موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پنجمین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

قرار نیست یک راننده تاکسی در پاریس ابن‌سینا بخواند!

14 اسفند 1397 22:39 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
قرار نیست یک راننده تاکسی در پاریس ابن‌سینا بخواند!
شهرستان ادب / در اخبار نبشته است پنجم / خبر پنجم :  برخی از ما ایرانی‌ها، در ادبیات روزمره خود، نگاه چندان مثبتی به راننده تاکسی‌ها نداریم، و متأسفانه گاه آن‌ها را -و البته برخی مشاغل دیگر را- تحقیر می‌کنیم، از این روی چندان عجیب نیست که یک فیلسوف مشهور هموطن‌مان در یک برنامه تلویزیونی استدلال کرده باشد که «قرار نیست یک راننده تاکسی در پاریس ابن‌سینا بخواند.» اما یک راننده تاکسی با دیدن این مصاحبه، هر طور که شده، شماره این فیلسوف را پیدا می‌کند و به او زنگ می‌زند تا بگوید که «در شهر کلن تاکسی می‌راند و ابن‌سینا هم می‌خواند». این راننده تاکسی که لهجه آذری خودش را پس از سال‌ها اقامت در آلمان، هنوز حفظ کرده است، داستان‌نویس است و ارسلان عربلویی نام دارد. 

عربلویی چون به فلسفه علاقمند است می‌کوشد که داستان‌هایش نیز با فلسفه ارتباطی داشته باشد: «وقتی داستان می‌نویسم، سعی می‌کنم نگاه فلسفی به زندگی، و رابطه بین افراد داشته باشم. نگاه فلسفی را در داستانم وارد می‌کنم.» دو کتاب از این راننده تاکسی داستان‌نویس در ایران چاپ شده است.

آقای عربلویی که در ارومیه به دنیا آمده است، در تاکسی هم می‌نویسد، هم کتاب می‌خواند و هم کتاب‌های خودش را می‌فروشد. داستان‌نویس شدن او هم از تاکسی آغاز شده است: «یک بار خانم پیری سوار تاکسیم شد و بعد از جر و بحث کتابی‌مان، به من گفت "تو که این‌همه می‌خوانی، چرا داستان نمی‌نویسی؟" من هم با خودم قرار گذاشتم که بنویسم. بنابراین شروع کردم.» 

عربلویی یکی از کتاب‌هایش با عنوان "زن، من، ساراماگو" را به کمک دوستش به زبان آلمانی ترجمه کرده است و آن را چاپ کرده است. او می‌گوید که همیشه می‌کوشد تا سر بحث را با مسافرانش باز کند و بعد صحبت را به کتاب بکشاند و در آخر، مسافر را به قول خودش "صید" کند و به او کتاب بفروشد! طعمه‌اش هم همین کتاب است و تا به حال چهارصد نسخه از آن را در تاکسی به مسافرها فروخته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قرار نیست یک راننده تاکسی در پاریس ابن‌سینا بخواند!
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.