موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به بهانۀ روز قدس در پرونده ادبیات مقاومت

معرفی سه رمان ضدصهیونیستی | هیئت تحریریه شهرستان ادب

30 اردیبهشت 1399 19:20 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
معرفی سه رمان ضدصهیونیستی | هیئت تحریریه شهرستان ادب

شهرستان ادب: در تازه‌ترین مطلب سایت شهرستان ادب و به بهانۀ روز قدس، یادداشتی می‌خوانیم که به معرفی سه‌رمان ضدصهیونیستی پرداخته‌است:

رمان «ما هم هستیم» نوشته سیدمیثم موسویان

موضوع این رمان جنگ سی و سه روزه است. داستان این رمان سه محور دارد. یک محور داستان سردار شهید همدانی است. که در این محور داستان، یک جوان آشفته و شوریده، اتفاقی سردار همدانی را میبیند و این ملاقات او را آرام میکند. او بدون آن که شناختی از سردار همدانی داشته باشد روز به روز به وی علاقه مندتر میشود و سعی میکند مدام او را ببیند. مدتی از سردار همدانی بی خبر میافتد و به تنها نشانی که از وی داشته مراجعه میکند. سر از یکی از پادگان های سپاه درمی‌آورد و متوجه میشود سردار همدانی به لبنان رفته است. او هم که شخصیتی سودایی دارد به دنبال سردار راهی لبنان میشود. محور دیگر رمان درباره روابط خانوادگی یک زن و مرد ایرانی ساکن لبنان است که به بهانه آنها روایت جنگ سی و سه روزه از داخل لبنان را میخوانیم. محور سوم روایت یک سرگرد اسرائیلی است که ماموریتش روی ناوچه سائر است و این همان ناوچه ای است که حزب الله آن را هدف قرار میدهد...

رمان «ما هم هستیم» را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

 

رمان «فرمان یازدهم» نوشته زهره عارفی

حقیقت چیست؟ چه کسانی حقیقت را می‌گویند؟ چه کسانی به دنبال پنهان کردن حقیقت‌اند؟ آیا حقیقت دست یافتنی است؟

 در تاریخ حقیقتی نهفته است که همه در پی کشف آنند. اما آیا با خواندن تاریخ به حقیقت دست پیدا خواهیم کرد؟

به نظر می‌رسد به تعداد راویان و به تعداد زاویه دیدی که برای نوشتن انتخاب می‌شود، برداشت‌های مختلفی از یک روایت تاریخی می‌تواند رغم بخورد، این را ضرب کنیم در تخیل نویسنده‌ها، آن وقت یافتن حقیقت همان قدر سهل و آسان می‌شود که دستیابی به آن ممتنع.

رمان فرمان یازدهم سعی کرده نشان دهد، حقیقت‌های تاریخی داستانی بیش نیستند. حتی اگر ما در برهه‌ای از تاریخ حضور داشته باشیم، یافتن واقعیتی که پیش چشم ماست، سهلی ممتنع است.

یوسف، راوی رمان فرمان یازدهم، به دنبال یافتن واقعیتی دینی است که در تاریخ اتفاق افتاده و ما از آن بی‌خبریم. اینجاست که دین و تاریخ بهم گره می‌خورند تا حقیقتی مخفی شود، اما به چه قیمت؟ یوسف دانشجوی رشته تاریخ ادیان، به همراه یک شخص نابینا به نام کبها که پیش از این با برادر باستان‌شناس خود، در حوالی حیفا به کاوش غارها می‌رفته، اکنون دنبال یک مرده‌نامه هستند. این لوح که از زمان حضرت موسی باقی مانده است، واقعیتی را در خود دارد که می‌تواند ده فرمان حضرت موسی را زیر سوال ببرد. یوسف و کبها باید ظرف مدت سه روز آن را به دست بیاورند. این مرده‌‌نامه در مزرعه‌ای در حوالی حیفا پنهان است و در حال حاضر زنی یهودی از یهودیان لهستان، به نام میلراک صاحب آن مزرعه است. این مرده‌نامه نشان خواهد داد که عده‌ای در تاریخ، حقیقتی بزرگ را از ما پنهان کرده‌اند. یا شاید باید بگوییم: «هیچ حقیقتی در عالم وجود ندارد.» یا به قول نویسنده فرمان یازدهم، زهره عارفی: «تاریخ مرده است، از خود دفاع نخواهد کرد.» پس می‌توانیم هر دروغ و راستی را از قول تاریخ روایت کنیم! باور می‌کنید؟

رمان «فرمان یازدهم» را انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده است.

 

رمان «رمق» نوشته مجید اسطیری

در این رمان نویسنده با دستمایه قراردادن بازی‌های جام ملت‌های آسیا (۱۹۶۸ تهران) در لایۀ زیرین روایت خود، به داستان برهه‌ای از زندگی جوانی به نام رئوف می‌پردازد؛ جوانی سرگشته و حیران که به دنبال یافتن موقعیت خود در جهان هستی با چالش‌های ذهنی و عاطفی درگیر است.

درواقع داستان با تکیه بر زندگی رئوف به وقایع و مناسبت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر طبقۀ فرودست جامعه یعنی قشر کارگری می‌پردازد و از بطن این واکاوی، واقعۀ حمله به دفتر هواپیمایی اسرائیل را بازگو می‌کند.

رمق، داستانی در ژانر رئال سیاسی‌ـ‌اجتماعی است که تصویری شفاف از وضعیت فرهنگی سالهای آخر دهه چهل ترسیم میکند: گسترش هیپی گری، سفر گروه بیتلز به تهران، راه اندازی کاخ جوانان و... گوشه هایی از تصاویر فرهنگی این دوره هستند که در رمق بازتاب یافته اند. با این حال مسئله اصلی واکنشی مردمی به حضور تیم فوتبال اسرائیل در تهران است. واکنشی که جوانان انقلابی میخواهند در آتش آن بدمند و راوی درونگرای رمان تلاش میکند سهم ویژه ای در آن پیدا کند.

رمان «رمق» را انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی سه رمان ضدصهیونیستی | هیئت تحریریه شهرستان ادب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.