موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
آنچه گذشت...

سالنامۀ شهرستان ادب | اهمّ اخبار و مطالب پربازدید سال ۱۴۰۰

29 اسفند 1400 09:10 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سالنامۀ شهرستان ادب | اهمّ اخبار و مطالب پربازدید سال ۱۴۰۰

شهرستان ادب: سایت شهرستان ادب بنا بر سیاق سالیانۀ خود، در مطلب پیش رو، به جمع‌بندی فعّالیت‌های خود در سال 1400 و فهرست مطالب پربازدید خود در این سال، خواهد پرداخت.

 

سال 1400 همچون تمامی سال‌های فعّالیت شهرستان ادب، برای مؤسّسه، سالی سرشار از فعّالیت‌های متعدّد و مختلف در حوزه‌های شعر و داستان و موسیقی بود.

از اهمّ رخدادهای امسال می‌توان به برگزاری جشن ده سالگی شهرستان ادب اشاره کرد؛ جشنی که با استقبال رسانه‌ای ویژه‌ای نیز روبه‌رو شد. پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی با محتوای تبریک این جشن و درخواست تداوم فعّالیت‌ها به منظور عدم گسست میان هنرمندان و مفاهیم والای انقلاب، زینت‌بخش تابلوی پرنقش‌ونگار این مراسم بود.

جشنوارۀ ادبی شعر قرآنی با عنوان «جشنوارۀ ادبی حافظ» دیگر فعّالیت مهم و مؤثّری بود که در زمستان سال 1400 با همکاری و محوریت دفتر شعر مؤسّسۀ شهرستان ادب برگزار شد و اخبار و اطّلاعات مربوط به این جشنوارۀ کشوری، در سایت شهرستان ادب قابل دست‌یابی است.

در حوزۀ نشر، مؤسّسۀ شهرستان ادب در این سال، 18 عنوان جدید در حوزۀ شعر و داستان منتشر منتشر کرد که برای برخی از آنان جشن امضا و نشست‌های ویژۀ خبری نیز برگزار شد. هم‌چنین چهار کتاب نیز به چاپ‌های بعدی رفتند.

انتشار کتاب «دیوان غزلیات بیدل» به تصحیح دکتر طباطبایی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، فعّالیت مهمّ نشر شهرستان ادب در حوزۀ شعر بود. این کتاب با تأیید و تحسین اساتید نامدار حوزۀ بیدل‌پژوهی همچون محمّدکاظم کاظمی قرار گرفت و به جرأت می‌توان گفت، این متن، متقن‌ترین دیوان موجود از غزلیات بیدل دهلوی است که می‌تواند مبنای تحقیقات پیش‌رو از این شاعر بزرگ قرار گیرد. این اثر، در کنار دیگر آثار حوزۀ شعر، سالی پربار را برای شهرستان ادب در حوزۀ چاپ شعر رقم زدند. گفتنی است در جشنوارۀ شعر فجر امسال، کتاب «رخصت» از علی انسانی، به طور ویژه مورد تقدیر قرار گرفت و کتاب «سلّول آزادی» از هادی خورشاهیان نیز به عنوان برگیدۀ جشنوارۀ قلم زرّین مورد تجلیل قرار گرفت.

در حوزۀ نشر داستان نیز آثار ارجمندی توسّط نشر شهرستان ادب به چاپ رسید که دو کتاب «پس از بیست سال» و مجلّدهای نخستین رمان کم‌نظیر «ایران‌شهر» صدرنشینان ویترین کاری حوزۀ داستان بودند. مورد نخست که مورد تمجید رهبری نیز قرار گرفت، رمانی تاریخی است که به با محوریت وقایع پیش از عاشورا توسّط سلمان کدیور نوشته شده است و مورد دوم نیز رمانی چندجلدی به قلم محمّدحسن شهسواری است که داستانی چندروزه از وضعیت خرّمشهر و آبادان در سالیان جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. به جز موفّقیت این دو اثر، برگزیده شدن کتاب «تشریف» در بخش ویژۀ چهاردهمین دورۀ جایزۀ ادبی جلال آل‌احمد و هم‌چنین در دومین جشنوارۀ اندرزگو نیز دیگر اتّفاق ویژۀ حوزۀ داستان برای شهرستان ادب بود.

در حوزۀ موسیقی نیز مؤسّسۀ شهرستان ادب در سال 1400 فعّالیت‌های گسترده‌ای داشت که انتشار آلبوم شعرخوانی علی‌محمّد مؤدّب با آهنگسازی امیرحسین سمیعی سرآمد این فعّالیت‌ها بود. همچنین رونمایی از اثر «میدان‌دارها» با آهنگسازی و تنظیم حسین پارسافر، شعر مهدی جهاندار و خوانندگی علی اسدی و با همکاری مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران در دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، دیگر فعّالیت چشمگیر دفتر موسیقی شهرستان ادب بود. دیگر اثری که در این سال، با اقبال عمومی مواجه شد، آهنگ «به پای ایران» بود که این اثر با آهنگسازی امیرحسین سمیعی، ترانه‌ای از میلاد عرفان‌پور و با صدای حجّت اشرف‌زاده، ساخته و عرضه شد.

بازنمایی فعّالیت‌های مستمر و جاافتادۀ شهرستان ادب، همچون برگزاری دوره‌های شعر آفتابگردان‌ها و مدرسۀ رمان که به ترتیب کارویژۀ دفتر شعر و دفتر داستان مؤسّسه هستند نیز همچون گذشته در سایت صورت پذیرفت و سعی بر آن بود که از طریق اطّلاع‌رسانی ویژه در حوزۀ نشست‌ها و اردوهای هر یک از این دوره، تا حدّ امکان، عدالت آموزشی و رسانه‌ای تحقّق یابد. مدرسۀ رمان در این سال، دورۀ ششم خود را آغاز کرد و دو گردهمایی نیز برای اعضای این دوره برگزار شد. ثبت‌نام دورۀ آموزشی عناصر داستان نیز صورت پذیرفت که ان‌شاءالله در سال آینده، این دوره برگزار خواهد شد. دورۀ سالانۀ شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) نیز در این سال، پس از استعدادیابی و گزینش نفرات برتر سطح کشور، نهمین دورۀ خود را آغاز کرد و دو اردوی نخست این دوره نیز به شکل مجازی برگزار شد. هم‌چنین دو برنامۀ ماه‌شعرِ (برنامۀ شعرخوانی ادوار مختلف آفتابگردان‌ها) نوزدهم و بیستم نیز که در ارتباط با دورۀ افتابگردان‌هاست، در سال 1400 انجام پذیرفت.

در ادامه و در آخرین روزهای سال جاری، به منظور جمع‌بندی فعّالیت‌های شهرستان ادب، مطالب پربازدید سایت در سه حوزۀ خبر، شعر و داستان، و پیوند دسترسی به هر یک از آنان آورده شده است.

 

پربازدیدترین مطالب در حوزۀ خبر

رمان «پس از بیست سال» از سوی رهبر معظّم انقلاب تحسین شد

دیوان «غزلیات بیدل» به‌ تصحیح سیّدمهدی طباطبایی و علیرضا قزوه منتشر شد

ده‌سالگی شهرستان ادب مبارک باشد

فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان در دورۀ نهم آفتابگردان‌ها منتشر شد

نشست خبری «جایزۀ ادبی حافظ» ویژۀ شعر قرآنی

پیام تسلیت علی‌محمّد مؤدّب مدیرعامل شهرستان ادب در پی درگذشت محمّدسرور رجایی

فراخوان ششمین دورۀ مدرسه رمان شهرستان ادب

گزارش تصویری جشن ده‌سالگی شهرستان ادب

فراخوان جایزۀ ادبی حافظ

مشروح نشست خبری افتتاحيه ششمين دورۀ مدرسه رمان

 

پربازدیدترین مطالب در حوزۀ شعر

گنج شایگان | شعری از حسین منزوی

محشر کبری | شعری از رضا یزدانی

داغ دل | شعری از استاد علی انسانی

آلبوم بی‌زمان | بازخوانی شعر «هذیان دل» از «شهریار» به مناسبت روز شعر و ادب پارسی

هیچ | نوسروده‌ای از میلاد عرفان‌پور

کهن‌خوانی | علی‌محمّد مؤدّب

«ريز علی پيراهن از تن کند و تو تن را ز تن» | شعری برای علیرضا قزوه

شراب طهور | شعری از سیدمحمدجواد شرافت

شعرخوانی «پروانه علی‌پور» از کتاب «خبرهای خوب» سرودۀ «مریم کرباسی»

خانه‌های دم‌کرده | شعری از «حسین منزوی» به مناسبت زادروز ایشان

 

پربازدیدترین مطالب در حوزۀ داستان

فقر هوگویی | یادداشتی بر رمان «بینوایان» اثر «ویکتور هوگو»

نغمه‌ای در باد | واپسین نوشتۀ «ریونوسوکه آکوتاگاوا»

کجای جهان رفته‌ای؟ | یادداشتی بر رمان «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث»

«وحید یامین‌پور» و معرّفی سه اثر «کاهن معبد جینجا»، «ارتداد» و «نخل و نارنج»

موسیقی قلب فلسطین | یادداشتی بر رمان «من پناهنده نیستم» اثر «رضوی عاشور»

معرّفی بهاره | کتاب «محرمانه میلان» اثر «فرناز شهیدثالث»

وای اگر این گرگ گردد با تو پیر! | تأمّلی دربارۀ رمان «همه» اثر «تیمور آقامحمّدی»

معرّفی بهاره | کتاب «جمجمه‌ات را قرض بده، برادر» اثر «مرتضی کربلایی‌لو»

نشست نقد و بررسی رمان «ایران‌شهر» اثر «محمّدحسن شهسواری»

معرّفی رمان «متولّد زمستان» اثر «محمّدهادی عبدالوهّاب»


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سالنامۀ شهرستان ادب | اهمّ اخبار و مطالب پربازدید سال ۱۴۰۰
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.