موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«پرونده ادبیات کودک و نوجوان» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

16 اسفند 1397 14:45 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 12 رای
«پرونده ادبیات کودک و نوجوان» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

شهرستان ادب: سایت شهرستان ادب در ادامه پرونده‌های تخصصی و موضوعی خود پرونده‌ای جدید را پیشاپیش برای سال 1398 می‌گشاید. «پرونده تخصصی ادبیات کودک و نوجوان» عنوان تازه‌ترین پرونده سایت شهرستان ادب است. توجه به ادبیات کودک و نوجوان پیش از این با «پرونده رمان فانتزی» در این سایت به ‌طور جدی آغاز شده بود. روزگذشته با انتشار فراخوان «رمان کودک» توسط مدرسه رمان موسسه شهرستان ادب و اکنون با گشایش این پرونده تخصصی در سایت شهرستان ادب، «ادبیات کودک و نوجوان» تبدیل به یکی از فعالیت‌های مهم شهرستان ادب در سال پیش رو خواهد شد

بیانیه آغازین پرونده ادبیات کودک و نوجوان به شرح زیر است:

«به نام خدای قصه‌ها و رازها

نوشتن برای کودکان و نوجوانان، مثل  کتاب گلستان و کلاً نوشته‌های جناب سعدی، سهلِ ممتنع یا همان آسانِ دست‌نیافتنیِ خودمان است. سهل به نظر می‌رسد، چون خیال می‌کنیم همۀ ادبیات کودک و نوجوان خلاصه می‌شود در داستان‌های حسنی نگو بلا بگو. البته این نگاه به ادبیات کودک و نوجوان مخصوص خانم و آقاهای تنبل‌تنبلاست. نوشتن برای کودکان و نوجوانان به سختی کشف دنیای آن‌هاست؛ دنیایی که روزی ما هم در آن غوطه‌ور بودیم و حالا در این روزهای شلوغ فقط رَدی از خاطرات کمرنگ آن در ذهن هر کدام از ما باقی مانده است. اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان بنویسیم، باید دوباره کودک شویم  و برگردیم به آن روزها و با هر کشف تازه‌ دنیایی از قصه و داستان برای مخاطب‌های‌مان ترسیم کنیم.
"پروندۀ تخصصی ادبیات کودک و نوجوان" سایت شهرستان ادب قرار است دریچه‌ای باشد برای شناخت بهتر این دنیای پر راز و رمز.

در این پرونده با هم از چگونگی شکل‌گیری ادبیات کودک و نوجوان باخبر می‌شویم. ویژگی‌های آثار موفق را بررسی می‌کنیم. بهترین‌های این حوزه را معرفی و ضعف‌های آثار وطنی را بررسی می‌کنیم. برای پیشرفتمان در این حوزه پای صحبت‌های بزرگان می‌نشینیم. از بهترین‌های ادبیات کودک و نوجوان درس نوشتن می‌آموزیم. و در نهایت دلمان می‌خواهد قدمی هرچند کوچک برای پیشرفت و بهبود ادبیات کودک و نوجوان کشورمان برداریم و به این فکر کنیم یک «ادبیات کودک و نوجوان» که هم «درخشان» باشد و هم «ایرانی» چه نوع ادبیاتی است.


و اما برای انتخاب زمان انتشار و گشایش این پرونده اسفندماه ماه خوبی است: همه می‌دانیم ادبیات کودک و نوجوان ایران به نام مهدی آذریزدی نازنین گره خورده است. کسی که بیشتر از هر فرد دیگری دلش برای بچه‌های سرزمینش می‌تپید. در روزهایی که همۀ حواس‌ها سمت دیگری پرت بود و به کلی بچه‌ها را فراموش کرده بودند، مهدی آذریزدی حواسش جمع بچه‌ها بود. حالا مؤسسۀ شهرستان ادب در ماه و در آستانه روز تولد این نویسنده بزرگ، پرونده‌‌ای ویژه برای کودکان و نوجوانان راه انداخته تا قدمی هر چند کوچک برای برآورده ساختن آرزوهای او  بردارد. آقای قصه‌گو، آرزو داشت که بچه‌های سرزمینش با قصه‌ها و داستان‌ها بزرگ شوند و کتاب از بین دستان هیچ‌کدامشان نیفتد.»

علاقه‌مندان برای مطالعه مطالب پرونده تخصصی ادبیات و کودکان که از امروز به‌مرور منتشر خواهند شد می‌توانند به صفحه ثابت این پرونده در سایت شهرستان ادب مراجعه کنند:

«پرونده ادبیات کودک و نوجوان»

گفتنی‌ست در سایت شهرستان ادب پیش از این هم پرونده‌های موضوعی‌ای چون «ادبیات و فوتبال»، «رمان فانتزی»، «رمان معناگرا»، «ادبیات ضدآمریکایی»، «ادبیات مقاومت»، «چهل سال انقلاب» و پرونده‌های پرتره‌ای مثل «پرونده پرتره فردوسی»، «پرونده پرتره شهریار»، «پرونده پرتره نادر ابراهیمی»، «پرونده پرتره طاهره صفارزاده»، «پرونده پرتره قیصر امین‌پور»، «پرونده پرتره حمیدرضا شاه‌آبادی» منتشر شده بود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «پرونده ادبیات کودک و نوجوان» در سایت شهرستان ادب گشوده شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.