موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

اخلاقی: شهید مطهری ارتباط تنگاتنگی با شعر و شاعران داشت

09 اردیبهشت 1392 07:30 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 2 رای
اخلاقی: شهید مطهری ارتباط تنگاتنگی با شعر و شاعران داشت

مصطفی محدثی خراسانی دبیر دومین جشنواره شعر گل واژه های مطهر با گرامی داشتن یاد و خاطره مرحوم خلیل عمرانی شاعر انقلاب، گفت: این شاعر پیشكسوت بنای دومین جشنواره شعر گل واژه های مطهر را نهاد كه متاسفانه به دیار باقی شتافت و ادامه راه برگزاری جشنواره به عهده من قرار داده شد.
وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره این حقیقت را آشكار كرد كه شهید مطهری در زمان حیاتش تاثیر لازم را در تفكر اسلامی و جهان اسلام گذاشته است و تاثیرهای فراوانی را در طول حیات پس از مرگش بر كشورمان گذاشت و این جشنواره قصد داشت پیوند بین هنر و ادبیات انقلاب و تفكر شهید مطهری را طراوت تازه ایی بدهد.
محدثی گفت: استقبال از این جشنواره بسیار گرم و پر شور بود و 400 شاعر در آن شركت كردند و حدود 800 شعر به دستمان رسید و به قدری آثار ارزنده بود كه هیات داوران تصمیم گرفتند كتابی با عنوان همین جشنواره و متشكل از اشعار برگزیده چاپ و منتشر شود كه این كتاب در مراسم اختتامیه رونمایی می شود.
در این برنامه همچنین حجت الاسلام زكریا اخلاقی شاعر آیینی كشورمان با بیان این كه اهالی فرهنگ در هر زمینه ایی كه فعالیت می كنند نیم نگاهی هم به شعر داشته اند، عنوان كرد: شهید مطهری ارتباط تنگاتنگی با شعر و شاعران داشته است و در جای جای آثارشان بسیار با احساس با شعر برخورد كرده اند.
وی با اشاره به این كه مطهری در آثارش نكاتی درباره شعر و شاعری گفته است، عنوان كرد: نخستین نكته ایی كه مطهری مطرح می كند این است كه انسان فطرتا به دنبال زیبایی و هنر است و زیبایی دوستی از جمله گرایش های فطری بشر است.
اخلاقی همچنین گفت: ابداع و خلاقیت و نوآوری از دیگر ویژگی های شعر است و شعر الهام بخش همه جوشش ها در طول تاریخ بوده است. مطهری می گوید شعر لطیف از روح لطیف سرچشمه می گیرد و اگر می بینیم بزرگانی مثل سعدی و حافظ شعرهایشان تا این اندازه لطافت دارد به این دلیل است كه روح لطیفی داشته اند.
این شاعر ادامه داد: در همین زمینه مطهری معتقد است كه به همان اندازه كه پیشینیان ما ذوق و قریحه شعری داشته اند و دارند معاصران ما نیز دارند اما باز می بینیم كه از شاعران معاصر كسی همچون مولانا و حافظ بر نمی خیزد، به این دلیل كه روح ها و جان ها در مسیر دیگری است و مسیر گذشتگان را طی نمی كند.
وی ذوق، قدرت خلاقه فكری و لطافت روح را از ویژگی های شاعران بزرگ دانست و افزود: شهید مطهری در آثارش می گوید كه امروز لطافت روح در میان ما نیست و من نیز معتقدم قدرت خلاقه فكری نیز كمرنگ شده است. در كشورهای دیگر رمان نویسان معمولا از فیلسوفان، روان شناسان و جامعه شناسان هستند كه برای رساندن پیام خود این قالب را انتخاب كرده اند اما ما شاعران و نویسندگانمان صرفا ذوق ادبی دارند و به اندازه ایی كه باید از اندیشه بالا برخوردار نیستند.
اخلاقی با بیان این كه شهید مطهری در كتاب "تماشاگه راز" خود می گوید حافظ را كسی كه تنها ادیب باشد نمی تواند شرح كند، خاطرنشان كرد: به اعتقاد مطهری كسی می تواند حافظ را شرح كند كه هم ادبیات و همر عرفان و معنویت داشته باشد و به همین دلیل است كه می بینیم هنوز شرح جامعه ایی از غزلیات حافظ در كشورمان وجود ندارد.
وی گفت: مطهری در اثر "اصول فلسفه و روش رئالیسم" تاثیر ادبیات را از علم بیشتر می داند و می گوید كه كتاب های فلسفی و علمی در محدوده خاصی می توانند تاثیرگذار باشند اما ادبیات فراگیر است قالب تحولات و انقلاب های علمی و صنعتی جهان با انقلاب ادبی در جامعه شكل می گیرد.
او افزود: مطهری در جایی دیگر تاكید می كند كه قرآن بخش عظیمی از اعجازش را مرحون بلاغت و شیوایی كلامش است و خداوند مخلوقش را می شناخت و به همین جهت با این زبان و این قالب قرآن را نازل كرد. در دوره آغازین شعر فارسی تاثیر چندانی از قرآن نمی بینیم اما از زمان فردوسی به بعد این تاثیر در اشعار شاعران فارسی زبان بیشتر می شود و تا به مولانا می رسد كه مطهری معتقد است اشعار مولانا تفسیر قرآن است.
این شاعر اظهار كرد: شاعر آیینی نیز ضمن این كه بخشی از اشعارش سوگ است در عین حال نباید شعرش عاطفی محض باشد و اندیشه را در هیچ شعری به خصوص شعر آیینی نباید فراموش كرد.
در پایان این مراسم از مرحوم خلیل عمرانی با حضور فرزندش تجلیل به عمل آمد و برگزیدگان نیز جوایز و لوح تقدیر دریافت كردند.
همچنین در این مراسم شاعرانی همچون حسین اسرافیلی، محمد جواد محبت، علی فردوسی، حجت الاسلام انصاری نژاد، مهدی نظارتی زاده، عالیه مهرابی و دیگر شاعران آیینی در وصف مقام شهید مرتضی مطهری به شعر خوانی پرداختند.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • اخلاقی: شهید مطهری ارتباط تنگاتنگی با شعر و شاعران داشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.