موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
ششمین در اخبار نبشته است / خبر سوم

مقام علمی نجیبِ مایل هروی

14 اسفند 1397 21:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
مقام علمی نجیبِ مایل هروی
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است ششم / خبر سوم : مدتی پیش اخبار ناخوشایندی از بیماری نجیب مایل هروی، محقق برجسته افغانستانی، منتشر شد که هم علاقمندان ادبیات را نگران کرد و هم خانواده این استاد را دلخور. ابتدا خبر دادند که استاد مایل هروی دیوانه شده است ولی بعد مشخص شد که ایشان دچار افسردگی شده است. شهاب هروی فرزند ایشان گفته بود: «استاد دچار بیماری افسرد‌گی است و این بیماری زمانی حاد شده که آقای مایل هروی دو ماه قبل برای تمدید گذرنامه به پلیس مراجعه کرد اما گذرنامه‌اش تمدید نشد.»

حالا خبرهای خوبی از این استاد به گوش می‌رسد، اول این‌که مایل هروی از بیمارستان به خانه منتقل شده است و حالش بهتر است و بعد این‌که در دانشگاه فردوسی مشهد، مراسمی با عنوان «مقام علمی نجیبِ مایل هروی»، در بزرگداشت او برگزار شده است. استاد محمدجعفر یاحقی در این مراسم اشاره کرده است: «ما باید زودتر به فکر تجلیل از ایشان می‌افتادیم، چراکه بیشتر یافته‌های ایشان از خراسان است و این حق را بر گردن ما و دانشگاه فردوسی داشتند. ایشان از سال 1380 که در تهران سکونت داشتند، در این مدت نسل نوین دانشجویان دانشگاه فردوسی از حضور ایشان محروم بودند. در این مدت برای آموزش به دانشجویان، مبنای کار ما الهام گرفتن از کتاب‌های استاد مایل هروی بود.»

یاحقی زمینه‌های فعالیت تخصصی استاد مایل هروی را نیز چنین معرفی می‌کند: «یکی از حوزه‌های اصلی استاد هروی مدح‌شناسی به معنای وسیع است و اگر ایشان مصحح خوبی است، به دلیل شناختن بسیار خوب مدح است. بعد از مدح‌های عرفانی، عرفان‌پژوهی و عرفان‌شناسی نیز در حوزه تخصصی استاد قرار می‌گیرد. استاد مایل هروی به سراغ عرفای گمنام اما موثر می‌رود. دیگر کار مهم ایشان احیای رسایل خطی است.»

نجیب مایل هروی متولد ۱۳۲۹ در هرات افغانستان است. وی سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد و تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد و در سال ۱۳۵۷ با دختری ایرانی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد. نجیب مایل هروی پس از مدتی فعالیت در موسسه پژوهش‌های اسلامی در مشهد، به تهران آمد و به عنوان محقق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به کار شد. او دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز برای دانشنامه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نوشته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مقام علمی نجیبِ مایل هروی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.