موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یوسفعلی میرشکاک در جشن ده‌سالگی شهرستان ادب

راه درست راه شهید است، من آمده‌ام شهادت را تذکر بدهم

08 خرداد 1400 19:17 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
راه درست راه شهید است، من آمده‌ام شهادت را تذکر بدهم

شهرستان ادب: جشن ده‌سالگی موسسۀ شهرستان ادب ۲ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این مراسم یوسفعلی میرشکاک به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامۀ مشروح صحبت‌های ایشان را می‌خوانیم:

یوسفعلی میرشکاک شاعر، منتقد و پژوهشگر نام‌آشنا در جشن دهمین سالِ تاسیس موسسه شهرستان ادب پس از تبریک ده‌سالگی این موسسه صحبت‌های خود را این‌گونه آغاز کرد:
«من فقط آمده‌ام که به شما عزیزان این را بگویم که راه درست راه شهید است، من آمده‌ام شهادت را تذکر بدهم. آمده‌ام بگویم لسان صدق و همت بلند و دنیا را به هیچ انگاشتن راه فیروزی و موفقیت است همان‌طور که مولا فرمود:‌ «الدنیا جیفة طالبها کِلاب» من آمده‌ام که به شاعران و نویسندگان بگویم که ایمان و فراتر از آن را طلب کنید. و همچنین به رفقای خودم در موسسه شهرستان ادب که در این سال‌ها جهدشان را از نزدیک دیده‌ام، می‌خواهم بگویم برادران چشمتان را از غرب برگردانید به سمت خودمان، خودمان باید طریقه نوشتن خودمان را پیدا کنیم. آخرین نمونه‌ای که راه را به ما نشان داد آل‌احمد بود، کسی که رمانی چون نون‌و‌القلم را نوشت و به همه نشان داد که می‌توان چنین هم نوشت می‌توان اثری خلق کرد منحصر به فرد و غیرتقلیدی. ضمن اینکه به نظر من دنبال کردن غرب و تقلید کردن از آن بی‌فایده است از مشروطه تا به امروز تجربه نشان داده است که نمی‌شود و ما هرچقدر سرعتمان را در تقلید بیشتر کنیم باز جا می‌مانیم. ما باید راه خودمان را پیدا کنیم و تکنیک‌های مختص به خودمان را بیازماییم به قول حکیم ابالقاسم:
کهن جامه خویش پیراستن
به از جامه عاریت خواستن

البته منظور من دفع و نفیِ نوآوری نیست من تقلید را نفی می‌کنم ما باید خودمان صاحب نوآوری بشویم. و الی اگر در عرصه صنعت شما یک سفینه هم توانستی بسازی ولی به اندازه یک پیچ وابسته به غرب و یا هرجایی به غیر از مملکت خودت باشی نه تنها به آن پیچ نمی‌رسی بلکه یک آن چشمت را باز می‌کنی می‌بینی موتور آن را هم پایین آورده‌اند. مخلص کلام این‌که من نمی‌توانم به‌غرب اعتماد کنم من به فرهنگی که به غیر از چندین نفر تمام متفکرانش حقیقت انسان را نفی می‌کنند نمی‌توانم اعتماد کنم.»


شاعر مجموعه شعر «آنجا که نامی نیست» در پخش پایانی صحبت‌هایش چنین گفت: 
«خدا پس از سال‌ها این دلیرمرد کرمانی را رساند تا الگوی ما باشد تا جامعه ما با نگاه به او حرکت کند. حکیم طوس می‌فرماید:
از ایران وز ترک وز تازیان
نژادی پدید آید اندر میان

نه دهقان نه ترک و نه تازی بوَد
سخنها به کردار بازی بوَد


به نظرم ما از این مرحله گذشته‌ایم یعنی عناصرِ ترک و تازی و دهقان همتافت شده و به یک ملت تبدیل شده و به برکت نفس پیرمرد الان مردانش از مخنث‌هایش بیشتر است.
اگر از نسل من و امثال من نمی‌شود توقع خاصی داشت از نسل شما جوانان از نسل شما سرسیاه‌ها توقع بسیار است. شما که محب و شیعه امیرالمومنین هستید، تکلیفتون مشخص است. ما باید افقمان افق جنگ جمل باشد نباید ظواهر فریبمان بدهد، نباید دعوی دین، دعوی دموکراسی دعوی آزادی و یا هرچیز دیگر ما را بفریبد.
سرسیاه‌ها گول ظواهر را نخورید در دام قیاس نیفتید که حضرت جعفر ابن محمد علیه‌السلام فرمود: «اول من قاس ابليس» (اولین کسی که قیاس کرد ابلیس بود) نگویید این برد آن خورد چرا من نبرم چرا من نخورم افقتان را فراتر ببرید فراتر از دنیا، غایت را فراموش نکنید.
به دنیا دل نبنده هر کی مرده
که دنیا سر به سر اندوه و درده

 

گزارش تصویری این مراسم را از اینجا مشاهده نمایید.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • راه درست راه شهید است، من آمده‌ام شهادت را تذکر بدهم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.