلاعاتی که سفرنامه‌ها به ما می‌دهند، این است که کشور ما را چگونه می‌دیدند و چه تصویری در ذهنشان ساخته‌اند؟» 

صحبت‌های ساجدی بیشتر درباره کتابی است با عنوان «نماهایی از ایران» نوشته ملکم‌خان که به‌تازگی به فارسی منتشر شده است. او به دوره تاریخی نگارش این کتاب اشاره می‌کند: «مشاهدات این کتاب به ایران 1328 هجری قمری برمی‌گردد، نگارش آن پر از کنایه است، جان ملکم به طور مستقیم بدگویی نمی‌کند اما صداقت ندارد و نگاهی جاسوس‌وار دارد، با این وجود برای جامعه‌شناسی آن دوره بسیار ارزشمند است.»

خلاصه آن‌که هنگام مطالعه چنین کتاب‌هایی احتیاط کنید، چنان‌که محمود جعفری دهقی، دیگر استاد دانشگاه تهران توضیح می‌دهد: «کسی که می‌خواهد از این آثار استفاده کند، باید توانایی تحلیل داشته باشد و با توجه به حقایق تاریخی به آن‌ها استناد کند.»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سفرنامه‌نویسی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.