موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دهمین در اخبار نبشته است / خبر ششم

کتاب‌خانه عمومی کابل

14 اسفند 1397 16:16 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
کتاب‌خانه عمومی کابل
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است دهم / خبر ششم : حالا که بحث افغانستان و هرات دوست‌داشتنی پیش آمد، خوب است به کابل‌جان هم سری بزنیم و به کتاب‌خانه عمومی‌شان برویم که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین در پایتخت کشور هم‌زبان است. این کتاب‌خانه در میدان مالک عسکر در پانصد متری جنوب کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و در ساختمانی قدیمی و دو طبقه قرار گرفته است.

 

جالب است بدانید که افغانستان کتاب‌خانه ملی ندارد، و بنابراین کتاب‌خانه عمومی کابل نقش کتاب‌خانه ملی افغانستان را نیز بازی می‌کند. مثلاً در مواردی که گروه‌هایی از کتاب‌خانه ملی ایران برای بررسی ارتباطات علمی بیشتر و همکاری فرهنگی به افغانستان اعزام شده بودند، با مسئولان کتاب خانه عمومی کابل نشست و دیدار داشتند. در عین حال چون فضای کافی در این کتاب‌خانه وجود ندارد، همایش‌ها و برنامه‌های مرتبط با فرهنگ در این محل برگزار نمی‌شود یا به صورت محدود برگزار می‌شود.

 

کتاب‌خانه کابل هزاران هزار جلد کتابی به زبان‌های مختلف و خصوصاً فارسی و پشتو و عربی را در دل خود جای داده است اما یافتن آن‌ها گاه دشوار است چون نظام رده‌بندی ندارد و کتاب‌ها بدون شماره‌گذاری در قفسه‌ها و اتاق‌های مختلف چیده شده است. حتی در قسمت‌هایی به خاطر کمبود جا، کتاب‌ها نه به شیوه مرسوم که بدون نظم مشخصی روی هم چیده شده‌اند.

 

با این حال، کتاب‌خانه به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است، مانند بخش مرجع که در آن تفاسیر قرآن، دایره‌المعارف‌ها و کتاب‌های تاریخ جهان نگهداری می‌شوند، بخش امانت که در آن رمان‌ها و داستان‌ها قرار دارند، بخش کودکان که در آن کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف، از جمله انگلیسی، روسی، فرانسه و آلمانی یافت می‌شود و همین‌طور بخش روزنامه که در آن روزنامه‌هایی به زبان‌های مختلف، از جمله فارسی و پشتو نگهداری می‌شوند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • کتاب‌خانه عمومی کابل
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.