موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«بی‌کتابی» در فهرست پیشنهادی خبرگزاری مشرق

19 فروردین 1398 14:44 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«بی‌کتابی» در فهرست پیشنهادی خبرگزاری مشرق

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری مشرق: نمایشگاه کتاب امسال (اردیبهشت ۱۳۹۸) خیلی زودتر از هر سال از راه می‌رسد. وضعیت نابسامان کاغذ و چاپ هم ناشران را روز به روز با مشکلات بیشتری روبرو می‌کند. در این میان گمان می‌رود مخاطبان کتاب، امسال در نمایشگاه، با تخفیف‌های کمی از سوی ناشران روبرو باشند. هزینه تولید کتاب به قدری سرسام آور است که ناشران برای ارائه تخفیف به مخاطبانشان حتماً با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود. لیست پیشنهادی مشرق برای مخاطبانش، هم برای تعطیلات طولانی نوروز قابل استفاده است و هم می‌شود از آن برای خرید از نمایشگاه کتاب و پس از آن بهره برد.

«مشرق» امسال پیشنهادهای کتابی اش را بر اساس ناشران فعال و پویا در سال ۱۳۹۷ ارائه می‌کند؛ همان ناشرانی که با سختی‌های فراوان، چراغ نشر کتاب را روشن نگاه داشتند و سعی کردند ارتباط نویسندگان و مخاطبان قطع نشود.

بالا رفتن تعداد پیشنهادها به طور طبیعی با جیب مخاطبان و مردم نسبتی ندارد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم از هر ناشر، تنها یک کتاب شاخص را معرفی و پیشنهاد کنیم. بی‌شک هرکدام از این ناشران در سال گذشته، کتاب‌های دیگری هم به بازار عرضه کرده‌اند که ارزش معرفی را دارد اما با هدف جلوگیری از سردرگمی مخاطبان، به همان یک کتاب شاخص، بسنده می‌کنیم.

1. انتشارات شهید کاظمی / مربع‌های قرمز / خاطران حاج حسین یکتا / نوشته: زینب عرفانیان
حاج حسین یکتا از جانبازان جنگ تحمیلی است که هنوز هم جهادش تمام نشده و پس از دوران دفاع مقدس، فعالیت‌هایش را در جبهه‌های فرهنگی ادامه داده است. این راوی جنگ و اهل قم، زندگی جالبی دارد که با قلم زینب عرفانیان، خواندنی و جذاب شده است.

2. انتشارات یازهرا (س) / داس و شمشیر / بررسی جنگ تحمیلی ایران و عراق در سال ۶۵ / نوشته: محمدعلی صمدی

این کتاب اولین جلد از مجموعه‌ای است که انتشارات یازهرا (س) برای همۀ سال‌های جنگ پیش‌بینی کرده است. این کتاب قالب پرسش و پاسخ دارد و ناگفته‌های بسیار جذاب و نفس‌گیری از جنگ در سال ۶۵ را به خواننده‌اش ارائه می‌دهد.

۳. نشر اسم / پل / نوشته: غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان

این رمان چند سال پیش توسط انتشارات دیگری منتشر شد، اما ویراست جدید و قطع خوش‌دست آن از سوی نشر اسم، برای هر خواننده‌ای وسوسه‌کننده است. در این رمان، به چند پل معروف در تهران مثل پل حافظ، پل کالج، پل روشندلان و... می‌روید و در داستان‌هایی که در حوالی آن می‌گذرد، غرق می‌شوید.

۴. انتشارات سوره مهر / نقاشی قهوه‌خانه / خاطرات متهم دادگاه میکونوس، کاظم دارابی / نوشته: محسن کاظمی

دادگاه میکونوس از جمله اتفاقات عجیب در دهۀ هفتاد بود و حالا بعد از گذشت ۲۰ سال، پروندۀ یکی از متهمان تبرئه شدۀ آن، یعنی کاظم دارابی، مورد بررسی قرار گرفته و خاطرات او از زندانی در کشور آلمان به نحوی بسیار خواندنی در این کتاب منعکس شده است.

۵. نشر افق / رهش / نوشته: رضاامیرخانی

امیرخانی که مدت‌ها از فضای نوشتن فاصله گرفته بود، با انتشار رمان رهش و با صفی که برای امضای کتابش در مقابل کتابفروشی افق شکل داد، روح تازه‌ای به بازار کتاب بخشید. رمان او جایزۀ جلال را هم گرفت و در میان مخاطبان، موافقین و مخالفان زیادی داشت. رهش دربارۀ نسبت یک خانواده با اتفاقات پیرامونشان در شهر تهران است.

۶. نشر اطراف / سواد روایت / نوشته: اچ. پورتر ابوت / ترجمه: رؤیا پورآذر و نیما م. اشرفی

امروزه روایت و متون غیرداستانی به قالبی مهم در زندگی و بیان حقایق تبدیل شده است. این کتاب، آموزشی روان و همه‌فهم از قالب روایت در نوشتن است و خواندن آن برای هر مخاطبی، لذت‌بخش خواهد بود.

۷. انتشارات روایت فتح / عمار حلب / روایت زندگی شهید مدافع حرم، محمدحسین محمدخانی / نوشته: محمدعلی جعفری

این انتشارات تاکنون ۱۴ عنوان از کتاب‌های زندگی‌نامۀ شهدای مدافع حرم را منتشر کرده است. این کتاب، هفتمین کتاب از این مجموعه است که نسبتاً حجم بیشتری دارد و تاکنون بارها چاپ شده و مورد استقبال مخاطبان واقع شده است. کتاب خاطرات همسر این شهید با نام «قصۀ دلبری» نیز به قلم همین نویسنده و توسط همین انتشارات در بازار کتاب، خوش درخشیده است.

۸. انتشارات شهرستان ادب / بی‌کتابی / نوشته: محمدرضا شرفی خبوشان

این رمان با اشاره به وضع کتابخوانی در دوران قاجار نگاهی به یک واقعۀ تاریخی دارد و سعی کرده ارزش‌گذاری به کتاب توسط ایرانیان را زیر ذره‌بین قرار دهد. اینکه چقدر در طول تاریخ ما ایرانیان کتاب را مورد توجه قرار داده‌ایم. بی‌کتابی جایزۀ جلال را از آن خود کرده و تاکنون استقبال فراوانی را از سوی خوانندگان دیده است.

۹. انتشارات به‌نشر / به سفارش مادرم / سفرنامه‌ای از پیاده روی اربعین / نوشته: سیداحسان حسینی‌نسب

نویسنده که خود تمایلی به این سفر نداشته، به سفارش مادرش به پیاده‌روی اربعین می‌رود و دیده‌هایش را برای او می‌نویسد. این کتاب به همراه عکس‌های مستند از این سفر، به‌غایت خواندنی است.

۱۰. کتاب جمکران / نخل و نارنج / نوشته: وحید یامین‌پور

وحیدیامین پور که تا پیش از این به عنوان یک چهرۀ سیاسی و رسانه‌ای شناخته می‌شد، در اولین رمانش توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. او در این رمان به زندگی شیخ مرتضی انصاری که همشهری‌اش بوده، پرداخته است.

۱۱. انتشارات ۲۷ بعثت / در هیاهوی سکوت / زندگی‌نامۀ شهید عباس ورامینی / نوشته: جواد کلاته عربی

زندگی پرفراز و نشیب شهید حاج عباس ورامینی از مسئولان ارشد لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) با قلمی روان و پژوهش‌هایی موشکافانه در این کتاب، به مخاطبان عرضه شده است.

۱۲. انتشارات عهد مانا / پادشاهان پیاده / گفتگو با زائران اربعین / نوشته: بهزاد دانشگر – محمدعلی جعفری

این دو نویسنده و پژوهشگر در مسیر پیاده‌روی اربعین با زائران ایرانی و خارجی به گفتگوهایی پرداخته‌اند که در میان آنها روایت‌های اعجاب برانگیزی دیده می‌شود.

۱۳ . انتشارات نیستان / لم یزرع / نوشته: محمدرضا بایرامی

این رمان که به رابطۀ یک ایرانی و یک عراقی در جریان جنگ تحمیلی می‌پردازد، ضمن برنده شدن جایزه جلال، در بین مخاطبان هم جایگاه خوبی کسب کرده است.

۱۴. نشر نارگل / من در رقه بودم / خاطرات محمد الفاهم، عضو جداشده از داعش / ترجمه: وحید خضاب

این کتاب، سرنوشت یک جوان تونسی است که به سختی خودش را به سرزمین داعش رسانده، مدتی در کنار آنها می‌ماند و عاقبت، از آنها جدا می‌شود. این روایت خواندنی لحظات ناب و نفس‌گیری دارد که به‌شدت برای شناخت داعش، مفید است.

۱۵. انتشارات تلاوت آرامش / نفس / خاطرات یک زن / نوشته: بهزاد دانشگر

دانشگر در این کتاب، روایت واقعی یک زن و تحولاتش در بستر جامعه را تعریف کرده و فقط نام افراد و مکان‌ها را برای ناشناخته بودن، تغییر داده است.

۱۶. انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی / آدم باش / خاطرات خودنوشت / نوشته: مسعود دهنمکی

خاطرات مسعود دهنمکی هم مانند فیلم‌هایش تاثیرگذار و قابل توجه است. فصل‌های متعدد کتاب، خواندنش را راحت کرده و ناشر سعی کرده قیمت این کتاب را در پایین‌ترین حد ممکن، حفظ کند.

۱۷. انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس / امدادگر کجایی؟ / خاطرات علی عچرش / نوشته: معصومه رامهرمزی.

علی عچرش، شوهر خواهر نویسنده این کتاب است و همه می‌دانیم که این نسبت فامیلی، کار را تا چه حد برای نویسنده، سخت می‌کند. این کتاب با حجم مناسب، خاطرات دقیق و قابل توجهی را از جنگ و مبارزه در آبادان در خود دارد.

۱۸. انتشارات کتابستان معرفت / کارت پستال‌هایی از گور / خاطرات امیر سولیاگیچ / ترجمه: سیدمیثم میرهادی

این کتاب به مخاطب ایرانی کمک می‌کند از فاجعۀ نسل کشی در بوسنی و هرزگوین و سربرنیتسا مطلع شده و با متن روان و خوش‌خوان آن، شدت عمل صرب‌ها را به نظاره بنشیند.

۱۹. نشر ستاره‌ها / از مشهد تا کاخ صدام / خاطرات شفاهی آزاده ایرانی، محمود رعیت‌نژاد / نوشته: سعیده زراعت‌کار

با ساخت فیلم سینمایی ۲۳ نفر، رویکرد تازه‌ای نسبت به نوجوانان اسیر شده در جنگ تحمیلی پیدا شد و این کتاب هم مستندی از خاطرات این جمعیت ۲۳ نفره است.

۲۰. انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی / از دشت لیلی تا جزیره مجنون / نوشته: محمدسرور رجایی

این کتاب حاصل گفتگو و پژوهش در زندگی چندین جانباز افغانستانی است که در جنگ تحمیلی ایران و عراق شرکت داشته‌اند. روایت‌هایی گیرا با لحن افغانستانی که بسیار خواندنی و دلنشین از آب درآمده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «بی‌کتابی» در فهرست پیشنهادی خبرگزاری مشرق
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.