موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
دومین در اخبار نبشته است / خبر ششم

کتاب یک خواهش کوچک

15 اسفند 1397 17:40 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
کتاب یک خواهش کوچک
شهرستان ادب / دومین در اخبار نبشته است / خبر ششم : این روزها مدام اخبارهای حیرت‌انگیزی از نگارش «کتاب» به قلم بازیگران سینما می‌شنویم. کتاب را بی‌جهت در گیومه نگذاشتیم چون به واقع برخی از این کتاب‌ها جای‌شان در همان گیومه است! یک قلم از این دسته کتاب‌ها، همان است که به قیمت سیصد هزار تومان منتشر شد و خبرش تا هفت خانه آن‌ورتر هم رفت، بنابراین حتماً شما هم شنیده‌اید. 

اما سیروس ابراهیم‌زاده هم بازیگر است و هم نویسنده، و مترجم، و در همه این کارها نیز جدی است، حتی اگر کتابش 8200 تومان قیمتش باشد و 550 تا شمارگانش. خبرگزاری مهر، کتاب تازه این هنرپیشه با عنوان «یک خواهش کوچک» را تورقی کرده است و بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است، اثری به طنز و در عین حال جدی که «بازار بویناک خرید و فروش هنر و فرهنگ» را نواخته است. نویسنده در جایی اشاره می‌کند که پس از یک سال بیکاری در سینما و تلویزیون، فیلمنامه‌ای به دستش می‌رسد و با خواندن آن تنها می‌تواند بگوید: «جل‌الخالق!» او می‌نویسد: «کاری به ارزیابی‌های هنری و حرفه‌ای نداریم ولی ادب و اخلاق کجا رفته؟ آیا برای سرگرم کردن این مردم بی‌لبخند - و البته خالی کردنِ جیب‌های گل و گشاد بدون پشتوانه‌شان - باید به هر تمهید کثیفی متوسل شد؟ شوخی‌های رکیک و متعفن که اغلب در سرویس‌های بهداشتی دور می‌زند تا کی؟»

ابراهیم‌زاده سوزنی هم به بازار بی در و پیکر ترجمه زده است: «از جمله آزادی‌های بدون حاشیه‌ای که داریم و قدرش را نمی‌دانیم همین آزادی ترجمه است، یعنی می‌توان با خیال راحت و آزادانه هر متن خارجی را به زبان شیرین‌تر از نقل و نبات فارسی برگرداند. حتی از فرط آزادی، به ذکر کلمه اقتباس هم نیازی ندارید! از شاهکارهای شکسپیر گرفته تا ادبیات فیس‌بوکی. نگاهی به متن اصلی بینداز و بگذارش کنار و هرچه دلت می‌خواهد از قول نویسنده جنت‌مکان اجنبی روی کاغذ بیاور!»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • کتاب یک خواهش کوچک
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.