موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دومین در اخبار نبشته است / خبر پنجم

درگذشت چهره ماندگار ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین استادان این رشته

15 اسفند 1397 17:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
 درگذشت چهره ماندگار ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین استادان این رشته
شهرستان ادب / دومین در اخبار نبشته است / خبر پنجم : هفته گذشته، چهره ماندگار ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین استادان این رشته درگذشت، و البته چندان هم این خبر در رسانه‌ها بازتاب پررنگی نداشت. ظاهراً رسانه‌ها آن‌قدر درگیر خبرهای حاشیه‌ای و زرد شده‌اند که دیگر چنین خبرهایی برای‌شان جذابیت چندانی ندارد.

دکتر سیدمحمد علوی‌مقدم، استاد پیشین دانشگاه فردوسی مشهد، از بزرگان ادبیات ایران، و چهره ماندگار در سال 1382 بود. علوی‌مقدم هم در حوزه تحصیل کرده بود و هم در دانشگاه. در طی دوران زندگی علمی خود کتاب‌های متعددی از جمله «در قلمرو بلاغت‌»، «جلوه جمال (نمونه اعلای بلاغت قرآن)»، «بررسی آیات حج در قرآن مجید»، «معانی و بیان»، «بیست مقاله» و «تطوّر علوم بلاغت» را به رشته تحریر درآورد. 

مقالات فراوانی نیز از او به زبان‌های فارسی و عربی موجود است و بنابراین در شناساندن ادبیات ایران به جهان عرب و کشورهای اسلامی نیز نقش موثری داشته است، بخصوص که در دانشگاه‌های مصر، اسلام‌آباد پاکستان و همچنین از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ به مدت دو سال در دانشگاه‌های سوریه و حلب، زبان و ادبیات فارسی تدریس کرده‌است.

دکتر علوی‌مقدم در 1311 در سبزوار به دنیا آمده بود. سال‌ها بود که به دلیل علاقه به زادگاهش سبزوار، در دانشگاه این شهر مشغول به کار بود تا سرانجام نیز در همین شهر رخ در نقاب خاک کشید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  درگذشت چهره ماندگار ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین استادان این رشته
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.