موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
هشتمین در اخبار نبشته است / خبر اول

تولد 87 سالگی عبدالعلی دستغیب

14 اسفند 1397 18:46 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
تولد 87 سالگی عبدالعلی دستغیب
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است هشتم / خبر اول : هفته گذشته تولد یکی از منتقدان ادبی بود که اگرچه 87 سالگی را پشت سر گذاشته است، هنوز در حوزه ادبیات، کمابیش فعالیت دارد و گه‌گاه در رسانه‌ها از او مطلبی یا مصاحبه‌ای از او منتشر می‌شود. منظورمان عبدالعلی دستغیب است. شاپور جورکش، منتقد ادبی و شاعر، در یادداشتی کوتاه، از این منتقد قدیمی یادی کرده است و از احوالات امروزِ استاد، خبر داده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:
خانواده‌ استاد در تهران هستند و خودشان که مدت‌ها به پایتخت کوچ کردند، الان شیراز را به سکنی گزیده‌اند. دستغیب هرگز هیچ دلدادگی به هیچ چیز و هیچ‌کس نداشته و زندگی پرهیزگارانه و بی‌تکلفش در سلامت کامل جسمی و روحی در مدارا گذشته. دفتر شعرهایی تالیف و ترجمه کرده و بعد به تشخیص خود، شعر را کنار گذاشته و کار خود را بر نقد بنا نهاده که زمینه فلسفیش را از جوانی شالوده‌ریزی کرده است.

جشن تولد برای مردی که بیش از 50 کتاب در زمینه‌های تالیف و ترجمه، نقد و پژوهش دارد، که چاپ و بازچاپ هر یک تولدی دیگر است، شاید مفهوم خاصی نداشته باشد؛ اما شور زندگانی و سرمستی و ذوق کودکانه برای او که مجال آزمودن لحظه‌های ناب شخصی را کمتر داشته، خود برای جوانان دلزده امروز کتاب عبرتی است.

منزل ایشان، به خانگاهی با در باز شبیه است: روزانه هر کسی با زدن کوبه‌ای به در وارد می‌شود و بی‌آداب به گوش می‌نشیند. این مرد فرهنگ و ادب به شمار موهای پرپشت جوانیش کتاب خوانده و حاصل سالیان دراز مطالعه را بی‌تکلف در اختیار خواهندگانش نهاده. در دوران جنگ یک بار بهشان گفتم مطلب شما فلان جا چاپ شده و بهمان جا نه؟ خیلی ساده گفتند چون دیدم هرچه برای آدینه و دنیای سخن مطلب مجانی می‌فرستم چاپ نمی‌کنند. من هم فرستادم جایی که استقبال می‌کنند و حق مطلب را هم ادا می‌کنند. 

سرگرمی‌ها و دلبستگی‌های استاد بسیار محدود و مشخص‌اند: کتاب، که عمر او را در خود کشیده و مجال جوانی و زندگی او را به انحصار درآورده است؛ استاد چون کودکی شادمانه لحظه‌های خوب و بد زندگی را دردآشامی می‌کند و مثل خیام خودمان، مباداگوی سنگ و ستایای آن جام لطیفند، و معلوم نیست گله‌مند از کوزه‌گر دهراند یا چراگوی پرهیزگاری جوانی خویش.
بی‌تکلفی دستغیب در پخش دانش، رفتار او را هم دربر می‌گیرد. باورت نمی‌شود این آدم پرسال که ساعت‌ها راجع به مسایل گونه‌گون علم‌ورزی می‌کند و هیمنه‌ی گفتارش افسون‌کننده است، این همه خاکسار و بی‌ادعا رویاروی هر جوانه‌ای، تنها چشم و گوش بشود و ساعت‌ها پای صحبت نسل نو بنشیند. راز ماندگاری دستغیب هم جز مطالعات بروز، شاید همین باشد که جوانان را به‌ حق جدی می‌گیرد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • تولد 87 سالگی عبدالعلی دستغیب
  • تولد 87 سالگی عبدالعلی دستغیب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.