موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم حسین آزاده

قهرمانِ هستی | معرفی رمان «رمق» نوشتۀ مجید اسطیری

16 مهر 1398 14:39 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
قهرمانِ هستی | معرفی رمان «رمق» نوشتۀ مجید اسطیری

شهرستان ادب: پرونده‌کتاب رمق را با معرفی کوتاهی از آقای حسین آزاده ادامه می‌دهیم:

رمان «رمق» اثر «مجید اسطیری» نویسندۀ خوش‌آتیه و جوان کشور، با دستمایه قراردادن بازی‌های جام ملت‌های آسیا (۱۹۶۸ تهران) در لایۀ زیرین روایت خود، به داستان برهه‌ای از زندگی جوانی به نام رئوف می‌پردازد؛ جوانی سرگشته و حیران که به دنبال یافتن موقعیت خود در جهان هستی با چالش‌های ذهنی و عاطفی درگیر است.

درواقع داستان با تکیه بر زندگی رئوف به وقایع و مناسبت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر طبقۀ فرودست جامعه یعنی قشر کارگری می‌پردازد و از بطن این واکاوی با تیزهوشی، واقعۀ حمله به دفتر هواپیمایی اسرائیل را بازگو می‌کند.

رمق، داستانی در ژانر رئال سیاسی‌ـ‌اجتماعی است که الحق در ارائۀ فرم به‌لحاظ ژانر و روایت براساس زبان معیار، بسیار موفق عمل کرده است. نویسنده با تلفیقی از واقعیت، تاریخ و تخیل خویش روایتی سرراست، ساده، روان و عاری از هرگونه پیچیدگی کلامی و زبانی و قابل‌فهم را برای خواننده روایت می‌کند.

شاید بتوان اوج داستان را در فصل پایانی دید؛ جایی که نویسنده با قرینه‌سازی هوشمندانۀ داستان سیمرغ عطار و قهرمان رمق، جایگاه وی در جهان هستی را معلوم و به‌نوعی یافتن این جایگاه توسط رئوف را پایانی بر حیرانی و سرگشتگی‌های او قرار می‌دهد.

در پایان، پیشنهاد خواندن این کتاب را به قشر جوان و فوتبال‌دوست ایرانی که خواهان پی بردن به چگونگی اولین قهرمانی ایران در جام ملت‌ها می‌باشند، توصیه می‌کنم و مطمئن هستم با خواندن این رمان لحظه‌های بسیار بسیار لذت‌بخش و غرورآفرینی را در پیش چشمان خود خواهند دید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قهرمانِ هستی | معرفی رمان «رمق» نوشتۀ مجید اسطیری
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.